فهرست مطالب

مطالعات تحول در علوم انسانی - پیاپی 6 (بهار و تابستان 1395)

نشریه مطالعات تحول در علوم انسانی
پیاپی 6 (بهار و تابستان 1395)

  • تاریخ انتشار: 1395/04/18
  • تعداد عناوین: 5
|
  • کیامرث جهانگیر* صفحات 10-32
    از مشکلات نظری و عملی نظریه دموکراسی لیبرال وجود آراء و توقعات مختلف و متضاد در این جوامع میباشد. جوامع غربی در سه قرن گذشته با ترجیح نظر اکثریت بر اقلیت مشکل مزبور را چاره کرده اند لکن به جهت قربانی شدن منافع اقلیت این روش همواره مورد انتقاد بوده است تا جائیکه ژان ژاک روسو آنرا دیکتاتوری نرم نام نهاده است.
    جان رالز برای احیاء و نجات لیبرالیسم از این انتقادها نظریه عدالت خود را مطرح می نماید. این مقاله در پی تبیین این مسئله است که تلاش جان رالز برای احیاء لیبرالیسم تلاشی نافرجام می باشد.
    ما در این مقاله ثابت خواهیم کرد که نظریه عدالت رالز که بر اساس بی طرفی در وضع نخستین می باشد بدلیل اینکه خود وضع نخستین بر پایه و مولفه های بی طرفی قرار ندارد نظریه ای بیطرف نبوده و لذا نمیتواند بر این اساس چاره گشایی برای مشکل لیبرالیسم باشد. از اینرو تلاش جان رالز برای احیای لیبرالیسم تلاشی نافرجام می باشد.
    کلیدواژگان: عدالت، دموکراسی، لیبرالیسم، تکثر گرایی، فایده گرایی، اکثریت
  • ناصر شفیعی ثابت*، صابر صدیقی صفحات 34-60
    هر مفهومی در هر پارادایم، مکتب، ایدئولوژی و نظام اجتماعی اقتصادی معنای خاص خود را می یابد. مفهوم مکان نیز این قائده مستثنی نیست. مفهوم مکان در «نظام سرمایه داری» نیز دارای بار معنایی خاصی است. در نظام سرمایه داری مکان تنها به مثابه «ابژه ای» صرف (تنها به شکل یک نمود و رخداد عینی یا «شیئی ادراک شده») در نظر گرفته می شود؛ «ابژه ای» برای «سوژه ای» که در مقابل آن است، نه همراه با آن. ابژه ای که الزاما باید سودی برای سوژه به همراه داشته باشد. این سود مادی و اقتصادی صرف، سرآغاز «کالایی شدن مکان» در نظام سرمایه داری است. به عبارت دیگر، دیالکتیک بین ویژگی های ذاتی و درونی نظام سرمایه داری مانند انتزاعی بودن زمان، ماهیت سرمایه و هستی شناسی و معرفت شناسی سرمایه داری درنهایت منجر به کالایی شدن مکان می گردند. درواقع نظام سرمایه داری تنها با تولید مداوم مکان و فضا می تواند به حیات خود ادامه دهد؛ اما در پدیدارشناسی، مکان، فرصتی برای بودن و زندگی کردن را برای انسان ها فراهم می آورد. درواقع مکان مفهومی صرفا اقتصادی نیست؛ بلکه پدیده ای است که در طول زمان (زمان انضمامی) توسط اجتماع محلی معنای خود را می یابد؛ اما در نظام سرمایه داری مکان توسط سرمایه گذار به منظور کسب سود تولید می گردد. ازاین رو با کالایی شدن مکان، انسان و جامعه نیز هویت و پیشینه فرهنگی-تاریخی را از دست خواهند داد. در این نوشتار به بررسی چرایی کالایی شدن مکان در نظام سرمایه داری پرداخته شده است.
    کلیدواژگان: سرمایه داری، زمان، مکان، پدیدارشناسی، کالایی شدن
  • علیرضا کچوییان* صفحات 62-80
    قرآن کتابی است که تمدن اسلامی دائرمدار آن تاسیس و نشو و نما یافته است. متنی کانونی که لف ونشر تاریخی آموزه-هایش به قبض و بسط تمدنی اسلام کمکی شگفت نموده است. در مقاله ی حاضر تلاش شده با بهره گیری از روش اسنادی و کتابخانه ای و با الهام از مفاهیم اسلامی و قرآنی به روشنداشت نقش معارف اسلامی در تصویب و کاربست مفهوم علمیت و تحول علوم انسانی از منظر طه عبدالرحمن پرداخته شود. جستار حاضر در پی آن است که الهام از گزاره ها و مفاهیم قرآنی و اسلامی تا چه حد در تحول علوم انسانی اسلام مدار تاثیر بنیادین دارد. یافته های پژوهش بیانگر آن اند که طه عبدالرحمن معارف قرآنی را دارای نقش بی بدیل در پی ریزی تمدن اسلامی و توانش چشمگیری در پروراندن علوم انسانی اسلامی می داند، علومی که اگرچه از حیث روش شناختی به جریان اصلی این شاخه از علوم تعلق دارد؛ اما محتوا و مفاد خود را از نص قرآن و تفاسیر برآمده از خوانش ارتدکس (مسلط) آن برمی گیرد تا بدیلی باشد در برابر علوم انسانی غربی(سکولار)؛ رهیافتی که آماج آن دگردیسی و تحول این علوم از طریق رجوع به متن مقدس (قرآن) و آمیختن وحی و عقل است.
    کلیدواژگان: قرآن، تحول علوم انسانی، علمیت، علوم انسانی اسلام مدار، طه عبدالرحمن
  • مهدی بهشتی نژاد * صفحات 82-102
    نظریه فرهنگی ،سرمشق ها(پارادایم ها) الگوهاومفاهیمی به ماعرضه می کندکه می تواننددرجنبه های متنوع شخصی، عمومی، وفکری زندگی به کارگرفته شوند...نظریه فرهنگی منبعی است که ازطریق آن می توانیم آگاهانه به جهان اطراف خود واکنش نشان دهیم وشایدگزینه های صحیح راانتخاب کنیم وبه سطح متعالی تری ازاشراف وتسلط دست یابیم. (اسمیت،1387: 8) درمیان منابعی که به صورت منسجم به نظریه های فرهنگی اشاره دارند،به جزفیلیپ اسمیت کمتر نویسنده ای به طور مجزا به نظریه فرهنگی آنتونی گیدنز اشاره دارد. دراین مقاله تلاش شد پاسخ به این پرسش یافت شود که آیا توضیحات فرهنگی آنتونی گیدنز قابلیت قرارگرفتن درزمره یک نظریه فرهنگی رادارد؟ وازسویی آیا این نظریه رویکردی محافظه کارانه وجنبه تدافعی دارد یا بدنبال تحول دروضعیت گذشته است؟ لذاضمن ارائه تعریف نظریه فرهنگی،زوایای مختلف فرهنگ ونحوه کارکردآن درجامعه وبه ویژه درشیوه وسبک زندگی مدرن ازمنظر آنتونی گیدنزکه باهدف دفاع ونجات مدرنیته ازانتقادهای نظریه پردازان پسامدرنیسم درلابلای نوشتارهای نویسنده طرح شده بود،باروش تحلیل محتوا با عنوان نظریه فرهنگی استخراج ، توصیف وتبیین گردید.
    کلیدواژگان: نظریه فرهنگی، تکامل فرهنگی، کثرت گرایی فرهنگی، بازتولید فرهنگی، حوزه عمومی وسیاست رهایی بخش
  • روح الله تیموری*، حسن عبدالله زاده، محمد کاظم پیشقدم صفحات 104-118
    می توان گفت مقوله توسعه و عقب افتادن ایران از قطار پیشرفت جهانی در طی صد و پنجاه سال اخیر مورد بحث و بررسی بوده است . از زمان اولین شکست ایران از روسیه تزاری ایرانی ها از خود پرسیدند چرا عقب افتادیم. و تا امروزه هم این سوال را از خود می پرسند .حتی می توان گفت انقلاب اسلامی هم به نوعی در پاسخ به مقوله عقب ماندگی ایران شکل گرفت . بعد از پیروزی انقلاب هم به نوعی مقوله پیشرفت و توسعه در اولویت دولت ها و اندیشه ورزان نظام جمهوری بوده است . که در این بین مقام معظم رهبری بارها روی مساله پیشرفت تاکید داشته است .و به طوری که الگوی ایرانی – اسلامی پیشرفت را مطرح کردند . لذا در این پژوهش نگارندگان به دنبال پاسخ به این سوال هستند . که توسعه از دیدگاه مقام معظم رهبری چه بار مفهومی دارد و چگونه می توان به پیشرفت رسید ؟ در پاسخ به سوال تحقیق فرضیه پژوهش اینگونه مطرح می شود از دیدگاه رهبری باید بجای توسعه که بار معنای خاصی دارد از مقوله پیشرفت استفاده کنیم و برای رسیدن به پیشرفت باید یک الگوی مناسب و بومی با توجه به الگوی اسلامی و ایرانی طراحی کنیم . نگارندگان سعی می کنند با کمک رویکرد گفتمان لاکلاو و موفه به بررسی جایگاه پیشرفت از دیدگاه مقام معظم رهبری بپردازند .
    کلیدواژگان: پیشرفت، مقام معظم رهبری، انقلاب اسلامی، گفتمان
|
  • Kymarth Jahangir * Pages 10-32
    Liberal democratic theory of theoretical and practical problems associated with different and conflicting opinions and expectations is in these communities. Western societies in the last three centuries with the majority on the minority issue would have no choice but to sacrifice the interests of that minority criticized this approach has always been to Jean-Jacques Rousseau, where it is called soft dictatorship.
    John Rawl's Theory of Justice to revive and save the liberalism of these criticisms to be raised. This article is intended to explain the fact that trying to restore liberalism of John Rawls's failed attempt.
    In this article we will prove the Theory of Justice, Rawls based on neutrality on the status of the first is because the status of the base and the components of neutrality is not a theory of neutral and it therefore can not be based on no resolution to the problem of liberalism is. So trying to restore liberalism of John Rawls's failed attempt.
    Keywords: Justice, democracy, liberalism, pluralism, utilitarianism
  • Saber Sedighi, Naser Shafiei * Pages 34-60
    Each concept in each paradigm, ideology and sociology-economic system finds its own and its particular meaning. The concept of the place is no exception. "Place" in "Capitalism system" has a particular meaning too. The place in the capitalism system is only as an "object" in front of "subject", not with it. This object must necessarily be beneficial matter to the subject. Selling place and economic benefit is the beginning of the "commodification of place" in capitalist system. In other words, the dialectic between the intrinsic features of capitalism such as abstraction of time, the nature of capital and the capitalism ontology and epistemology ultimately leads to the commodification of place. In fact, the capitalist system only with continuous production of place and space can survive, while, "place in phenomenology" is the opportunity to live for humans. "Place" is a concept that constituted over time (concrete time) by the local community finds its meaning, in a capitalism system where profit is generated by capital investment in selling place leads to commodification of places, people and society that will lose their identity and historical-cultural background. This article explores why capitalism willing to commodification of place and what is its consequences
    Keywords: Time, Commodification, Place, Capitalism, Phenomenology
  • Alireza Kachoyan * Pages 62-80
    Dayrmdar Quran is a book that Islamic civilization is founded and grown. Lfvnshr focal historical text that ebbs and flows of his teachings and Islamic civilization is a wonderful help. In MqalhY tries, using the method of documentary and library and inspired by Islamic and Quranic concepts to Rvshndasht role in the adoption and application of the concept of Lmyt Islamic sciences and the humanities from the perspective of the evolution of Taha Abdul Rahman addressed. This article seeks its inspiration from Islamic and Quranic concepts, propositions and to what extent there is a fundamental impact on the evolution of the human sciences Aslammdar. content and provisions of the Quran and interpretations derived from readings Orthodox (fluent) is an alternative that encompasses the humanities in Western (secular), an approach that targets the transformation and evolution of the science by reference to scripture (the Quran) and combining inspiration and D wisdom.
    Keywords: Quran, the evolution of the human sciences, Lmyt, Humanities Aslammdar, Taha Abdul Rahman
  • Mehdi Beheshtinejad* Pages 82-102
    Cultural theory, Paradigm (paradigms) Algvhavmfahymy to Marzh that motivation can Tvannddrjnbh variety of private, public, and intellectual life are used ... is a source of cultural theory through which we can consciously react to the world around Vshaydgzynh correct we elect a higher level and achieve Azashraf Vtslt. (Smith, 1387: 8) among resources for a coherent cultural theories refer to Jzfylyp Smith lesser writer Anthony Giddens refers separately to cultural theory. This article attempts to answer these questions will be found that is capable of being among the cultural explanation Anthony Giddens Radard a cultural theory? Also this is the theory of evolution followed a conservative approach or defensive aspects of the situation is? Lzazmn definition of cultural theory, different angles and how to function in society and culture, especially modern life style Azmnzr Anthony Gydnzkh manner in order to defend and rescue Azantqadhay modernity theorists of postmodernism Drlablay writer was writing, comparative content analysis to extract as cultural theory, was describing and explaining.
    Keywords: Cultural theory, cultural development, cultural pluralism, cultural reproduction, public domain emancipatory politics
  • Rohollah Teimoori *, Hasan Abdollahzadeh, Mohammadkazem Pishghadam Pages 104-118
    It can be said of the train concept behind the development and progress of the world over the last hundred and fifty years has been discussed. Since the first defeat of the Tsarist Russia Iranians asking themselves why back off. And to ask themselves the question today. It can even be said to some extent a response to the issue of the backwardness of Islamic Revolution of Iran was formed. After the revolution of one sort or another category of development priorities of governments and thinkers in the Republic. In the meantime, the Supreme Leader has repeatedly emphasized onthe development. And so that the Iranian model - spoke of progress. In this study, researchers are looking for answers to this question. The development from the perspective of what the concept of the supreme leader and how to achieve progress? On the question arises as research hypothesis from the perspective of leadership development that should instead use the special meaning of the concept of progress. And to achieve progress should be a model and native According to the Iranian Islamic model and design. The authors try to help Laclau and Mouffe's discourse approach to review the status of progress of the Supreme Leader's views.
    Keywords: Development, Leader, Islamic Revolution, .discourse