فهرست مطالب

اندیشه سیاسی در اسلام - پیاپی 17 (پاییز 1397)

نشریه اندیشه سیاسی در اسلام
پیاپی 17 (پاییز 1397)

  • تاریخ انتشار: 1397/08/22
  • تعداد عناوین: 5
|
  • امین نوروزی مصیر، شریف لک زایی *، علیرضا گلشنی صفحات 7-30
    عدالت سیاسی از مفاهیم اصلی، پرسروصدا و چالش برانگیز حوزه سیاست در طول تاریخ زندگی سیاسی بشریت بوده است. از این رو مکاتب مختلف بر اساس جهانبینی و مبانی فکری خود به تبیین آن پرداخته اند. مکتب حکمت متعالیه یکی از مکاتب حکمی در حوزه اندیشه اسلامی است که پایه های اصلی آن براساس اصالت، وحدت و تشکیک در وجود شکل گرفته است. براین اساس هدف از مقاله حاضر بررسی پیشرفت عدالت سیاسی از منظر حکمت متعالیه است و از روش تحلیل محتوا استفاده شده است فرضیه ای که نگارنده آن را مطرح کرده این است که، پیشرفت عدالت سیاسی از منظرحکمت متعالیه متعالی و مبتنی بر سیر تحول و شدن انسانی و حرکت درونی و معنوی انسان در جامعه با حضور موثر عنصر اختیار و حرکت جوهری و نقش ارادی انسان و افزون بر این شناختن حقیقت و عمل کردن به آن در جهت ظهور عدالت سیاسی در جامعه است.
    کلیدواژگان: پیشرفت، عدالت سیاسی، حکمت متعالیه، صدرالمتالهین، امام خمینی(ره)، شهید مطهری، آیت الله جوادی آملی
  • مهدی قربانی * صفحات 31-56
    وحدت و کثرت یکی از مسائل مهم در تاریخ اندیشه سیاسی است که گرایش به هریک از آنها می تواند در همه عرصه های سیاسی را تاثیرگذار باشد. در طول تاریخ، دیدگاه مختلفی در مواجهه با این دو مسئله بیان شده است. جایگاه سیاست اسلامی پس از انقلاب اسلامی در تاثیرگذاری بر تحولات فکری سیاسی دوره معاصر ما را بر آن داشت تا این مسئله و پیامدهای آن را بررسی نماییم؛ با هدف که راهنمای نظری مناسبی برای پیشبرد عمل سیاسی ارائه شود. برای رسیدن به هدف ، پاسخ به سئوال از مناسبات وحدت گرایی و کثرت گرایی اهمیت پیدا می کند. در سیاست اسلامی بر ضرورت توامان وحدت و کثرت در زندگی سیاسی تاکید می شود که مبتنی بر مبانی خاصی است. براین اساس، با فطری دانستن وحدت و طبیعی دانستن کثرت، ارائه راهکارهایی برای تحقق وحدت و کثرت در جامعه سیاسی ضروری قلمداد می شود که با بکارگیری آنها می توان شرایط لازم را برای تحقق وحدت گرایی و کثرت گرایی اعتدالی یا همان وحدت در عین کثرت مهیا ساخت. پیروی از دین توحیدی، ولایت مداری، حق محوری ازجمله راهکارهایی هستند که می توانند در نهایت وحدت مورد نظر در جامعه سیاسی را محقق سازند. در فرایند پژوهش از روش تحلیل توصیفی و تحلیل تفسیری استفاده شده است.
    کلیدواژگان: وحدت گرایی، کثرت گرایی، سیاست اسلامی، فطرت، طبیعت
  • رحمت عباس تبار * صفحات 57-78
    اختلاف در آراء فقی هان در باب «ولایت فقیه و حدود آن» از عمده ترین مناقشات فقهی در سده ی اخیر بوده است. اما علت این اختلافات را باید در پس مباحث و مناقشات نظری در کتب و رساله های استدلالی فقها جستجو کرد. در این میان به نظر می رسد رویکردها و نظریات تفسیری کلاسیک در غرب ظرفیت بدیعی برای توضیح و تبیین علل شکل گیری این اختلافات از نظرگاهی نو به این آراء دارند. این نوشتار در پی آن است که اختلاف آراء مرحوم نائینی و امام خمینی (ره) در مقوله ی ولایت فقیه را با استمداد از دستاوردهای نظریه ی «تفسیر بازشناسانه» اریک هرش، متفکر متاخر هرمنوتیک کلاسیک، به کنکاش بگذارد. در پژوهش حاضر پس از عیان سازی مفروضات دو فقیه با تحلیل محتوای کیفی متون ایشان، در نهایت علت اصلی تفاوت آراء را تفاوت در تلقی آن دو از «ژانر درونی» روایات محل رجوع، به عنوان مفهومی کلیدی در نظریه ی هرش، قلمداد می کند.
    کلیدواژگان: ولايت فقيه، محقق نائيني، امام خميني، اريک هرش، هرمنوتيک کلاسيک، ژانر دروني
  • علی محمد حاضری *، سمیرا محمدی صفحات 79-111
    دکتر علی شریعتی، از نظریه پردازان معروف روشنفکری دینی دهه40، کوشید تا با واکاوی مجادلات آن عصر و در جهت پاسخگویی به یک نیاز مبرم زمانه، نظریه ای مهم را در باب "دموکراسی متعهد " ارائه دهد. این نظریه در یک فرآیند غیریت سازانه و در تقابل با دموکراسی صوری یا لیبرالیستی غرب بوده است. شریعتی برای باز تعریف دموکراسی متعهد یا هدایت شده خود به مفاهیم اسلامی صدر اسلام اعم از بیعت و شورا مراجعه می کند و به دفاع از نظریه دینی " امت و امامت "می پردازد. وی اسلام گرایی سیاسی را به دور از صبغه سنت سلفی گرایانه، بلکه همراستا با متدها و نیازهای دنیای مدرن به بهترین نحو واکاوی می نماید و ایشان بر اساس سازواره برآمده از کلیت "اسلام مدرن شیعی" مفهوم دموکراسی متعهد را به اذهان نسل جوانان دیندار هم عصر خویش منتقل نموده، موفق می شود در خلق بنیان های ایدئولوژیک انقلاب 57 نقش اساسی ایفا کند. در این جستار، مفصل بندی دال های شناور حول دال مرکزی دموکراسی متعهد در چهارچوب تحلیل گفتمانی لاکلا و موفه به آزمون گذاشته می شود.
    کلیدواژگان: دموکراسی، دموکراسی متعهد، دموکراسی صوری یا غربی، پروتستانتیسم اسلامی
  • قدرت احمدیان*، عرفان صفری صفحات 113-134
    رنوشتار حاضر، تلاشی در جهت بررسی نقش مرجعیت آیت الله سیستانی در تحولات سیاسی عراق پس از صدام به عنوان عاملی تاثیرگذار و کنشگری فعال و چگونگی تعامل ایشان با ساختار سیاسی – اجتماعی آن کشور به ویژه روند تدوین قانون اساسی با چارچوب تحلیلی ساختار کارگزار است. سقوط رژیم بعث توسط ایالات متحده آمریکا و هم پیمانانش در سال 2003م فرصتی را در اختیار شیعیان عراق قرار داد تا با توجه به اکثریت جمعیتی و محرومیت آنها از مشارکت در حکومت در زمان رژیم بعث، زمام امور را بدست گیرند که در نتیجه ی این کسب قدرت شیعیان، قدرت مراجع دینی چون آیت الله سیستانی افزایش یافت. براین اساس به دنبال پاسخ گویی به این سئوال هستیم که دیدگاه های آیت الله سیستانی چه تاثیری بر فرایند تدوین قانون اساسی عراق جدید داشته است؟ فرضیه این پژوهش در پاسخ به سوال مذکور، اینست که دیدگاه های سیاسی و مواضع فقهی آیت الله سیستانی نقش مهمی در تدوین قانون اساسی عراق نوین داشته است. بررسی این نقش و چگونگی آن موضوع این مقاله است.
    کلیدواژگان: آیت الله سیستانی، ایالات متحده، عراق نوین، قانون اساسی، ساختار کارگزار
|
  • Amin Noorouzi masir, Sharif Lakzaee, alireza golshani* Pages 7-30

    Political justice has always been a principal, highly debated and challenging concept in the political life history of the human being. Various schools of thought have clarified political justice based on their own world view and intellectual fundamentals. The school of transcendental philosophy is one of the philosophical schools in the field of Islamic ideology where its major pillars rest on principality of existence, unity of existence and skepticism about existence. On this basis, this paper intends to study the progress of political science in view of the transcendental philosophy through content analysis methodology. The hypothesis put forward in this paper indicates that the progress of political justice in view of the transcendental philosophy is realized through evolution, man's fundamental structure of "being", his intrinsic and spiritual motion in the society in active presence of free will, as well as man's substantial motion and the role of his free will, understanding truth and acting upon the truth, all in line with realization of political justice in the society
    Keywords: Progress, political justice, transcendental philosophy, Sadr al-Mota'allehin, Imam Khomeini, Shahid Motahhari, Ayatollah Javadi Amoli
  • mahdi ghorbahni* Pages 31-56
    Unity and plurality have always been rendered as important issues in the history of political ideology, tendency to either one can affect all political fields. In the course of history, various viewpoints have been presented on confrontation between the two key issues. The status of Islamic politics in post-Revolution Iran and its impact on intellectual and political developments in the contemporary world, motivated the author of these lines to study this issue and its consequences in the hope of creating an appropriate theoretical guideline for the progress of the political act. To realize this goal, there should be first found appropriate answers to the quality of relations between monism and pluralism. Islamic politics has placed emphasis on dual necessity of unity and plurality in political life based on certain fundamentals. On this basis, considering unity as a quiddity and plurality as a natural phenomenon, we must present strategies for realization of unity and plurality in the political community. Applying this strategy will pave the way for preparation of required conditions for realization of moderate monism and pluralism, i.e. unity in plurality. Belief in monotheism, belief in the Guardianship of the Islamic jurist, and rights-centrism are among the approaches that can ultimately realize the expected unity in political society. The methodology in this paper is based on an analytical-descriptive and analytical-interpretive method.
    Keywords: Monism, pluralism, Islamic politics, fitrat (inherent nature of man), nature
  • Rahmat Abbas, tabar* Pages 57-78
    Differences in the opinions of jurisprudents regarding "Velayat-e faqih and its limits" have been among the major jurisprudential conflicts in the recent century. But the cause of these differences must be sought after the controversy and controversy in the jurists' argumentative treatises. Meanwhile, classical interpretive approaches and theories in the West appear to have a new capacity for explaining and explaining the causes of the emergence of these differences from a new point of view. This article seeks to clarify the differences between the late Naieni and Imam Khomeini in the category of Velayat-e faqih, in light of the achievements of the "remarkable interpretation" theory, the late thinker of classical hermeneutics Eric Hirsch. In the present study, after considering the two-jurisprudent's assumptions by analyzing the quality of their texts, ultimately, the main reason for the difference in opinion is the difference in their perception of the "inner genre" of the referring traditions as a key concept in Hirsch's theory.
    Keywords: Wilayat Faqih, mohaqeq-e Naieni, Imam Khomeini, Eric Hirsh, Classical Hermeneutics, Inner Genre
  • Alimohammad Hazeri*, samira mohammadi Pages 79-111
    As a renowned theorist and religious intellectual in 60s, Dr. Ali Shariati tried to analyze the ongoing political debates in his time to find appropriate answers to the questions on the nature of democracy. His response to that demand of the time was an important theory he called "committed democracy". This theory was presented in an antagonistic process and in contradiction to superficial or liberal democracy. To redefine his committed or guided democracy, Shariati refers to the early Islamic concepts such as Bay'ah (pledge of allegiance) and Shura (consultation), and defends the religious theory of "Umma and Imamate" (Islamic nation and leadership). He analyzes political Islamism apart from the traditional Salafi-centered approaches but parallel to the methods and demands of modern-day world in the best possible manner. Based on a mechanism coming from the generality of "Modern Shia Islam", Shariati transferred the concept of committed democracy to the mindset of the generation of religious youths in his time. Doing so, he played a key role in creating ideological foundations for the 1979 Islamic Revolution. In this research work, we have tested articulation of floating signifiers around the central signifier of committed democracy through the discourse analysis framework presented by Ernesto Laclau and Chantal Mouffe.
    Keywords: democracy, committed democracy, superficial or Western democracy, Islamic Protestantism
  • Ghodrat Ahmadian*, erfan safari Pages 113-134
    This paper intends to study the role of Ayatollah Sistani, source of religious imitation, in political developments in post-Saddam Iraq, as an influential and active agent, as well as the quality of his interaction with the political and social structure in Iraq, particularly the codification procedure of Iraq's Constitution, through agent-structure analytical framework. The fall of the Baath regime by the U.S. and its allies in 2003 gave an opportunity to the Shia Iraqi Muslims to take control of the affairs in Iraq, thanks to their majority and their deprivation from the political scene in the reign of the Baath Party. This also boosted the power of sources of religious imitation such as Ayatollah Sistani. On this basis, we are after finding an appropriate answer to this question: How far did Ayatollah Sistani's views affect the procedure for codification of Iraq's Constitution? In response to the question, this paper hypothesizes that political views and jurisprudential stance by Ayatollah Sistani played a key role in codification of modern Iraq's Constitution. The bulk of the paper is therefore, on studying the role and quality of such influence.
    Keywords: Ayatollah Sistani, the United States, modern Iraq, Constitution, agent-structure