فهرست مطالب

پژوهشنامه نهج البلاغه - پیاپی 25 (بهار 1398)

پژوهشنامه نهج البلاغه
پیاپی 25 (بهار 1398)

  • 130 صفحه، بهای روی جلد: 100,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1398/03/01
  • تعداد عناوین: 7
|
  • حامده خادم جهرمی* صفحات 1-21
    مرگ، بخشی از زندگی انسان است که اندیشیدن به آن تاثیر عمیقی بر حیات و نحوه زندگی انسان دارد؛ زیرا حیات شناسی در مرگ شناسی و مرگ اندیشی در حیات آگاهی تاثیر متقابل دارد. با درک این موضوع که امام علی(ع) صاحب رفیع ترین درجه مرگ آگاهی حضوری و مرگ باوری شهودی است؛ هدف این نوشتار، این است که با اتخاذ رویکردی توصیفی - تحلیلی، خطبه ها، نامه ها و حکمت های نهج البلاغه را مورد مداقه قرار داده تا ضمن بررسی مفهوم مرگ، آثار مرگ اندیشی را در ابعاد فردی و اجتماعی از منظر امام علی(ع) مورد واکاوی قرار دهد. ازاین رو آنچه از سخنان ایشان در باب این موضوع از نهج البلاغه قابل استنتاج است این است که مرگ اندیشی و توجه به قطعیت مرگ عاملی برای رها شدن انسان از تعلقات دنیوی و به نوعی آماده شدن برای ورود به عالم حساب است. چنین اندیشه ای می تواند عامل معنا بخش به حیات و زندگی دنیوی باشد تا با تغییر نگرش انسان ها و سوق دادن آن ها به سوی واقع نگری، جامعه ای عدالت طلب و اخلاق گرا را ایجاد کند.
    کلیدواژگان: امام علی(ع)، نهج البلاغه، مرگ اندیشی، آثار فردی، آثار اجتماعی
  • معصومه حافظی*، محمدرضا میرزایی صفحات 23-39
    این پژوهش، به هدف ترسیم اسلوب و فلسفه صحیح دعا، به واکاوی کتاب شریف نهج البلاغه پرداخته و دانش مربوطه را از خطبه ها، نامه ها و سخنان امام پارسایان حضرت علی(ع) جویا گشته است.  نتایج حاصل از این پژوهش که با روش توصیفی تحلیلی سامان یافته، نشان می دهد که از منظر امام علی(ع)، دعا که نوعی عبادت بوده، لازم است همواره با اخلاص، توکل و کار و تلاش همراه باشد. از گفتار و سیره حضرت علی(ع) دراین باره، آداب و اسلوب دعا نمودن به درگاه حق تعالی، همچون درود فرستادن بر پیامبر اکرم(ص)، شکرگزاری از نعمت های پروردگار، ذکر صفات و قدرت خداوند و درخواست با خشوع و خضوع، قابل برداشت است. در فرهنگ نهج البلاغه، فلسفه های دعا و درخواست به درگاه الهی، از قبیل دفع بلایا، اجابت حوائج، ایجاد قرب به خداوند و کسب آرامش نیز مطرح شده است. در بررسی دعاهای مولی علی(ع) در نهج البلاغه، برخی از فلسفه های محوری دعاهای ایشان از قبیل: آخرت گرایی، هدایت گرایی، استغفارگرایی و دین گرایی، روشنگری دارد.
    کلیدواژگان: حضرت علی(ع)، دعا، نهج البلاغه، قرآن کریم، فرهنگ
  • علی نجفی ایوکی*، منصوره طالبیان صفحات 41-60
    کاربردشناختی زبان، در جهت ایجاد انگیزه ارتباطی معین بین طرفین به بررسی کلام میان متکلم و مخاطب می پردازد و از جمله جریان هایی است که در علم زبان شناسی نوین از جایگاه ویژه ای برخوردار است. در این میان «احتجاج» فرایندی ارتباطی- زبانی است که متکلم در راستای تغییر نگرش و دیدگاه های مخاطب آن را به کار می گیرد و در جهت اهداف موردنظر، اندیشه ی وی را به تکاپو وا می دارد و در این فرایند از فنون و شیوه های گوناگونی بهره می گیرد. در این جستار نگارندگان برآنند تا قابلیت شگرد احتجاج را در برخی از کلمات قصار امام علی(ع) واکاوی و تحلیل نمایند و در پایان جدول و نموداری از فراوانی استراتژی هایی که با جنبه احتجاجی در کل کلمات قصار به کار گرفته شده ارائه دهند. نتایج پژوهش نشان از آن دارد که امام علی(ع) با حفظ قوانین تطور زبان، در جهت اقناع و متقاعدسازی مخاطب خویش، از انواع استراتژی های زبانی - بلاغی بهره برده و به صورت هنرمندانه، مفاهیم اخلاقی، عبادی، اعتقادی، اجتماعی و تربیتی موردنظر خویش را در قالب مناسب ترین واژگان مطرح می نماید. دیگر اینکه گاه در کلام حضرت(ع) درهم تنیدگی استراتژی های زبانی و بلاغی دیده می شود که نمایانگر توانش زبانی و کاربردشناختی وی است.
    کلیدواژگان: امام علی(ع)، نهج البلاغه، گفتمان، احتجاج، استراتژی های زبانی و بلاغی
  • نوذر عباسی، بهنوش اصغری*، محمود خورسندی، علی ضیغمی صفحات 61-80
    از بارزترین وجوه زیباشناختی استعاره، قابلیت «تفسیرپذیری» در آن است. مراد از تفسیرپذیری، خاصیتی است که به موجب آن، امکان مشارکت خواننده در تکمیل معنا و تصویر استعاره و در نتیجه تعامل او با نویسنده فراهم می شود. این ویژگی استعاره در متونی همچون خطبه های نهج البلاغه نمود بیشتری دارد، زیرا اولین مشخصه متون خطابی، ارتباط نویسنده با خواننده است. نویسنده با بهره گیری از ابزارهایی همچون استعاره تلاش می کند تا خواننده را به سوی انجام عملی که شناخت لازم را درباره آن عمل به او ارائه کرده، بر انگیزد. ازاین رو، در فرایند ترجمه متون خطابی، حفظ جنبه زیباشناختی استعاره، یک امر ضروری و البته شرط مقبولیت ترجمه به حساب می آید. پژوهش حاضر با تکیه بر روش توصیفی تحلیلی و با استناد به راهبردهای هفتگانه نیومارک، ترجمه استعاره را در خطبه سوم نهج البلاغه و در سه ترجمه شهیدی، دشتی و گرمارودی مورد بررسی قرار داده است. برآیند این پژوهش نشان می دهد که برای حفظ زیباشناسی مبتنی بر تفسیرپذیری استعاره، روش هایی مناسب است که محصول استعاری تری ارائه می دهند. بدین ترتیب که ترجمه تحت اللفظی (برای استعاره ای که بنا بر تصورات و تجربیات تقریبا مشترک میان دو زبان بنا شده باشد)، ترجمه به استعاره ای همسان و برابر (برای استعاره فرهنگ بنیاد که دامنه زیباشناختی آن از محدوده گویشوران زبان مبدا تجاوز نمی کند) و ترجمه به تشبیه (برای مترجمی که توان جستن یا ساختن استعاره ای برابر را ندارد) پیشنهاد می شود. نتایج ارزیابی عملکرد مترجمان حاکی از آن است که گرمارودی به دلیل بیشترین استفاده صحیح و مناسب از روش های اول تا سوم نیومارک، در حفظ تفسیرپذیری استعاره موفقیت بیشتری داشته است.
    کلیدواژگان: پیتر نیومارک، ترجمه نهج البلاغه، ترجمه استعاره، تفسیرپذیری استعاره، تعادل زیباشناختی
  • محمد سبحانی یامچی* صفحات 81-100
    کارآمدی و خلاقیت کارگزاران و مدیران از عوامل مهم و اساسی در کارایی نظام های سیاسی است که همیشه موردتوجه متفکران این حوزه بوده است. نگاه توحیدی حضرت امیرالمومنین علی(ع) به ساختار حکومت و ایفای نقش اساسی آن در شکل گیری رفتار و اخلاق جامعه و سرنوشت مادی و معنوی مردم، ایجاب می کند در گزینش و به کارگیری نیروی ارزشی که به عنوان سرمایه در اختیار مجموعه نیروی انسانی قرار می گیرد، شاخص هایی مدنظر قرار گیرد. این نوشتار به روش توصیفی تحلیلی از نگاه حضرت امیر(ع) به برخی از شاخص های نیروی انسانی کارآمد اشاره می کند که مجموعه نیروهای انسانی با عنایت به این ویژگی ها می توانند برای مجموعه تحت امر خود یک سرمایه سیاسی کارآمد گزینش کنند. نتیجه حاصل از این نگاشت آن است که با شاخص هایی چون دینداری، ایمان به هدف، اخلاص در عمل، شایستگی در تخصص و تعهد، صبور و مقام در برابر مشکلات، کاردان کار بلد، خستگی ناپذیری در کارها، انقلابی ولایتمدار و مردمی بودن، می توان نیروی کارآمد طراز نظام اداری علوی انتخاب کرد.
    کلیدواژگان: کارگزار نظام، نظام کارآمد، امام علی(ع)، نیروی انسانی کارآمد
  • مهدی فیضی سخا* صفحات 101-116
    تشکیل حکومت صفوی، اوضاع و شرایط مساعدی را برای توجه هرچه بیشتر اندیشمندان این عصر، نسبت به معارف عالم تشیع، فراهم آورد. در این میان، توجه به اندیشه های امام علی(ع)، در نهج البلاغه، از اهمیت به سزایی برخوردار است. به طوری که اندیشمندان حامی این حکومت، در تحلیل ها و تبیینات خود، به خصوص در ارتباط با امر حکمروایی و مولفه های آن، به این اندیشه ها، توجه زیادی داشتند. از جمله این اندیشمندان، محقق سبزواری است که با تالیف کتاب روضه الانوار عباسی، در قالب رساله ای اندرزنامه ای، از دیدگاه های امام علی استفاده نموده و تاکید ویژه ای بر این اندیشه ها داشته است. با این رویکرد، سبزواری، در بخش های مختلف کتاب خود،درصدد برآمده تا راه کارهای لازم در امر حکمروایی را برای پادشاه صفوی تبیین نماید. در این مقاله که با بهره مندی از روش کتابخانه ای و تحلیلی سامان یافته، تلاش شده تا تاثیرپذیری محقق سبزواری، از اندیشه های امام علی(ع) در امر حکمروایی و مولفه های آن، موردبررسی قرار گیرد. درواقع این بررسی نشان می دهد که سبزواری در تبیین آراء خود، در موارد متعدد از اندیشه های امامع) بهره برده است.
    کلیدواژگان: امام علی(ع)، نهج البلاغه، محقق سبزواری، روضه الانوارعباسی
  • محمد جواد دکامی* صفحات 117-133
    نقش شناخت در انگیزش انسان به سوی عمل یکی از مهم ترین ایده های سقراط است. او برای شناخت، مراتب مختلفی قائل است و بالاترین مرتبهآن را خودشناسی معرفی می کند. سقراط معتقد به وحدت معرفت و فضیلت است و قابلیت اصلی انسان را معرفت و منشا اصلی عمل اخلاقی را شناخت و معرفت می داند. از نظر او هیچ کس عالمانه مرتکب عمل نادرست نمی شود. شناخت صحیح که سقراط آن را معرفت می نامد، منجر به انگیزش انسان به سوی افعالی چون احساس مسئولیت در قبال جامعه، تاثیر در ارتباط انسان با خدا و نوع دعا کردن و نیایش با او و تمام افعال خوب می شود. اگر این دیدگاه سقراط به مبانی اخلاق اسلامی در کلام امیرمومنان(ع) عرضه شود بخش هایی از آن مانند آنچه مورد اشاره واقع شد، قابل تایید است؛ اما مهم ترین بخش آن یعنی علیت تامه شناخت، جهت انگیزش اخلاقی، مورد تایید نیست. در این مقاله نظریه سقراط در خصوص انگیزش اخلاقی مبتنی بر شناخت، با استفاده از کلام امام علی(ع) مورد نقد و بررسی قرار گرفته و تفاوت این دو دیدگاه تبیین شده است. دیدگاه سقراط در خصوص ذو مراتب بودن شناخت و یکسان نبودن تاثیر این مراتب در انگیزش انسان و سببیت شناخت جهت انجام عمل متناسب تایید امام علی (ع) را به همراه دارد و عدم کفایت شناخت جهت انگیزش اخلاقی انسان و توجه ویژه به نقش شناخت های مرتبط با حواس ظاهری از مهمترین وجوه امتیاز دیدگاه امیر مومنان (ع) نسبت به دیدگاه سقراط است.
    کلیدواژگان: شناخت، عمل، امام علی(ع)، سقراط
|
  • Hamedeh Khadem Jahromi * Pages 1-21
    Death is a part of human life, thinking that it has a profound impact on human life and lifestyle. Because life-sciences in the life of consciousness interact in the life of consciousness in death and thoughtUnderstanding that Imam Ali (AS) possesses the highest degree of death in personality and intuitive death It is written in the sermons, letters and wisdom of Nahj al-Balaghah, The individual and social effects of Death Thinking have been analyzed with the aim of opening a promising window into the worldly life and the afterlife. From the perspective of Nahj al-Balaghah, the most difficult obstacle to human evolution is neglect of death. Imam Ali (as) says: Death does not neglected man. From this point of view, Imam Ali (as) Deaths of individual works such as outgrowth, egotism, the understanding of the value of life, the meaning of life And ... social effects such as justice, social moralistism, and legalization, and ... for humans.
    Keywords: Imam Ali (AS), Nahj al-Balaghah, Death Thinking, Individual Works, Social Effects
  • Masomeh Hafezi *, Mohammad Reza Mirzaei Pages 23-39
    The purpose of this research is to study for the purpose and the right way of praying to GOD in Nahj al-Balaghah's honorable Book and also the relevant knowledge which has been sought from the sermons, letters and speeches of Imam Ali, the righteous Imam. The results of this research, which are organized by descriptive-analytic method, show the viewpoint of Imam Ali, praying to GOD is a kind of Worship and it is always necessary to be with sincerity, confidence, work and effort. And based on speeches and manner of Imam Ali, the style of praying to God, such as peace upon the Prophet Mohammad, thanking God, the mentions of GOD power and the request with joy and humility, can be deduced. based on the Nahj al-Balaghah, the purpose of praying to God is disaster relief, getting the answers of requests, feeling God in your heart to closer than ever and feeling peace as well. In the study of Imam Ali’s words in Nahj al-Balaghah book, some of the central purposes of his prayes are: attention to the Last day, Gaudiness, Forgiveness, religious.
    Keywords: Imam Ali, prayer, Nahj al-Balaghah, Holy Quran, culture
  • Ali Najafi Ivaki *, Mansoure Talebian Pages 41-60
    Language as a fundamental element in human life includes communicative and cognitive goals, and is considered not only as means of communication but also as an instrument for changing and affecting others' behavior. The functional aspect of language, which enjoys particular position in modern linguistic science, examines speaker and listener's speech in a way to arouse communicative motivation between them. Argumentation as a linguistic-communicative process is conducted based on a specific purpose to change addressees' attitudes and beliefs and to satisfy them. In fact, satisfaction is considered as the final point of every argumentative discourse. In the present study, the authors have attempted to investigate the application of argumentation technique in Imam Ali's aphorisms. The study reveals that Imam Ali(peace be upon him) by regarding language evolution's rules, has applied different types of linguistic-rhetoric strategies in a way to satisfy the addressees and to express the ethical, divine, notional, social and educative concepts artistically in the framework of best words. He uses sensory reasoning to fix religious thoughts in people's mind. In Imam Ali's words, the linguistic and rhetoric intertextualities is noticed, representing his linguistic and pragmatic competence.
    Keywords: Imam Ali(peace be upon him), Nahj al-Balaghe, discourse, argumentation, linguistic, rhetoric strategies
  • Nozar Abbasi, Behnoosh Asghari *, Mahmood Khorsandi, Ali Zeighami Pages 61-80
    One of the most striking aspects of the aesthetics of metaphor is the "capability of interpretation" (interpretability). Interpretability is the property by which the reader can participate in completing the meaning and image of the metaphor and, as a result, his cooperation with the author. This feature of metaphor is more evident in texts such as Nahj al-Balagha''s sermons, because the first characteristic of the addressed texts is the relationship between the author and the reader. The author, using tools such as metaphor, encourages the reader to aquire knowledge about relevant aspects. Thus, in the process of translating, maintaining aesthetic aspects of the metaphor is a prerequisite for the acceptance of the translation. Accordingly, the present study, relying on a descriptive-analytical method and based on the Newmark seven strategies, examined the translation of the metaphor in the third sermon of Nahj al-Balaghah. Results show that in order to maintain aesthetics based on the metaphor''s interpretability, the methods which render methaphorical products are more appropriate. Therefore, we suggest   literal translation for a metaphor based on almost common shared impressions and experiences between two languages; Translation into a similar and equal metaphor for culture-based metaphor whose aesthetic scope extend beyond the range of the language-speakers of language of origin; and Translation into similitude for an interpreter who is not able to find or make an equal metaphor. The results of the evaluation of translators'' performance suggest that Mr Garmaroudi is more successful in maintaining the metaphor''s interpretability, due to the most appropriate and correct adoption of the first to the third methods of Newmark.
    Keywords: Peter Newmark, translation of Nahjul Balagha, translation of metaphor, interpretability of metaphor, aesthetic balances
  • Mohammad Sobhani Yamchi * Pages 81-100
    The efficiency and creativity of officials and managers are among the important and fundamental factors in the performance of political systems and have always attracted the attention of thinkers in this area. The divine viewpoint taken by Imam Ali (PBUH) towards the structure of a government and the roles that it plays for the formation of behavior and ethics among people as well as material and spiritual fate of the citizens make it necessary to pay attention to a number of criteria and indicators in the selection and employment of human workforce. From a descriptive-analytical perspective, the current article investigates a number of criteria mentioned for efficient workforce according to Imam Ali. If organizations pay enough attention to these features, they would be able to recruit a politically efficient set of employees for themselves. The current article concludes that having such features of being religious, having faith in the gals, having loyalty while performing the job, being qualified with regard to expertise and commitment, being patient and perseverant against problems, being resourceful and skillful, being inexhaustible in performing duties, being loyal to the principles, and having civility can help managers to employ efficient workforce for the administrative system that seeks to follow Imam Ali’s guidelines.
    Keywords: Government officials, Efficient system, Imam Ali (PBUH), Efficient workforce
  • Mahdi Feizisakha * Pages 101-116
    The formation of the Safavi government provided the favorable situation and conditions for the attention of the thinkers of that era to the Shia world knowledge. Meanwhile, attention to Imam Ali's thoughts, in Nahj al-Balaghah, is very important. Thus, thinkers who are supporting this government, in their analyzes and explanations, especially in relation to the ruler and its components, have paid attention to these thoughts. One of these thinkers, the Mohagheh-e-Sabzevari, who wrote the book of Rozat Al Anwar Abbasi, in the form of treatises as recommendation letter, used the views of Imam Ali and had a special emphasis on these thoughts. In this approach, Sabzavari, in various parts of his book, has sought to explain the necessary solutions to the rule for the Safavi king. In this paper, which has been used by the library and analytical method, it has been tried to examine the influence of Mohaghegh-e-Sabzavari on the ideas of Imam Ali in his governance and its components. Indeed, this study indicate that Sabzavari has used from the ideas of Imam Ali in his explanation of opinions.
    Keywords: Imam Ali, NahjAlblagheh, MohagheghSabzavari. RozatAlanvar
  • Mohammad Javad Dekami * Pages 117-133
    The role of cognition in motivating man to act is one of Socrates's most important ideas. He recognizes different degrees and identifies it as the highest level of self-knowledge. Socrates believes in the unity of knowledge and virtue and recognizes the essential function of mankind and knows the origin of moral action. In his opinion, no one is wise to commit a false act. The proper recognition that Socrates knows, leads to human motivation toward verbs, such as sense of responsibility towards society, the impact on man's relationship with God, and the type of prayer and prayer with him and all good acts. If this Socrates view is based on the principles of Islamic ethics in the words of the Imam of the Faithful (AS), some of it can be verified as mentioned, but the most important part of it is the cognitive causation, in order to motivate the moral, is not confirmed. In this paper, Socrates's theory of ethical motivation based on cognition has been criticized using the words of Imam Ali (AS) and the differences between these two perspectives have been explained. The view of Socrates about the different levels of knowing and unequivocating the effect of these degrees on human motivation and causation leads to cognition for the proper conduct of the confirmation of Imam Ali (as), and the inadequacy of knowledge of the moral motivation of man and the special attention to the role of cognition associated with The apparent senses are one of the most important aspects of the viewpoint of Imam Ali (as) in the view of Socrates.
    Keywords: knowledge, act, Imam Ali (AS), Socrates