فهرست مطالب

پژوهشنامه نهج البلاغه
پیاپی 3 (پاییز 1392)

  • تاریخ انتشار: 1392/08/11
  • تعداد عناوین: 7
|
  • حمیدرضا ورکشی صفحات 1-14
    پژوهش حاضر پیرامون یکی از مسائل حوزه ی علوم سیاسی؛ به نام آسیب های اخلاقی قدرت سیاسی است که مانع تداوم و حرکت بالنده حاکمیت سیاسی می باشد. برآنیم که این مساله را از نگاه امام علی(ع) در نهج البلاغه؛ شخصی که خود در راس قدرت سیاسی حضور داشته و از نزدیک آسیب ها را شناسایی نموده است مورد بررسی قرار دهیم. نتیجه این که از نگاه اسلام بین «سیاست» و «اخلاق» ارتباطی تنگاتنگی وجود دارد تا جایی که اصلاح اخلاقی را غایت سیاست دانسته اند. و آسیب های اخلاقی موجب «کاهش کارایی و تزلزل قدرت سیاسی»، «عدم مشروعیت حاکمیت» و «زمینه ی تغییر سریع در وفاداری مردم به حکومت» می باشد.
    کلیدواژگان: قدرت، سیاست، آسیب ها، اخلاق، امام علی(ع) و نهج البلاغه
  • احمد سلحشوری صفحات 15-32
    دنیای معاصر بیش از هر زمان دیگری با چالش های مختلف اخلاقی مواجه است. بحران ها و انحطاط اخلاقی که در برخی از جوامع به چشم می خورد؛ موید و معرف این نکته است که نظام های تربیتی این جوامع در زمینه اخلاق و به ویژه تربیت اخلاقی به قهقرا رفته اند. تربیت اخلاقی را می توان به عنوان فرآیند ایجاد و پرورش فضائل اخلاقی در فراگیران و تدارک شرایطی جهت بازداشتن آنها از رذائل اخلاقی در مقام نظر و عمل تعریف نمود. برای تحقق تربیت اخلاقی توجه به مراحل رشد اخلاقی نکته بسیار مهمی است. رشد اخلاقی موضوع مهمی است که همیشه مورد توجه اندیشمندان بوده است. در این زمینه نظریه های متعددی مانند نظریه اجتماعی- فرهنگی، روان- تحلیلی و شناختی وجود دارد که هرکدام با توجه به جهان بینی خود، رشد اخلاقی را وابسته به عامل یا عامل های می دانند. اما به طور کلی منشا اخلاق را براساس انسان محوری قرار می دهند. این مقاله درصدد است که با توجه به آثار غنی اسلام و به خصوص دیدگاه امام علی(ع) به بررسی مراحل رشد اخلاقی بپردازد. بنابراین در این مقاله با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی مفهوم اخلاق و تربیت اخلاقی و مراحل رشد اخلاقی از منظر امام علی(ع) مورد بررسی قرار می گیرد. یافته های پژوهش نشان داد که امام(ع) اخلاق را نوعی امکان در نظر می گیرد و با توجه به مراحل نفس، در تبیین مراحل رشد اخلاقی به چهار مرحله؛ بهیمی، درندگی، شیطانی و الهی اشاره دارد و براساس همین مراحل، ویژگی ها و دستورالعمل های خاصی را در سه دوره هفت ساله بیان می کند.
    کلیدواژگان: امام علی(ع)، اخلاق، تربیت اخلاقی و مراحل رشد اخلاقی
  • علیرضا نظری صفحات 33-54
    انسجام به عنوان یک اصطلاح زبان شناسی متن توسط «هالیدی» و «حسن» در سال 1976 مطرح شد بدین صورت که یک متن جهت برخورداری از انسجام نیازمند عناصری است که در مجموع عناصر انسجامی یا اداوت انسجام نام دارند و از نظر آن دو شامل ارجاع، حذف، جایگزینی، انسجام واژگانی و ادوات ربطی است.
    ادوات ربطی یا پیوندی به مجموعه عناصر زبانی اطلاق می شود که باعث پیوستگی و اتصال واژگان و به خصوص جملات می گردد و شامل زیرمجموعه های افزایشی، نقیضی، زمانی و سببی است. تصور متنی بدون ادوات ربطی تقریبا ناممکن است. نهج البلاغه نیز به عنوان یک متن دینی ادبی از این عناصر بهره برده است و کارکرد عوامل ربطی در آن مبتنی بر سبک و شیوه ی خاصی است در مقاله پیش رو با روش توصیفی و آماری به بررسی بسامد و کارکرد ادوات ربطی در 30 خطبه بلند نهج البلاغه پرداخته می شود تا با توجه به حجم بالای داده ی تحقیق، تصویر و سبک شناسی قابل اتکایی از کارکرد این ادوات در کل نهج البلاغه به دست آید.
    از جمله نتایج مهم تحقیق، اثبات بسامد بالای ادوات ربطی در خطبه های نهج البلاغه به ویژه عامل افزایشی و بسامد اندک عامل نقیضی همچنین نوع کارکرد این ادوات که مبتنی بر برد کوتاه و برد بلند این ادوات و نقش متنوع آن در انسجام بخشی به خطبه های نهج البلاغه است.
    کلیدواژگان: نهج البلاغه، خطبه، انسجام و ادوات ربطی
  • علیرضا تقی پور صفحات 55-66
    در اواسط قرن بیستم میلادی، اصطلاحی تحت عنوان جرم یقه سفیدی مطرح گردید و پژوهش های متعددی در این رابطه انجام شد. از دیدگاه جرم شناسی، بزهکاران یقه سفید از یک سو، به دلیل تعلق به طبقات مهم سیاسی یا اجتماعی از توان و موقعیت بالایی برای بزهکاری برخوردار بوده و از سوی دیگر، میزان سازگاری آنان با جامعه نیز بالا است و همین امر باعث می گردد که کمتر در معرض تعقیب کیفری قرار گیرند. به عبارت دیگر، تبحر و مهارت بالایی که این دسته از بزهکاران واجد آن هستند باعث می شود که به سهولت بتوانند ضمن انجام رفتار مجرمانه، آن را از دید عموم مخفی نگاه دارند. این در حالی است که حضرت امیرالمومنین علی(ع) قرن ها قبل از این که موضوع جرم یقه سفیدی در قلمرو جرم شناسی مورد توجه قرار گیرد، در بیانات خویش به صراحت، وجود چنین بزهکارانی را مورد اشاره قرار داده و در زمان امامت خویش با آن به مقابله برخاسته اند. بدین معنا که با برشمردن ویژگی هایی عینا مانند ویژگی های بزهکاران یقه سفید، نسبت به برخی از افرادی که در زمان آن حضرت دارای مناصب بالای اجتماعی بودند به وجود بزهکارانی اشاره می فرمایند که مانند بزهکاران یقه سفید عصر حاضر با چهره ی حق به جانب و ریاکارانه مبادرت به چپاول اموال بیت المال می کردند.
    کلیدواژگان: نهج البلاغه، یقه سفید، بزهکار، جرم و جرم شناسی
  • بهروز رومیانی، معصومه بخشی زاده، مصطفی سالاری صفحات 67-84
    گرایش های مذهبی، تاثیر شگرفی بر متون فرهنگی- ادبی ملت ها نهاده و می نهد. در محدوده ی زبان پارسی نیز می توان برخی از این تاثیرات را مشاهده کرد. تغییر گرایش مذهبی ایرانیان، از مذهب تسنن به تشیع، تغییرات عمده ای را در متون ادبی بر جای نهاد؛ از جمله سمبل عدل که تا پیش از عهد صفویه به خلیفه ی دوم، عمربن خطاب، اختصاص داشت، به علی بن ابیطالب(ع) منتقل شد.
    نهج البلاغه، اثر ارزشمند امام علی(ع)، تاثیر عمده ای بر این تغییر نگرش داشته است؛ چرا که نمود عدالت آن حضرت را بیش از هر جا می توان در این کتاب ملاحظه نمود. برقراری عدل و رعایت انصاف، در تمام ابعاد اندیشه ایشان قابل مشاهده است. حقیقتی که بر انتساب عدل به این امام بزرگوار، صحه می گذارد.
    کلیدواژگان: امام علی(ع)، عمر بن خطاب، عدل، نهج البلاغه و ادب پارسی
  • زهرا افضلی صفحات 85-100
    شخصیت های بزرگ و جاودان همواره زینت بخش صفحات تاریخ و مایه ی فخر و مباهات بشریت اند. این شخصیت ها که زندگی آنان مزین به فضائل و مکارم اخلاقی است، پیوسته در کانون توجه دیگران قرار دارند. شخصیت امام علی(ع) بهترین شاهد برای این مدعاست. تاریخ گواه آن است که این شخصیت یگانه و صاحب همه ی کمالات و جامع تمام فضائل، الگو و نمونه ی انسان کاملی است، که مایه ی اعجاب بسیاری از علما، ادبا، پژوهشگران و بزرگان شیعه و غیرشیعه گشته و آنها را در واکاوی ابعاد وجودی وی و تکریم از شخصیت والای او بر انگیخته است.
    ریمون قسیس شاعر مسیحی معاصرلبنانی یکی از محبان و شیفتگان امام علی(ع) است که با سرودن قصیده ای بلند درباره ی شخصیت وی و اثر ماندگارش نهج البلاغه عشق و ارادت خود را نسبت به ایشان ابرازکرده است. او در این قصیده که در کتابی با نام «علی الفارس الفقیه الحکیم» منتشر شده، به توصیف جنبه هایی از ویژگی های شخصیتی آن حضرت و گوشه هایی از امتیازات و محاسن نهج البلاغه پرداخته است. نتایج تحقیق نشان می دهد که صفت شجاعت، تقوی، حق طلبی، پاکدامنی و جوانمردی بیشتر از دیگر صفات در وجود علی(ع) نظر او را به خود جلب کرده است. همچنین به دلیل شاعر بودن ریمون محاسن نهج البلاغه از جنبه ی ادبی، بیشتر از سایر جنبه ها در کانون توجه او قرار گرفته است.
    کلیدواژگان: امام علی(ع)، نهج البلاغه، ریمون قسیس
  • محمدرضا شهاب صفحات 101-120
    نظام مالیاتی از ابعاد مختلف در کانون توجهات صاحب نظران اقتصادی بوده است. اصول اخلاقی حاکم بر فرآیندهای مالیاتی به منزله روح نظام مالیاتی جهت گیری های ارزشی و هنجاری این نظام را معین کرده و کیفیت کارکرد و اثرات ناشی از اجرای مالیات ها را مشخص می نمایند. در این مقاله سعی می شود با استفاده از روش اسنادی و توصیفی مهم ترین اصول اخلاقی حاکم بر نظام مالیاتی براساس اندیشه و سیره عملی حضرت علی(ع) معرفی و تحلیل گردد. مطالعه، دستاوردهای نظری و کاربردی بسیاری در رابطه با فرآیند مالیاتی دارد از جمله: لزوم پایبندی به مقررات و قوانین، توجه به عمران و آبادسازی جامعه و سیاست های حمایتی از تولید در طراحی مالیات ها، رعایت عدالت منطقه ای در مصرف منابع حاصله از جمع آوری مالیات ها، جلوگیری از تضعیف مالکیت شخصی و شکستن حریم خصوصی مودیان در فرآیند مالیات ستانی، رفتار به بهترین و صحیح ترین نحوه ی ممکن و با رضایت خاطر و رغبت در فرآیند پرداخت مالیات و.... در بخش پایانی مقاله نیز توصیه های سیاستی متعددی ارائه شده است.
    کلیدواژگان: نظام مالیاتی، مالیات علوی و اصول اخلاقی
|
  • Hamidreza Varkeshi Pages 1-14
    The present research centers on the moral predicaments of political power that prevents the continuation and dynamic movement of political sovereignity. We want to investigate this issue from Imam Ali''s (As) outlook، one who himself has presented at the top of political power and has identified closely them. The conclusion is that there is a close connection between «polities» and «morality» to the extent that moral reform is seen as objective of the politics، and the moral predicaments causes the decrease in efficiency and decline of the political power، lack of legitimacy of sovereignty regarding the quick change in loyalty of the people to the government.
    Keywords: power, Policy, Damages, moralist, Imam Ali's (AS), Nahj, ol, balagha
  • Ahmad Salahshori Pages 15-32
    The contemporary world faces different moral challenges more than any time. The crisis and the decline of morality which is seen in some of the societies، represents the point that training systems of these societies in the field of morality in the retreatare gone. Moral education can be as a process of establishing and training of moral virtues in learners and preparing conditions to deter them from moral means in position and action. To achieve the moral education to the stages of moral development is a very important point. Moral development is an important issue that has always been of interest to scholars. There are various theories such as socio-cultural theory in the field of analytical psychology and cognitive modes، each according to his world view، moral development depends on the agent (s) but generally the origion of morality based on human centred place. This paper is according to Islam، and particularly is rich in works of Imam Ali (AS)، the review should review the process of moral development are development. So in this paper، using analytical methods-ethics and moral conception of moral development are examined from the view point of Imam Ali (AS). The findings revealed that Imam Ali (AS) considers ethics a possibility and considering the characteristics of ego-self and specific instructions during the years in three states.
    Keywords: Imam Ali, Moral, Moral Education, Moral Development Stages
  • Alireza Nazari Pages 33-54
    According to Halliday and Hasan (1976)، to enjoy cohesiveness، a text requires the elements called cohesive ties which involve reference، substitution، ellipsis، and conjunction. Conjunctions represent a collection of linguistic elements which connect lexical items and sentences and include subsets as additive، adversative، causal and temporal. The image of the text without cohesive ties is almost impossible. Nahj-ol-balagha as a religious and literary text، enjoys these elements and the function of the conjunctive elements therein is based on a particular style. Adhering to a descriptive-statistical design، the present article investigates the frequencies and functions of the cohesive ties in 30 speeches presented in Nahj-ol-balagha. This is done in order to obtain a reliable interpretation of the functions of these ties in Nahj-ol-balagha based on the plethora of data collected. One of the important results obtained is the corroboration of the high frequency of the conjunctions in the cited speeches especially regarding the additive devices and the low frequency of the adversative ties as well as the functions of these devices in accordance with short-term and long-term devices and their various functions in cohision of Nahj-ol-balagha.
    Keywords: Nahj, ol, balagha, Speech, Cohesion, Cohesive Devices
  • Alireza Tagipour Pages 55-66
    In the middle of 20th A. C، the phrase of White-Collar Crime was introduced and several researches were made. From view point of criminology، White-Collar Criminals on the one hand، because of belonging to political and social classes are proficient for committing of crime and on the other hand، their adaptability is in high degree and this causes that rare prosecution was rendered against them. In other words، the high skill and ability of White-Collar criminals result that they can commit the crimes simply and conceal from public. Whereas centuries before the study of White-Collar Crime in the sphere of criminology، Imam Ali (AS) by His advices has considered the White- Collar Crime and reacted it. It means that Imam Ali (AS) showed the features of many people in the age of Imam have in high position and dignity exactly like White-Collar criminals. These people like White-Collar criminals in the present age، with duplicity face commit the crimes against public property.
    Keywords: Nahj, ol, balagha, White, Collar Criminal, crime, Criminology
  • Behroz Romiani, Masoumeh Bakhshizadeh, Mostafa Salari Pages 67-84
    Religious tendency influenced and would so on literature and cultural texts a lot. On the scope of Persian language، we can see part of these changes. Change of Iranian religious tendency، of Tasannon to Shia’، make many difference on literature text. Like the symbol of justice that belongs to Omar-Ibn-e-khattab، until Safavie period، translate to Ali-Ibn-e-abitaleb (AS). Nahj-ol-balagha، Imam Ali''s (AS) valuable book، affects on this change of view a lot. Why، the representation of that justice is more than anywhere in this book. The establishment of justice and equity in all their dimentions of theught can be observed، the truth that authenticity of justice to this great Imam (AS) approved.
    Keywords: Imam Ali(AS), Omar, ebn, e, khattab, justice, Nahj, ol, balagha, Persian Literature
  • Zahra Afzali Pages 85-100
    Great and immortal figures have always served as decorations of the pages of history، in whom humanity could always take pride. These personalities whose lives are replete with ethical virtues are always in the spotlight of others. Imam Ali is the best example of this. History tells us that this unique character with all his virtues is a model of the perfect human، and has impressed the learned، literati and Shi''ite and even non- Shi''ite scholars throughout the history، interesting them in an exploration of the various aspects of his being which always leads to their admiration of his sublime character. One of the admirers of Imam Ali is Reimon Qesis، the contemporary Christian Lebanese poet، who has expressed his regard and affection for him through a long ode about his personality and his immortal book، Nahj-ol-balagha. In this ode، published in a book entitled Ali Al Fars Al Faghieh Al Hakim، he describes some of the characteristics of Imam Ali''s personality and the excellence of his book. Analysis shows that among other characteristics of Imam Ali، Qesis has mostly been attracted to his bravery، piety، probity، magnanimity and his truth-seeking. Also، because of his being a poet، he has considered Nahj-ol-balagha largely from a literary standpoint.
    Keywords: Imam Ali, Nahj, ol, balagha, Reimon Qesis
  • Mohammadreza Shahab Pages 101-120
    Tax systems (TS) in their various dimentions are a main focus of economist''s arguments. The ethical principles which can be served as a behavioral nature of TS، determine the normative direction of TS and the quality of it''s performances and the effects of taxation. In this paper we attempt to provide a framework for analyzing the ethical principles for “ALAVI” taxes based on a descriptive method. This study have abundant theoretical، applicable consequences، and findings in association with tax process which include: Necessity of adherence to the laws and regulations، pay attention to the development and prosperity of the society and the protection policy in production، in designing taxes، of justice in the region consumption accuring resources collecting tax، prevent the weakening and breaking the limits of private property of tax payers in the process of tax collection، treatment the best and the most correct manner of possible and with satisfaction and willingly in the process of paying taxes etc. Some several policy recommendations are presented in the final section.
    Keywords: Tax system, “ALAVI TAX”, Ethical Principles