فهرست مطالب

ادبیات پهلوانی - سال دوم شماره 2 (پیاپی 4، پاییز و زمستان 1394)

نشریه ادبیات پهلوانی
سال دوم شماره 2 (پیاپی 4، پاییز و زمستان 1394)

  • تاریخ انتشار: 1394/12/10
  • تعداد عناوین: 6
|
  • محمد مهدی خطیبی، ابراهیم استاجی* صفحه 1
    رجز در لغت به معنی مباهات، فخرفروشی و لاف زنی است. در اصطلاح حماسه نیز به گفت وگوی دو پهلوان گفته می شود که با زبانی تهاجمی به خودستایی، بیان افتخارات خود و تحقیر دشمن می پردازد. مطمئنا دست یابی به تمامی فضاهای روانی حاکم در رجزها ، فقط با تکیه بر معنای ظاهری واژگان آن بدون دخالت دیگر علوم امکان پذیر نیست. امروزه رویکردهای بینا رشته ای در سیاست گذاری های علمی، آموزشی و پژوهشی مورد توجه و اشتیاق عمومی قرار گرفته است. در این میان تاثیر علم روان شناسی برای درک بهتر متون ادبی ، غیرقابل انکار است. نقد روان شناسانه توانسته حوزه ی وسیع و کاملا ناشناخته ای را در ادبیات مورد بررسی قرار دهد. این نوع نقد می تواند ابزاری دقیق و کامل برای خوانش واژگانی باشد که در اثر، نوشته نشده و مد نظر نویسنده بوده است. یکی از مولفه های نقد روانشناسانه در متون ادبی، «فهرست نیازها»ی «هنری موری» است. بررسی شخصیت، از مهم ترین مفاهیم ارائه شده در این فهرست به شمار می آید. در این تحلیل می توان تاثیر مستقیم بار روانی واژگان به کار رفته در رجزها را بر ادامه ی نبرد پهلوانان به روشنی مشاهده کرده. این کار با تکیه بر نیاز به پرخاشگری، خویشتن پایی، تحقیرگریزی، عمل متقابل، احترام و خواری طلبی نموده شده است. نوشتار حاضر برآن است تا بر پایه ی فعالیت های بینا رشته ای ضمن بررسی روان شناختی رجزهای شاهنامه بر اساس فهرست نیازهای موری، تاثیرات روانی ناشی از رجزخوانی را در نبردهای تن به تن، به تصویر بکشد.
    کلیدواژگان: رجز، نقدروان شناسی، شاهنامه، نیازها، موری
  • حمیدرضا خوارزمی* صفحه 29
    حماسه تصویری از داستان قهرمانان و ابرمردان در نجات و رستگاری کشور از شر اهریمنان است و یکی از اصول مهم زندگی قهرمانان که افرادی نیمه خدا و نیمه انسان،هستند، همسرگزینی آنان می باشد. اگر به اکثر ازدواج قهرمانان نگریسته شود، ازدواج با گروه مقابل که گاهی مظهر نیروی شر هستند در پی پیروزی یا آزمونی، رایج است. این ازدواج که در اصطلاح جامعه شناسی برون همسری نامیده می شود، ازدواجی است که زن و شوهر می توانند از گروه های اجتماعی و شغلی مختلف یا وابسته به مناطق جغرافیایی گوناگون باشند؛ یعنی هیچ گونه محدودیتی، چه قومی چه قبیله ای، خانوادگی، خاندانی، شهری و روستایی، منطقه ای، کشوری و نظایر آن برای همسرگزینی وجود ندارد. ژرف ساخت های مختلف می توان برای برون همسری قهرمانان ذکر کرد. یکی از دلایل ازدواج برون همسری قهرمانان، یافتن راهی برای نفوذ بر بیگانگان است. این امر در گرو آزمون هایی است که قهرمان پس از پشت سر نهادن شان، به آن دست می یابد. نوع پژوهش بنیادی می باشد که به روش کتابخانه ای بر اساس الگوی توصیفی، مورد یادشده بررسی شده است.
    کلیدواژگان: حماسه، آزمون همسرگزینی، برون همسری، شاهنامه
  • مصطفی سعادت* صفحه 53
    تاریخ ایران باستان را به سلسله های پیشدادی، کیانی، اشکانی و ساسانی تقسیم بندی می کردند. در داستان های حماسه ملی، ذکری از مادها و هخامنشیان نیست. هدف عمده مقاله حاضر، بررسی چرایی حذف تاریخ مادها و هخامنشیان در روایات حماسه ملی است. مادها در مناطق غربی ایران سکونت اختیار کردند و موفق شدند تا حکومتی گسترده و مقتدر تشکیل دهند. بر شرق ایران نیز کیانیان حکومت می کردند. مادها با پیشروی به سمت نواحی شرقی توانستند آن منطقه را ضمیمه حکومت خود کنند. پس از مدتی مادها مغلوب هخامنشیان می شوند و با حمله اسکندر، هخامنشیان از حکومت ساقط می شوند. در زمان اشکانیان، اقدام به جمع آوری داستان های ملی می شود. هنگامی که اشکانیان خواستند، به تدوین گذشته خود بپردازند، دو شکست بزرگ را به خاطر آوردند؛ اولی شکست حاکمان محلی آنان و پیچیده شدن طومار کیانیان بود و دومی، شکست هخامنشیان از اسکندر که انقراض هخامنشیان را سبب شد. شاید آنان، شکست اولی را در مقایسه با دومین شکست خیلی کوچکتر احساس می کردند، لذا تلاشی آگاهانه را شروع کردند تا شکست اولی، به فراموشی سپرده شود؛ البته این شکست از خاطره ی جمعی کاملا زایل نشد ولی خیلی کمرنگ شد و بدان شکل باقی ماند. اما شکست از اسکندر قابل زایل شدن نبود و به همین خاطر باقی ماند. در گذر زمان آنان توانستند این دو را با هم ادغام کنند. بنابراین، «دارایی» که از «اسکندر» شکست خورده، حاصل یکسان پنداری «فردی کیانی که از مادها شکست خورده» با «داریوش سوم که از اسکندر شکست خورده» است. لذا پس از کیانیان، حکومت اسکندر فرا می رسد و دوران مادها و هخامنشیان از داستان های ایرانی حذف می شوند. این ادغام باید در زمان اشکانیان رخ داده باشد چرا که در زمان ساسانیان، یک شکست شناخته شده بود و آنان از حکومت هخامنشیان بی اطلاع بودند.
    کلیدواژگان: پیشدادیان، کیانیان، حماسه ملی، هخامنشیان، مادها
  • ذوالفقار علامی مهماندوستی*، نسیم داودی پناه صفحه 71
    روان آدمی ابزارهایی را برای کاهش اضطراب و دفاع از خود در اختیار دارد که به آن مکانیسم های دفاعی گفته می شود. عملکرد این سازوکارها به طور نا خودآگاه انجام گرفته و باعث می شود فرد از شناخت حقیقی خود باز بماند. بررسی مکانیسم های دفاعی روان علاوه بر شناخت حقیقت خواست های درون، این فرصت را فراهم می آورد تا دلایل و سرچشمه ی برخی رفتارها و گفتارهای به ظاهر عادی، آشکار گردد. اسفندیار یکی از دو شخصیت های اصلی داستان نبرد با رستم و یکی از یلان نامدار شاهنامه و پهلوان به اصطلاح دین بهی است. فردوسی با ذکر جزئیات وقایع زندگی این پهلوان و نقل مستقیم گفتارهای او،امکان بررسی لایه های زیرین شخصیت وی را ممکن ساخته است. درمقاله پیش رو تلاش شده تا با بهره مندی از نظریات روان کاوانه ی فروید درباره ی مکانیسم های دفاعی روان، حقیقت رفتارها و گفتارهای اسفندیار در رزم با رستم،آشکار و دلایل عملکرد و نحوه رفتار و برخورد او با جهان پهلوان روشن شود و در نهایت مشخص گردد که تمامی رفتارهای اسفندیار، دلیلمند بوده و بر اثر به کار گیری مکانیسم هایی همچون جبران،گریز و توجیه بروز یافته اند و در حقیقت اسفندیار نزاع بین خود و خواسته هایش و دنیای بیرون را از طریق سازوکارهای دفاعی روان کنترل و هدایت کرده است.
    کلیدواژگان: رزم رستم واسفندیار، مکانیسم های دفاعی روان، نقد روان کاوانه
  • جبار نصیری*، محمدرضا نصر اصفهانی صفحه 101
    ژرژ دومزیل ، اسطوره شناس و مورخ فرانسوی ، تمامی ایزدان اقوام هند و اروپایی را بر اساس کنش و کارکرد شان ، در زیر مجموعه سه کنش بنیادین فرمانروای ، جنگاوری و باروری طبقه بندی می کند . او این نظام سه کنشی در میان ایزدان هند و اروپایی را برگرفته از ساختار طبقات اجتماعی سه گانه شاهی ، سپاهی و کشاورزی (شاکله جوامع این اقوام دوران باستان) این اقوام می داند و معتقد است که این ساختار سه گانه در تمام متون و ساحات فکری این اقوام از جمله حماسه ها تاثیر گذاشته است . حماسه ملی برزونامه ، به عنوان یکی از متون ، به نظر می رسد در زیر ساخت خود در بردارنده ساختار خدایان سه گانه ایرانی ( متشکل از آناهیتا ، اهورا مزدا و مهر ) است . بدین معنا که داستان آن ، به صورت نمادین ، روایتگر روند تاریخی – اجتماعی شکل گیری اتحاد پیروان خدایان سه گانه ایرانی در برهه ای از تاریخ (دوره شکل گیری روایت شفاهی و اولیه متن) است که در این اتحاد فردی از طبقه کشاورزان و عوام (برزو ) برای نخستین بار در ساختار قدرت و امور اجرایی عهده دار منصبی می شود و در کنار نمایندگان دو طبقه دیگر یعنی طبقه شاهی ( کیخسرو ) و سپاهی (رستم) ، همزمان با ایجاد ساختاری سه گانه در تقسیم قدرت ، به اداره بخشی ازکشور می پردازد و راس سوم هرم قدرت را در مقابل جبهه بیرونی یا همان دشمن شکل می دهد.
    کلیدواژگان: برزونامه، خدایان سه گانه، دومزیل، کشاورزی، طبقات اجتماعی و اسطوره
  • یوسف نیک روز*، فاطمه کریمی صفحه 119
    نقد کهن الگویی آثار ادبی از فروع نقدهای روان شناختی است که در دهه های اخیر همچون مطالعات میان رشته ای دیگر، رونق و روایی یافته است. شاهنامه نیز با زیر ساخت اساطیری ویژه ی خود روایت گر داستان ها و شخصیت هایی است که از ریشه و پیشینه ی ژرف اسطوره ای برخوردارند.
    این اثر از جمله آثاری است که در آن کهن الگوهای (آرکه تایپ ) یونگ نمودی برجسته یافته است. کهن الگو به نشانه ها و نمادهای یکسان در فرهنگ های مختلف گفته می شود و نمود ویژه ی این کهن الگوها در شاهنامه به این دلیل است که این کهن الگوها، بسیار دیرینه اند وکاربرد آن ها در داستان های اساطیری و حماسی نشان گر وجود ناخودآگاه جمعی در میان ملت ها و انسان ها از گذشته تاکنون است .
    در این جستار سعی شده است با استفاده از آموزه های روانشناسی و نقد کهن الگویی، شخصیت گشتاسپ مورد تحلیل و بررسی قرار گیرد، به این شیوه که شخصیت گشتاسپ در راستای کهن الگوهایی چون، عقده، سایه، نقاب و... مورد توجه قرار می گیرد
    کلیدواژگان: روانشناختی، روانشناختی تحلیلی، گشتاسب، یونگ، آرکی تایپ
|
  • Mohammad Mehdi Khatibi, Dr Ebrahim Estaji * Page 1
    'Epopee' literally means 'pride', 'boasting', and 'bragging' from an epical perspective, it refers to the dialogue between two heroes humiliating their enemy through offensive language and boasting about themselves expressing their honors. Definitely, to achieve the psychological atmosphere ruling epopees only depending on the literal meaning of words without the involvement of other sciences is impossible. Today, the interdisciplinary approaches have been focused on and welcomed by public in scientific, educational and research policy making. Among these, the effect of psychology to better understand literary texts cant be denied. The psychological review could occupy vast and absolutely unknown area in the literature. This type of review can be used as an accurate and comprehensive tool to read the vocabulary not written or considered by the author. One of the psychological reviews components in literary texts is 'requirements list' of Henry Murray. Analyzing personality is considered as one of the most important concepts presented in this list. In this analysis, we can easily observe the direct effect of the lexical and psychological load in the epopees used by the heroes continuing the battle. This work has been represented depending on aggression, defense and, counteraction. The present research aims to psychologically analyze the Shah-Name's epopees based on the case requirements list, relying on the interdisciplinary activities and illustrate the psychological effects due to the epopee's reading in the pitched battles.
    Keywords: Epopee, Psychological review, Shah, Name, Requirements, Case
  • Dr Hamidreza Kharazmi * Page 29
    Epic is the picture of a superman and a hero's story to save the country from the evil. One of the principles of heroe's life is mate selection. The study of their marriage shows that their marriage with a female member of the other opposing group, often representing evil, is guaranteed by the hero's taking a test and pass it. This is called exogamy marriage from a sociological perspective in which the couple may be of different occupational or social groups and vary depending on their geographic region. This means that there is not any limitation, whether ethnic or tribal, familial, urban and rural for mate selection. The main research question is why marriage is with the other countrie's girls. The writer tries to answer the question based on the available sources. Based on this model, first, mate selection will be discussed in the national epic. After reviewing the various directions, it will be described and analyzed. The overall result of this research is that the hero's mate selection from a foreign country is to help his country to take control of other country.
    Keywords: Epic, Mate Selection Test, Exogamy, The Shah, Name
  • Dr Mostafa Saadat* Page 53
    A history of ancient Iran divided to several dynasty including, primitive and Kianian and Ashkanian. In the story of this national epic we couldn’t see any information from the Hakhmaind and median people. The main purpose of this paper is that we try to seek why the history of this dynasties has been removed from this masterpieces. Median have been settled in the western part of Iran and they had been success to make great and powerful government. In the eastern part of Iran the Kianian has been governed. Median people could conquered the eastern part and added this part to their government. After sometimes Median conquered by Hakhaniad and this has been removed by Aleksander. In the realm of Ashkanian gathering of this story has been started and on that time Ashkanian wanted to pay more attention to that stories and they talk about two defeat so that first one was crushing of ordinary people and second one the Hakhamanid but Aleksander and the first one much more smaller than the second one. The writer tried to remove the first defeat and the second was so great that they can remove it from the historical text. By passing time both of this mixed with each other so that Dara could be those one that crushed by Meadian an so that after Kianian, Aleksander come to thrown and the history of Median and Hakhmanid removed from the history. This happens occurred in the period of Ashakanianbecouse in the period of Sasaniad just one deafeat was known and thay had no inform about Hahkamaid.
    Keywords: Premitive, Kianian, Natianal Epic, Hakhamanid, Madian
  • Dr Zolfaghar Alami Mehmandoosti *, Nasim Davoodipanah Page 71
    Human psyche employs certain tools in order to reduce tension and defend itself; this equipment is called defense mechanism. These mechanisms work subconsciously; therefore, they prevent the individuals from knowing themselves. Investigating the defense mechanisms in addition to getting to the truth about internal demands provides one with the opportunity to recognize the reasons behind certain regular behaviors. Esfandiar is one of the two main characters in the battle facing Rustam, one of the main heroes of the Shahnameh and the hero of “the pure religion”. Ferdowsi has provided the opportunity to analyze different layers of this hero’s character by recounting details and direct speech report attributed to him. In the current study, it has been attempted to use Freud’s psychoanalytic theories regarding defense mechanisms so as to reveal the truth about his deeds, behaviors, and conducts. These revelations will result in showing how Esfandiar uses these defense mechanisms in order to resolve his internal and external conflicts.
    Keywords: The battle of Rustam, Esfandiar, Psychological defense mechanism, Psychoanalytic criticism
  • Jabbar Nasiri *, Dr Mohammadreza Nasresfahani Page 101
    Georges Dumézil, the French mythologist and historian, classifies all the Indo-European god's deeds based on their sense of ruling, sense of battle, and fertility. She derived the god's Indo-European system from the social structure of the triple monarchy, including the monarchy, army, and agriculture (formation of ethnic communities in the ancient times) and believes that the structure of the three ethnic groups in all areas of literature and thought affected their thought patterns including epics. The Borzū national epic, as one of the texts, appears in the infrastructure involving Iranian's three gods (Anahita, Ahura Mazda and Mehr). This means that the story is symbolically the narrator of the historical process, the formation of social unity of Iranian god's triple character in the history of the individual alliance of farmers and lower classes (Borzu) for the first time in the power structure and the responsible executive positions and with representatives of the two other classes, the class of the King (Kaikhosro) and soldier (Borzu), while building the tripartite division of power in the office of the country and the third head of the pyramid of power to the front or the shape of the external enemy.
    Keywords: Borz? Tripartite Gods, Dumzyl, Agricultural, Social classes, Myth
  • Dr Yousof Nikrouz *, Fatemeh Karimi Page 119
    The archetypal criticism of literary works is one of the branches of psychological criticism and just like other interdisciplinary studies, it has become widespread in recent decades. The Shahnameh, with its special mythological infrastructure, is a narration of stories and characters with profound mythical and historical origins. The Shahnameh is among those works in which the use of Yung’s archetypes is clearly manifested. The archetype is an innate tendency which molds and transforms the individual's consciousness. The abundance of archetypes in the Shanameh is due to the fact that such archetypes are very ancient and their application in mythological and epic stories is indicative of the existence of collective unconsciousness in nations and peoples from the past to the present. In the current study, an attempt is made to analyze Goshtasp’s character, using the principles of analytical psychology and archetypes. Special attention is paid to such archetypical considerations as complex, shadow, persona, etc.
    Keywords: Goshtasp, Psychology, Analytical Psychology, Yung, Archetype