فهرست مطالب

سیاست متعالیه - پیاپی 4 (بهار 1393)

نشریه سیاست متعالیه
پیاپی 4 (بهار 1393)

  • بهای روی جلد: 50,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1393/03/25
  • تعداد عناوین: 8
|
  • نفیسه فقیهی مقدس*، علی خلجی، محمدعلی مهدوی راد صفحه 7
    صلح و امنیت از دغدغه های همیشگی بشر بوده و انسان همت خویش را در مسیر دست یابی به این آرمان بهکار گرفته است؛ هرچند در نیل به این مهم همواره توفیق چندانی نیافته و جنگ و ستیز در همیشه تاریخ بشر روزافزون بوده است. صلح در اسلام به خاطر مبانی مبتنی بر وحی از ویژگی هایی برخوردار است که نظیر آن در هیچ مکتب فلسفی یافت نمی شود. توجه به نظریه پردازی صلح از این جهت ضرورت دارد که عدم درک صحیح آن و ب یتوجهی به ابعاد صلح در اسلام موجب هجمه ها و شبهاتی از سوی غرب شده که دین خاتم را آیین خشونت و شمشیر معرفی نمایند. این مقاله به این پرسش اساسی پاسخ می دهد که چه راهبردهای کلانی در آموزهای اسلام تبیین شده است که براساس آن بتوان به صلح و آرامش دست یافت. این نوشتار م یکوشد جامعیت و جهان شمولی اسلام و توانمندی آن در ارائه بهترین نظریه مبتنی بر صلح را بررسی نماید.
    کلیدواژگان: صلح، راهبرد، سلم
  • علیرضا صدرا* صفحه 27
    سیاست طبیعی، سکولاریستی و متدانی مدرنیسم اعم از سوسیالیسم و لیبرالیسم تا نیهیلیسم پست مدرنیسم است. این نگاه، نظریه و نظام و سیاست امروزه و به صورت فزایندهای اشکالات نارسایی و ناسازواری مشکل آفرین را بروز داده و میدهد. دوآلیسم؛ دوگانگی سیاست از دیانت و جدایی مظاهر دانشی، کنشی و روشی سیاسی از مبانی ماهوی ارزشی، بینشی و منشی خویش است. این آسیب از آغاز از نگاه خداوندان اندیشه سیاسی خود غرب دور نمانده بود. لکن نارسایی و ناسازواری سیاسی مسیحیت کلیسایی، مانع راهبرد درست بوده است. تجربه سلطه قرون وسطایی کشیشان نیز مزید بر علت شده است. چنان که در این مقاله ملاحظه خواهیم کرد، از ماکیاولی در بنیاد و آغاز تا روسو در میانه راه و رنسانس ما شاهد جدایی سیاست از مسیحیت هستیم. این در حالی بوده که اینها قائل به جدایی ذاتی سیاست از دیانت نبودهاند. دیانت توحیدی اسلام، رهیافت راهبردی امامت و به ویژه گفتمان سیاسی امام خمینی(ره)، دیانت را عین سیاست دانسته و به تعبیر ملاصدرا روح جسم سیاست میداند. موضوعی که برگرفته از پژوهش چشم انداز اندیشه سیاسی جمهوری اسلامی در دانشگاه تهران اثر نگارنده است. موردی که کارآمدی؛ بهرهوری و اثربخش عجیب تا اعجازآمیز بودن آن از نظر فیلسوفانه و تاری خنگرانه معاصر و فرامدرن میشل فوکو نیز دور نمانده است. این سیاست متعالی بوده که برترین جایگزین سیاست نامتعالی است.
    کلیدواژگان: سیاست، متعالی، سکولاریسم، مدرنیسم، سوسیالیسم توتالیتاریسم، دولت سالاری، لیبرالیسم کاپیتالیسم، سرمایه سالاری
  • سیدجواد ورعی* صفحه 43
    امام خمینی از فقی هانی است که در دوران نهضت اسلامی و پس از پیروزی انقلاب و سخن گفته «حق تعیین سرنوشت برای هر ملتی» تاسیس نظام جمهوری اسلامی بارها از است. ایشان این حق را که به نظرشان هم جنبه درونی و داخلی دارد و هم جنبه بیرونی و مطرح کردهاند که در آغاز «اصل اسلامی در عرصه حکومت» خارجی، در قالب دو و اصل «آزادی مسلمانان در تعیین سرنوشت خود» سلطنت پهلوی زیر پا نهاده شد؛ اصل دیدگاه ایشان در این زمینه در میان فقی هان نظری های. «استقلال ملت از دخالت بیگانگان در مقایسه اجمالی با نظریات «تبیین دیدگاه امام» بدیع و تازه بهشمار می رود. این مقاله به حق تعیین سرنوشت در اسناد بین اللملی دیگر، و حدود و ثغور و محدودیتهای آن در مقایسه با می پردازد.
    کلیدواژگان: امام خمینی، حق تعیین سرنوشت، ملت، آزادی، استقلال
  • سیدموسی میرمدرس* صفحه 61
    مدیریت تحول سیاسی در حوزه علمیه به مثابه هر مقوله بنیادی یا راهبردی دیگر با سه سوال اساسی چیستی، چرایی و چگونگی تحقق، مواجه است. این مقاله درصدد است به دو سوال نخست پاسخ درخور دهد و با تبیین مفهوم، مبانی و قلمرو مدیریت تحول سیاسی در حوزه علمیه، چیستی و ماهیت آن را نمایان سازد و با توضیح اهداف و مقاصد و اهمیت و ضرورت آن، چرایی و فلسف ه مدیریت تحول سیاسی در حوزه علمیه را تحلیل و بیان کند. محتوا و مفاد مباحث چیستی و چرایی مدیریت تحول سیاسی در حوز ه علمیه با بهره گیری از دان شهای بومی مقبول چون فلسفه، کلام و معارف اسلامی و دان شهای غیر بومی، به عنوان اصول موضوعی، مانند جامعه شناسی، مدیریت استراتژیک و دانش سیاست سامان یافته است.
    کلیدواژگان: تحول سیاسی، مدیریت، نظریهپردازی، فرهنگ سیاسی، جامعهپذیری، سیاسی
  • نجفعلی غلامی*، منصور میراحمدی صفحه 85
    پرسش اصلی این مقاله پیرامون فردی بودن یا حکومتی بودن فقه شیعه است. واقعیت این است که فقه شیعه در بستر زمانی خود ماهیت فردی به خود گرفته و رویکرد فردگرایانه بر آن غالب گردیده است. این مشی فرد محوری فقه شیعه معلول عوامل تاریخی و اندیشهای است که در این پژوهش با پرداختن به آن، تلاش میکنیم به ضرورت تغییرآن بپردازیم. از آنجا که مطالعه دقیق سابقه فقه شیعه نمایانگر این واقعیت است که این فقه دارای رویکردی حکومتی است، مقاله حاضر به تبیین بایسته های رویکرد مذکور میپردازد. نوشتار حاضر با تبیین این رویکرد تلاش میکند برای تحقق این مهم به مبانی، شیوه و ابزار اجتهاد با رویکرد حکومتی اشاره نماید.
    کلیدواژگان: فقه فردی، فقه حکومتی، فقه شیعه، فقه سیاسی، دین و سیاست
  • رضا عیسی نیا* صفحه 109
    نظام اجتماعی سیاسی اگر براساس فقه اسلامی استقرار یابد در آن جامعه شاهد احقاق حقوق شهروندان خواهیم بود. نگارنده برای اثبات این ادعا در حوزه حقوق مدنی و حقوق سیاسی شهروندان به استدلال در گستره برخی از قواعد فقهی تمسک جسته است، چون فقه، انسان را یک موجود مکلف (مسئول، موظف) دانسته و تکالیف را نیز راه استیفای خلاصه «ادای تکلیف» حقوق برای شهروندان میداند؛ از این رو رسالت شهروندی را در میکند. برای تبیین جایگاه حقوق مدنی و حقوق سیاسی شهروندان در این مقاله به بررسی این حقوق در منابع فقهی، قواعد فقهی و آرای فقها پرداخته ایم.
    کلیدواژگان: حقوق سیاسی، حقوق مدنی، فقه، شهروندی
  • حسین جهان تیغ* صفحه 123
    پرسش اصلی مقاله این است که چگونه در دوران معاصر، علمای دیوبند بر سلف ی ها تاثیر گذاشته اند؟ فرضیه اصلی این است که در دوران استعمار بریتانیا و بعد از شکست انقلاب مسلمانان هند در سال 1857 م ارتباط علمای بزرگ دیوبندی شبه قاره با علمای حرمین شریفین مکه مکرمه و مدینه منوره باعث شد تا تاثیراتی را از قبیل بهره علمی در مراکز دانشگاهی، فروکاستن افراط عقیدتی و غرور علمی سلف ی ها، ترویج تصوف و عرفان در دو اماکن مقدس، اجازه فعالیت به گروه های جماعت تبلیغ و موارد دیگری را مانند حفظ و تجوید قرآن، پذیرش استاد در دانشگاه ها و مراکز دینی مانند نمازهای جمعه و جماعت، مساجد، اسکان رایگان علمای دیوبندی، سهمیه حج رایگان و تعامل درستی از روحیات علمای دیوبندی را در زندگی دینی خود به کار ببندند.
    کلیدواژگان: علمای دیوبند، شبه قاره، سلفیت، اهل حدیث، جماعت تبلیغ
  • صفحه 139
|
  • Nafiseh Faqihi Moqaddas*, Ali Khalaji, Mohammad Ali Mahdavi Rad Page 7
    Man has always been concerned about peace and security and tried to attain them although s/he was not quite successful and there have been more and more wars. Because of being based on revelation, peace has enjoys some features which cannot be found in no philosophical school. Theorizing about peace is very important because lack of a clear understanding of peace and ignoring the various its aspects has led Western intellectuals to claim that the last religion, Islam, is a religion of violence and sword. The paper tries to the answer the question that what general strategies are found in the Islamic teachings on the basis of which peace can be attained. The paper also tries to focus on Islam's universality and capability of presenting the best theory of peace.
    Keywords: peace, strategy, Islam
  • Ali Reza Sadra* Page 27
    Natural and secular politics is close to modernism, socialism, liberalism and postmodern nihilism. This viewpoint, theory and system have increasingly resulted in paradoxical problems. Dualism, the duality of religion and politics and the separation of methodological, actional, and scientific manifestations from its own natural, evaluative, and behavioral foundations. This defect was not ignored by western scholars, but celestial church's political incompatibility was a barrier against arriving at a proper strategy. The domination of priests during the Middle Ages was the other cause. As this paper will reveal, from Machiavelli, at the beginning, to Rousseau, in the middle, and Renaissance we see the separation of politics from Christianity despite the fact that they do not believe they are naturally separable. The monotheist religion of Islam, the strategic approach of Imamate, and especially Imam Khomeini's political discourse consider religion as politics and, as Mulla Sadra says, religion is the spirit of the politic's body. This was the topic of a research called "perspective of the political thought in the Islamic republic of Iran" at the University of Tehran. The strange and magic efficiency of this case was studied according to philosophy, modern historiography and Faucouldian postmodern perspective. It is the sublime politics that can replace unsublime politics.
    Keywords: politics, sublime, secularism, modernism, socialism, totalitarian, nism, capitalism
  • Seyed Javad Varaee* Page 43
    Imam Khomeini is a jurist who spoke of the right to fulfill destiny in several occasions before and after the Islamic revolution. He puts forward this right, which has both internal and external dimensions according to him, in the form of two Islamic principles, which were ignored at the beginning of the Pahlavi sultanate: the principle of the freedom to realize one's destiny and the principle of a nation's independence from the intervention of foreigners. His point of view is new among jurists. This paper studies his viewpoint, compares it with other ideas, and elaborates on its limits in comparison to the right to fulfill one's destiny in international documents.
    Keywords: Imam Khomeini, right to fulfill ones destiny, nation, freedom, independence
  • Seyed Musa Mir, Modarres* Page 61
    Management of political development in Islamic seminaries, like any other basic and strategic categories, is encountered with three questions of what, why and how it can be realized. The paper is to answer the first two questions properly by explaining the concept, foundations, and scope of political development management in Islamic seminaries and thereby revealing its nature. The paper will also elaborate on the goals, objectives, and significance of political development management and analyze its nature. The content of discussions about the what and why of political development management in Islamic seminaries are based Islamic philosophy, theology and non-native sciences such as sociology, strategic management and political science.
    Keywords: political development, management, theorization, political culture, political socialization
  • Najaf, Ali Gholami*, Mansour Mir, Ahmadi Page 85
    The main question this paper addresses is whether Shiite jurisprudence is individual or governmental. The fact is that Shiite jurisprudence, in the course of time, underwent an individualistic process as a result of historical and intellectual factors. This paper elaborates on such factors and emphasizes on the necessity of why this individualistic basis should be changed. However, meticulous study of the history of Shiite jurisprudence clarifies reveals a governmental approach, as well. The present paper explains the necessities and elaborates on the foundations, methods, and instruments of Ijtihad on the basis of a governmental approach.
    Keywords: individualistic jurisprudence, governmental jurisprudence, Shiite jurisprudence, political jurisprudence, religion, politics
  • Reza Eesania* Page 109
    If a socio-plitical system be based on Islamic jurisprudence, citizen's rights will be realized in the society. To substantiate this claim, I will argue through resorting to some jurisprudential rules in the realm of citizen's civil and political rights because Islamic jurisprudence considers humans as responsible beings and responsibilities as a way through which citizen's rights can be actualized. Thus, citizen obligations are summed in taking over responsibilities. To explain the status of citizen's civil and political rights, the paper investigates jurisprudential rules and sources and jurist's ideas.
    Keywords: political rights, civil rights, jurisprudence, citizenship
  • Hossein Jahantigh* Page 123
    The main question of the paper is how the Deobandi Ulema impacted on Salafi movement in the present era. The hypothesis is that, during the British colonial period and after the defeat of the Muslim's revolution in India in 1857, the relationship between major Deobandi Ulema in the Indian peninsula and the Ulema in Mecca and Medina resulted in impacts such as scientific exploitation in academic centers, reduction of ideological extremism and scientific arrogance of the Salafis, dissemination of Sufism and mysticism in Mecca and Medina, activity permission to Tablighi Jamaat and other cases like memorization and recitation of the Quran, admission of professors in universities and religious centers like Friday and Mass Prayer, mosques, free accommodation for Deobandi Ulema, free hajj permits.
    Keywords: Deobandi Ulema, Indian peninsula, Salafi Movement, Ahl al Hadith, Tabliqhi Jamaat