فهرست مطالب

سیاست متعالیه - پیاپی 9 (تابستان 1394)

نشریه سیاست متعالیه
پیاپی 9 (تابستان 1394)

  • بهای روی جلد: 50,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1394/06/16
  • تعداد عناوین: 8
|
  • حسن روزبه*، عماد افروغ صفحه 7
    سوال اصلی نوشتار حاضر این است که حکمت متعالیه قوامیافته توسط ملاصدرا، با دستاوردهایی در هستی شناسی مانند اصالت وجود، حرکت جوهری، هدفدار بودن هستی، و دستاوردهایی در انسان شناسی همانند ذومراتب بودن انسان، جسمانی هالحدوث و روحانی هالبقا بودن، آیا با تفسیری که از عالم و آدم به دست میدهد؛ می تواند معرف اخلاق و سیاستی خاص و رابطه میان این دو باشد؟ با روشی تحلیلی - استنتاجی از آثار موجود در حکمت متعالیه به خصوص آثار ملاصدرا،می توان گفت در این مکتب، اخلاقیات، ملکاتی هستند که در سیر حرکت جوهری، توسط افعالی که به مدد قوای سه گانه انجام میشوند، به وجود میآیند. بنابراین، فرضیه نوشتار حاضر آن است که اخلاق، سازنده سیاست و سیاست، پرتو اخلاق است. یافته های مقاله این است که براساس سه مرتبه وجودی و خلقیات ناشی از آن ها، سه نوع مدینه دنیه، فاضله و متعالیه ساخته می شود. هر مرتبه و خلقیات آن مشکک بوده، بالاترین حدی از تکامل دارد که ادب آن مرتبه و مدینه نامیده می شود.
    کلیدواژگان: حکمت متعالیه، اخلاق، سیاست، مدینه دنیه، مدینه فاضله، مدینه متعالیه
  • محمد پزشگی* صفحه 25
    مقاله حاضر در صدد پاس خگویی به این پرسش است که آیا نظریه حرکت جوهری، ظرفیت تبیین پدید ه های سیاسی را دارد؟ پاسخ مثبت به این پرسش می تواند نشان دهنده ارائه راه حل های جدید از سوی فلسفه اسلامی به برخی از دشوار ه های مهم در علم سیاست باشد. مدعای این نوشتار آن است که نظریه حرکت جوهری، ظرفیت بیشتری برای تبیین سرشت متحول پدیده های سیاسی نسبت به نظریه های رقیبش را دارد. برای بررسی مدعای مقاله، از روش اسنادی و استراتژی نگارش فرآیندی استفاده می شود. نتایج این پژوهش در صورت اثبات مدعای خود، آن است که دیدگاهی پویا و دینامیک به دشوار ه های علم سیاست می دهد که در نظریه های موجود علم سیاست به صورت ایستا پاسخ گویی شده اند. همچنین مدعای مقاله حاضر در صورت اثبات می تواند در قلمروی نظریه پردازی علم سیاست، تحولی اساسی ایجاد کند.
    کلیدواژگان: حرکت جوهری، علم سیاست، فلسفه صدرایی
  • راضیه زارعی* صفحه 41
    این مقاله در پی پاسخ به این سوال اصلی که آیا اندیشه سیاسی اسلام برای تولید قدرت نرم، ظرفیت راهبردی لازم را داراست، به پردازش مولفه های قدرت نرم میپردازد که عبارتند از: اعتماد، شبکه روابط و اعتبار. ادعای نوشتار حاضر این است که در رویکرد یکی از ابزارهای بسیار قوی برای ایجاد کنترل درونی در «تقوی»، اخلاق سیاسی به اعتماد انسان است. در رویکرد فقه سیاسی، تعدادی قواعد فقهی وجود دارند که موجب افزایش اعتماد سیاسی میشوند. قواعدی از قبیل: مساوات، احسان، تالیف قلوب، تعاون، وفای به عقود، عدالت، شورا و غیره. مولفه های شبکه های روابط قدرت نرم در اندیشه سیاسی اسلام عبارتند از: عوامل دوست یزا، اتحاد و یکپارچگی امت اسلامی. مولفه های ایجاد اعتبار نیز شامل مشروعیت سیاسی، مشارکت، پرهیز از توسل به زور و موارد دیگر است. بنابراین، اندیشه سیاسی اسلام در همه مولفه های قدرت نرم دارای ظرفیت است.
    کلیدواژگان: اندیشه سیاسی اسلام، قدرت نرم، اعتماد، اعتبار، شبکه های ارتباطی
  • سیدمهدی طاهری*، شجاع احمدوند صفحه 65
    در دنیای معاصر، یکی از الگوهای رقیب سیاست متعالیه و مدل حکومتی برآمده از مبانی توحیدی اسلام، الگوی نظام سیاسی آل سعود میباشد که با حمایت وهابیون، شعار گرایش به توحید و خداپرستی را سر می دهند. خاندان آل سعود در طول سه دوره زمامداری خود، به خصوص حاکمیت دولت سوم در هشت دهه اخیر، با گره زدن توسعهطلبی سیاسی - ارضی خود به رویکرد دینی ابن عبدالوهاب، از نفوذ و تایید علمای وهابی جهت تسخیر بسیاری از نقاط شبه جزیره عربستان و سلطه بر اقوام و ادیان مختلف بهره گرفته است. سوال اصلی مقاله حاضر این است که جریان های معاصر وهابیت چگونه از سوی حاکمان سعودی در تداوم قدرت نظام سیاسی در طی هشت دهه گذشته مورد استفاده قرار گرفته است.
    کلیدواژگان: وهابیت، جریان های معاصر، آل سعود، نظام سیاسی و قدرت
  • احمد مبلغی، سیدجواد میرخلیلی* صفحه 89
    علامه شیخ محمدحسین آل کاش فالغطاء، از عالمان و مصلحان برجسته سده اخیر جهان اسلام (متوفی 1332 هجری شمسی) و از جمله فقی هان شیعی تاثیرگذار در تحولات سیاسی - اجتماعی در دنیای اسلام به شمار می رود که با افکار و اندیشه های فقهی - سیاسی خویش، نقش بسزایی در بیداری امت اسلامی ایفا کرد. جامعیت او در ابعاد مختلف نسبت به سایر علمای هم عصرش موجب شده تا بررسی افکار و اندیشه های سیاسی وی از اهمیت خاصی برخوردار باشد. این نوشتار به منظور پاسخ به سوال چیستی سیاست اسلامی در اندیشه سیاسی علامه محمدحسین کاشفالغطاء، با بررسی برخی از مهم ترین آثار وی، با استفاده از روش توصیفی - تحلیلی به بررسی سیاست اسلامی از دیدگاه این فقیه برجسته شیعی می پردازد.
    کلیدواژگان: اندیشه سیاسی، محمدحسین کاشفالغطاء، سیاست اسلامی، احزاب سیاسی
  • غلامحسین خدری* صفحه 103
    آموزه های اخلاقی، قسمت اعظم جوهره دین اسلام را تشکیل می دهد. بارها آموزه های پیامبر در آخرین سفر زیارت خانه خدایش، با رویکردهای تاریخی، کلامی، ادبی، حدیثی و تفسیری نگریسته شده است، اما در این مقاله به رویکرد اخلاقی - سیاسی آن توجه می شود. بدون تردید، عنایت به آموزه های اخلاقی - سیاسی را از ابتدای این حرکت هدف مند و بیانات سرشار از معارف اخلاقی - سیاسی آن را، که در منطقه ای موسوم به ایراد شده است، می توان رصد کرد. شجاعت در اظهار حق و تحمل مصائب «غدیر خم» ناشی از آن، تسلیم در برابر قضای الهی، سرسپردگی و انقیاد تام به امام همام عادل عالم، تمسک به تقوا و علم و توجه به حقوق متقابل مردم و حاکمیت به منزله محوری ترین آموزه اخلاقی، و معرفی امیرالمومنین(ع) به عنوان الگوی عملی این معارف، از دیگر جلوه های ویژه این اثر جاودانی در تاریخ حیات بشر است که در این مقاله سعی می شود بدان پرداخته شود.
    کلیدواژگان: آموزه های اخلاقی، آموزه های سیاسی، انسان کامل، خطابه غدیریه، معارف اسلامی، تقوا، علم، امیرالمومنین علی(ع)
  • سیدجواد ورعی* صفحه 131
    آموزه های اخلاقی، قسمت اعظم جوهره دین اسلام را تشکیل می دهد. بارها آموزه های پیامبر در آخرین سفر زیارت خانه خدایش، با رویکردهای تاریخی، کلامی، ادبی، حدیثی و تفسیری نگریسته شده است، اما در این مقاله به رویکرد اخلاقی - سیاسی آن توجه می شود. بدون تردید، عنایت به آموزه های اخلاقی - سیاسی را از ابتدای این حرکت هدف مند و بیانات سرشار از معارف اخلاقی - سیاسی آن را، که در منطقه ای موسوم به ایراد شده است، می توان رصد کرد. شجاعت در اظهار حق و تحمل مصائب «غدیر خم» ناشی از آن، تسلیم در برابر قضای الهی، سرسپردگی و انقیاد تام به امام همام عادل عالم، تمسک به تقوا و علم و توجه به حقوق متقابل مردم و حاکمیت به منزله محوری ترین آموزه اخلاقی، و معرفی امیرالمومنین(ع) به عنوان الگوی عملی این معارف، از دیگر جلوه های ویژه این اثر جاودانی در تاریخ حیات بشر است که در این مقاله سعی می شود بدان پرداخته شود.
    کلیدواژگان: آموزه های اخلاقی، آموز ه های سیاسی، انسان کامل، خطابه غدیریه، معارف اسلامی، تقوا، علم، امیرالمومنین علی(ع)
  • ضیاء زهاوی صفحه 153
|
  • Hassan Roozbeh*, Emad Afrough Page 7
    The main question of the present paper is “Can Motealieh Hikmah (Mullasadra’s Hikmah), boosted by Mullasadra, which has advantages in the Ontology such as the reality of existence (Esalat-e Vojood), Substantial Motion (Harkat-e Jowhari) and goal-orientation of the universe (Causation) and also advantages in Anthropology like the human being leveled, emergence of body (جسمانيه الحدوث) and eternality of the soul (روحانيه البقا) represent a specific Ethics and policy and the relationship between the two with the interpretation it gives for the universe and human?”. Having an analytical-deductive method concerning the existing works on Motealieh Hikmah, especially Mullasadra’s works, it can be said that in this school, ethics are habits in the course of substantial motion which are created via the actions done by the help of triple powers. Henceforth, the assumption of the present paper is that ethics is the producer of politics and politics is the beam of ethics. The findings of the study suggest that according to three levels of existence and their resulted ethos, three types of cities (“Medina” s/ (مدينه are created: the humble one (مدينه دنيه), the super one (مدينه فاضله) and the superior one (مدينه متعاليه). Each level and its ethos are graded and has the topmost level of evolution called its curtsy.
  • Mohammad Pezeshki* Page 25
    The present paper is trying to answer if the theory of Substantial Motion has the capacity of explaining the political phenomena.Positive answer to this question can show the presentation of new solutions by the Islamic philosophy for some of the important difficulties in Politics. The claim of the paper is that Substantial Motion theory has more capacity to explain the changing nature of the political phenomena than its viral theories. In order to analyze the claim of the paper, the referential and process-oriented writing strategy methods are used. If proved, the results of this study would give a dynamic viewpoint to the difficulties of the Politics which have been answered statically in the existing theories of the Politics. Also, the claim of the paper can make a basic change in the orization of the Politics, if proved.
    Keywords: Substantial Motion, Politics, Sadraic Philosophy
  • Razieh Zarei* Page 41
    This paper processes the parameters of soft power which include: trust, network of relations, and credit via trying to answer the question “Does the political thought in Islam have the needed strategic capacity to produce soft power?”. The claim of the present paper is that in the ethical-political perspective to trust, “piety” is one of the most powerful tools in creating internal control in the human. In the political jurisprudence, there are some juridical regulations which will result in increasing of the political trust. They include: equality, kindness, affection between the hearts, cooperation, loyalty to words, justice, consultation, etc..The parameters of soft power networks in the political thought of Islam include: friendship-making factors, unity and coherence of the Islamic nation. Credit-making parameters are, also,like political legitimation, participation, avoiding oppression, etc.. Consequently, the political thought of Islam has capacity in all parameters of the soft power.
    Keywords: Political Thought of Islam, Soft Power, Trust, Credit, Network of Relation
  • Seyed Mehdi Taheri*, Shoja Ahmadvand Page 65
    In the present world, one of the rival patterns of the Mullasadra’s Transcendental Policy (Siasat-e Motealieh) and the emerged pattern from the monotheist principles of Islam is the political pattern of Al-e Saud political system thatchants the slogan of monotheism and worshipping God with the help of Vahabis. During its three periods of statesmanship, especially during the governance of the third government in the past eight decades, Al-e Saud dynasty, with knitting its political and ground development policies to religious perspective of Ibn-e Abdul Vahab has profited from penetration and verification of the Vahabi scholars in capturing many parts of the Arabic peninsula and dominating different tribes and religions.The main question of the present article is “how different contemporary Vahabi movements have been used by the Saudi governors to continue the power of the political system in the past eight decades?”.
    Keywords: Vahabiah, Contemporary Movements, Al, e Saud, Political System, Power
  • Ahmad Mobaleghi, Seyed Javad Mirkhalili* Page 89
    Allameh Mohammad-Hossein Al-e Kashef Al-Qata was one of the noticeable scholars and peacemakers of the recent century of the Islamic worldand one of the influential Shia jurists in socio-political movements of the Islamic world who played an important role in awakening of the Islamic nation with his juridical and political thoughts and views. His comprehensiveness in different aspects more than his contemporary scholars has made analysis of his political thoughts and views noticeably important. To answer the quality of Islamic policy in thoughts of Allameh Mohammad-Hossein Al-e Kashef Al-Qata, this paper tries to evaluate Islamic policy with referring to some of theimportantworks of this Shia juristapplying descriptive-analytical method.
    Keywords: Islamic Thought_Mohammad_Hossein Al e Kashef Al Qata_Islamic Policy_Political Parties
  • Gholam, Hossein Kadri* Page 103
    Ethical lessons comprise a majority of the essence of Islam. The lessons from the prophet in his last Hadj (pilgrimage to Kaabah; the home of Allah) have been, many times, looked atwith historical, lexical (Kalaam-oriented), literary, Hadith-oriented and interpretive perspectives but in this paper, its ethico-political perspective is noticed. Undoubtedly, paying attention to the ethical and political lessons and its statements full of ethical and political knowledges which were stated in a region called Qadir-e Khom (غدير خم) can be traced from the starting point of this purposive travel. Bravery in stating the right word and enduring the difficulties resulted from it, surrendering in front of the divine hap, complete subjugation to the fair and knowledgeable imam, seeking help from piety and knowledge and noticing the mutual rights of government and people as the most basic ethical lesson and introducing Ali (A. S.) as the practical example of these knowledges are among the other features of this eternal work in the human life to which this paper tries to deal with.
    Keywords: Ethical Lessons, Political Lessons, the Holistic Human, Qadirieh Speech, Islamic Knowledges, Piety, Knowledge, Ali (A.S.)
  • Seyed Javad Varai* Page 131
    The present paper has analyzed the lexical and metaphorical meaning and concept of three terms of “Baghi” (بغي; rebelin front of the Imam), “Muharebah” (محاربه) and “Civil Disobedience” to prevent from mixing them which itself results in making mistake in issuing verdict, wastage of rights and oppressing government and people. This analysis shows that the three concepts of “Baghi”, “Muharebah” and “Civil Disobedience” are different both from the lexical aspect and from the metaphorical side. The method of the study, which is responsible for recognizing the similar juridical concepts used in political and legal affairs, has been descriptiveanalytical; and lexical, juridical and sometimes legal and political resources have been used. On basis of the analysis, though being different, the two terms of “Baghi” and “Muharebah” are criminal terms. On the other hand, “resistance and civil disobedience” is, at times, a civil right or even duty; although it can be crime sometimes, but it has a great difference with the above-mentioned criminal terms.