فهرست مطالب

سیاست متعالیه - پیاپی 13 (تابستان 1395)

نشریه سیاست متعالیه
پیاپی 13 (تابستان 1395)

  • بهای روی جلد: 60,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1395/10/25
  • تعداد عناوین: 7
|
  • محمد غفوری صفحه 7
    امامان شیعه، به عنوان جانشینان رسول خدا(ص) که از مقام عصمت نیز برخوردارند، اگرچه غیر از دوره ای کوتاه از منصب خلافت به دور بوده اند، اما در باب حکومت و سیاست نظرات و اندیشه هایی دارند؛ این اندیشه را می توان در سیره و عمل سیاسی آن بزرگواران مشاهده و استنباط کرد. امام حسین(ع) به عنوان شخصیتی که در تاریخ اسلام جریان ویژه ای برپا کرده است، جایگاه ویژه ای در این میان دارد. مقاله ی حاضر در راستای دست یابی به افکار و رفتار سیاسی آن حضرت، سخنان و سیره ی ایشان را مطالعه کرده و آرای آن امام همام را در قالب نگاه به: حکومت، جامعه، اصلاح گری، قیام، جنگ و کرامت انسانی استنباط نموده و نتیجه گرفته است که امام حسین(ع) بر اساس منظومه ی فکری متکی بر کتاب و سنت و اصل «لو لا حضور الحاضر و قیام الحجه بوجود الناصر» عمل نموده است.
    کلیدواژگان: امام حسین(ع)، افکار سیاسی، رفتار سیاسی، قیام، کربلا
  • سید ابراهیم معصومی، محسن مهاجرنیا صفحه 25
    نوشتار حاضر با مطالعه ی تاریخی و با رویکرد سیاسی، مشکلات و انحرافات جامعه ی اسلامی عصر امام باقر و امام صادق(ع) را بررسی کرده و بر اساس الگوی روشی SWOT جامعه ی شیعی را از بعد داخلی (به لحاظ قوت ها و ضعف ها) و خارجی (به لحاظ فرصت ها و تهدیدها) مورد بحث و فحص قرار داده است. محصول نهایی این پژوهش، شناسایی راهبردهای سیاسی موردنظر درباره ی نحوه ی مواجهه و برخورد با انحرافات سیاسی و فرهنگی توسط صادقین(ع) است؛ لذا با تلفیق الگوی راهبردی ضعف تهدید، به راهبردهای سیاسی: تقیه، مدارا، تولی و تبری برای شیعیان آن دوره منتهی می شود.
    کلیدواژگان: راهبرد صادقین (ع)، راهبرد سیاسی، انحرافات سیاسی، فرهنگی، تقیه، مدارا، تولی و تبری
  • مصطفی صادقی صفحه 45
    بیش ترین برخورد اطلاعاتی و ضداطلاعاتی قابل استنباط از تاریخ و سیره ی ائمه ی معصومین(ع)، مربوط به دوره ی خلافت امیرالمومنین و امام حسن مجتبی(ع) است؛ متاسفانه چنین اقداماتی به صورت صریح و جدی برای دیگر ائمه ی معصومین(ع) ثبت و ضبط نشده است. ممکن است عدم اطلاع ما از این موضوع، به دلیل مخفی بودن فعالیت های آن بزرگ واران بوده باشد، اما شواهد و قرائنی نیز در دست نیست که نشان دهد آن حضرات، برنامه ی مشخصی برای نفوذ در دستگاه خلافت داشته و با بهره مندی از یک تشکیلات منظم، از توطئه های دشمنان خود باخبر می شده اند. مقاله ی حاضر با بررسی روایات و گزارش هایی که به این دو موضوع در زندگی ائمه ی معصومین( ع) می پردازد، تلاش دارد سیره ی پیشوایان دینی را در کشف توطئه ها شناسایی کند.
    کلیدواژگان: سیره ی ائمه ی معصومین(ع)، نفوذ، کشف توطئه
  • احمدرضا یزدانی مقدم صفحه 63
    پژوهش حاضر به منظور نشان دادن تحول و تطور اندیشه ی سیاسی صدرالمتالهین، این سوال اصلی را مطمح نظر قرار می دهد که: آیا اندیشه ی سیاسی صدرالمتالهین در طول زمان ثابت بوده و دچار تغییر و تحول نشده است؛ یا در طی دوران حیات علمی و عقلی وی، متحول شده و تطور یافته است؟ روش این نوشتار در پاسخ به سوال یادشده، استفاده از تحلیل مقایسه ای اندیشه ی سیاسی صدرالمتالهین در آثار متقدم و متاخر وی خواهد بود. مدعای مقاله این است که در اندیشه ی سیاسی صدرالمتالهین، دست کم می توان دو مرحله را از یک دیگر متمایز ساخت و از دو صدرا، یعنی «صدرای اول» و «صدرای دوم»، سخن گفت؛ با این تمایز که اندیشه ی سیاسی صدرای اول در چارچوب فلسفه سیاسی فارابی قرار دارد و اندیشه ی سیاسی صدرای دوم، مستند به سهروردی، ابن عربی، قیصری و اثری منحول از افلاطون است و به عرفان سیاسی متمایل است.
    کلیدواژگان: اندیشه ی سیاسی صدرالمتالهین، فلسفه ی سیاسی، عرفان سیاسی، المبدا و المعاد، الشواهد الربوبیه
  • رقیه جاویدی، غلامرضا بهروزی لک صفحه 83
    موضوع مقاله ی حاضر، شناسایی شاخص های نظام سیاسی مطلوب از دیدگاه امام خمینی(ره) و آیت الله خامنه ای است که با روش توصیفی- تحلیلی بررسی شده است. نظام سیاسی در نظر رهبران انقلاب اسلامی، همانند یک سه ضلعی: «حاکم و رهبر»، «مسئولان و کارگزاران» و «مردم» ترسیم شده است. از دید آنان، نظام سیاسی ای مطلوب است که اولا از نوع ولایت فقیهی باشد؛ ثانیا سه ضلع آن، یعنی: حاکم، کارگزاران و مردم از حیث برخورداری از معیارهای اسلامی، هم چون: اصل بودن ایمان و تقوا، شاخص های متعالی و برجسته ای داشته باشند. به نظر ایشان، در نظام سیاسی مطلوب، شاخص های لازم برای حاکم و رهبر عبارت است از: فقاهت، تقوا، عدالت، درایت و مدیریت. رهبران انقلاب اسلامی شاخص های لازم برای مسئولان و کارگزاران را: داشتن تقوا، ایمان و تزکیه ی نفس، صبر و استقامت، خودباوری و اعتماد به نفس، خدمت گزار واقعی مردم بودن، ساده زیستی، انتقادپذیری، مبارزه با فساد، پاسخ گو بودن، حفظ وحدت، فقرزدایی و رعایت عدالت اجتماعی می دانند و برای مردم دارابودن شاخص هایی هم چون: آگاهی و بصیرت، مشارکت و حضور در صحنه ها و انتخابات، نظارت و همگانی و اتحاد را برمی شمرند.
    کلیدواژگان: نظام سیاسی مطلوب، حاکم، مسئولان و کارگزاران، مردم، امام خمینی(ره)، آیت الله خامنه ای
  • علی اکبر معلم صفحه 103
    در بحث چرایی پیدایش انقلاب اسلامی ایران و فروپاشی رژیم پهلوی، پژوهش های بسیاری براساس دیدگاه ها و چارچوب های نظری گوناگون صورت گرفته است. در این مقاله «رابطه ی بین کارویژه ی حفظ الگو، مدرسه و فروپاشی رژیم پهلوی» بر اساس نظریه ی کارکردگرا-ساختاری تالکوت پارسونز مورد بررسی قرار خواهد گرفت. محقق با بیان سه الگوی: مذهب گرایی، ایران گرایی و غرب گرایی عصر پهلوی و با تحلیل محتوای کتاب های فارسی اول تا پنجم ابتدایی دوره ی پهلوی دوم و شعارها و دیوارنوشته های انقلاب اسلامی، میزان سمت گیری رژیم پهلوی و مردم انقلابی را نسبت به سه الگوی یادشده تجزیه و تحلیل کرده و به این جمع بندی رسیده است که رژیم در حفظ الگو از طریق جامعه پذیری سیاسی با استفاده از عامل مدرسه و ابزار کتاب درسی، موفق نبوده است؛ در نتیجه، با ایجاد عدم تعادل و بروز تعارض های ارزشی بین نظام حاکم و مردم، انقلاب اسلامی ایران به وقوع پیوست و رژیم فرو پاشید.
    کلیدواژگان: حفظ الگو، رژیم پهلوی، انقلاب اسلامی، مذهب گرایی، ایران گرایی، غرب گرایی
  • ضیاء زهاوی صفحه 123
|
  • Mohammad Ghafouri Page 7
    As successors of the great prophet and as those who are far from committing mistakes, although the Shia imams, except for a short period, were away from the place of Khilafah (governorship), they have opinions and thoughts about government and politics. These opinions can be observed and inferred from their Sirah (behaviors) and activities. As a person who launched a special wave in the history of Islam, Imam Hossein has a special role here. In order to access his political thoughts and behaviors, this paper has studied his speeches and behaviors and has inferred his views regarding government, society, revision, uprising, war and human munificence, and has concluded that Imam Hossein (A. S.) has acted according to an intellectual system based on the Book, Sunnah and the principle of “áæáÇ ÍÖæÑ ÇáÍÇÖÑ æ ÞیÇã ÇáÍÌå ÈæÌæÏ ÇáäÇÕє (if people were not present, uprising would have been proven to me).
    Keywords: Imam Hossein (A. S.), Political Thoughts, Political Behavior, Uprising, Karbalaa.
  • Seyyed Ebrahim Masoumi, Mohsen Mohajernia Page 25
    The present paper has analyzed the problems and inversions of the Islamic society at the time of Imam Baqir (A. S.) and imam Sadiq (A. S.) with historical study and with political approach, and with SWOT methodological pattern, has analyzed the Shia society from the internal aspect (considering strengths and weaknesses). The final product of this research is detecting the targeted political strategies regarding the confronting way of Sadeqin with political and cultural inversions. Henceforth, with combining SWOT strategic plan, it leads to political strategies such as: reservation, tolerance, friendship and prevention for the Shia of that time.
    Keywords: Strategy of Sadeqin (A. S.), Political Strategy, Political, Cultural Inversions, Reservation, Tolerance, Friendship, Prevention
  • Mostafa Sadeghi Page 45
    Most of the intelligence and counter-intelligence behaviors detectable from the history and Sirah of imams is related to the governing periods of Imam Ali (A. S.) and Imam Hassan (A. S.). Such behaviors have not been, unfortunately, recorded in a frank and clear way for the other imams. Our lack of knowledge about that may be due to the secrecy of their actions, but the accessed proofs and documents also don’t show that they have had special plan for penetrating in Khilafah (governing system) and or that they have been informed about the conspiracies of the enemy with having a disciplined organization. Through analysis of the narratives and reports that deal with these two topics in the lives of Imams, this paper tries to detect the Sirah of those religious frontiers in discovering the conspiracies.
    Keywords: Sirah of imams, Penetration, Discovering the Conspiracy
  • Ahmad, Reza Yazdani Moghadam Page 63
    The goal of the present article is showing change and Altering in Mulla-Sadra’s political thought. The main question of the papers is whether Mulla-Sadra’s thought is unique and has not changed over the time or his political thought has changed during his scientific and intellectual life. The claim of this paper is that at least two stages can be traced in the political thought of Mulla-Sadra; one is the first stage of this political thought which is within Al-Farabi’s political philosophy and intends to develop and extend it and present suitable interpretation with Mulla-Sadra’s first stage of thought and philosophizing, and this extension and interpretation can be observed in Al-Mabda’ va Al-Ma’ad and the other is his stage of political thought. At this stage, he is under the influence of Suhrawardi, Ibn-Arabi and Qaisari and accompanies these interpretations with the text from Plato which he thinks is divine and presents a mystic interpretation of Religion, Nanbbovah, Shariah, Government, The first manager (Raees-Avval), etc. The methodology of this paper is comparative analysis of the political thought of Mulla-Sadra in first and last philosophical and political philosophy of Mulla-Sadra. The article shows that we can, at least, talk about two stages in the political thought of Mulla-Sadra and correctly talk about the first Sadra and the second one with regard to political thought. The political thought of the first Sadra is within AlFarabi’s framework and the political thought of the second Sadra, which is based on Suhrawardi, Ibn-Arabi and Qaisari and is grounded in Plato’s, orients towards political mysticism.
    Keywords: Political Thought, Mulla, Sadra, Political Philosophy, Political Mysticism, Al, Mabda va Al Maad, Al, Shavahed Al Robubiah
  • Roghayeh Javidi, Gholam, Reza Behroozi Lak Page 83
    The topic of the present paper is the features of the desired political discipline from the viewpoints of Imam Khomeini and Ayatollah Khamenei which has been analyzed with descriptiveanalytical method. For the leaders of the Islamic revolution, the political discipline has been shaped with having three sides: leader and governor, people and managers. For these two dears, such a political discipline is favored whose type is firstly Velayat-e-Faqih (governance of the jurist) and secondly, whose three sides of leader, people and managers have high and supreme features according to Islam as the yardstick (which are the primacy of faith and piety). These two great thinkers have numerated the indices of the leader and governor of the perfect political discipline as: jurisprudence, piety, justice, tactfulness and management. Also, they numerate the features of the managers as: having piety, faith and self-purification, patience and persistence, self-belief and self-confidence, being a real “server” of the people, simple life, tolerating criticisms, fighting with corruption, responsiveness, keeping unity, poverty alleviation and observing social justice, and also characteristics of people as: awareness and insight, participation and presence in different scenes and elections and, supervision and unity.
    Keywords: Desired Political Discipline, Governor, Managers, Rulers, People, Imam Khomeini, Ayatollah Khamenei
  • Ali Akbari Moallem Page 103
    So many studies have been conducted about the reason of the emergence of the Islamic revolution and the collapse of Pahlavi regime based on miscellaneous theoretical views and frameworks. In this study, on basis of Talcott-Parsons Functional structuralism theory, the relationship among the function of pattern maintenance, school and the collapse of Pahlavi regime will be analyzed. Through stating three patterns of culturalism, Iranism and Westernism at Pahlavi time, and with analysis of Farsi (Persian) text books of the first until fifth grades in the elementary school of the time of the second Pahlavi, and slogans and graffiti at the time of the Islamic revolution, the researcher has analyzed the orientation of Pahlavi regime and the revolutionary people towards the three stated patterns and has come to the conclusion that the regime has not been successful in pattern maintenance via political sociability through “school” and “textbook” agents. Henceforth, due to the creation of imbalance and emergence of value conflicts between the governing state and people, the Islamic revolution happened and the previous regime has collapsed.
    Keywords: Pattern Maintenance, Pahlavi Regime, Islamic Revolution, Culturalism, Islamism, Westernism