فهرست مطالب

سلفی پژوهی - پیاپی 3 (بهار و تابستان 1395)

نشریه سلفی پژوهی
پیاپی 3 (بهار و تابستان 1395)

  • بهای روی جلد: 70,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1395/06/26
  • تعداد عناوین: 6
|
  • سید ابوالفضل حسینی پور *، محمدصفر جبرئیلی صفحه 7

    از دیرباز، علم منطق عهده دار بیان قواعد استدلال عقلی بوده است؛ قواعدی که صورتهای استدلالیاش به قیاس، تمثیل و استقراء تقسیم شده اند. اما سلفی ها این صورتهای منطقی را نمی پذیرند و آنها را دارای اشکال میدانند؛ چراکه معتقدند، با وجود صورت های استدلال عقلی که در قرآن آمده (که از مهمترینشان میزان قرآنی و قیاس اولویت میباشد،) نیازی به صورتهای منطقی نیست. اما، گذشته از اینکه اشکالهای آنها به علم منطق مخدوش است، صورتهایی ارائه شدهشان نیز، تکرار همان صورتهای منطقی است.

    کلیدواژگان: سلفی ها، ابن تیمیه، صورت های استدلال، منطق، قیاس شمول، تمثیل
  • حسین قاضی زاده *، نجم الدین طبسی صفحه 54

    در تفکر وهابیت، موضوع نواقض الاسلام اولین قدم در اثبات تکفیر معین بوده و از اهمیت خاصی برخوردار است. یکی از مهمترین آسیبهایی که به استدلال وهابیت در تکفیر وارد است، در موضوع نواقض الاسلام میباشد. مبانی وهابیت در بحث نواقض الاسلام، به توسعه مفهومی و مصداقی این موضوع انجامیده و بسیاری از مسلمانان را در برگرفته است. نادیده گرفتن قید «ضروری» در نواقض الاسلام، عدم توجه به نفس فعل مکلف، تفسیر به رای در مفاهیم مرتبط، ظاهرگرایی و خلط نواقض الایمان با نواقض الاسلام از جمله این مبانی میباشند. ماحصل پذیرش این مبانی، سیر صعودی مصادیق نواقض و توسعه تکفیر، از موسس وهابیت، تا مفتیان امروزی آن می باشد.

    کلیدواژگان: نواقض الاسلام، نواقض الایمان، ظاهرگرایی، عبادت، هیئت کبار العلما، لجنه الفتاوی
  • علی ملاموسی میبدی *، حامد پوررستمی صفحه 64

    برخی از گروه های سلفی به نام سلفی های جهادی (تکفیری)، با تاثیر از آرا و نظرات سید قطب، اقدام به خروج، علیه حاکمان کشورهای اسلامی کردهاند. آنها با استناد به آیه 44 سوره مائده، به موجب ترک احکام الهی، حاکمان ممالک اسلامی را کافر به کفر اکبر و جامعه تحت حکومت آنان را، جامعه جاهلی و خارج از دارالاسلام میدانند؛ در حالیکه براساس فهم سلف صالح که مورد قبول آنان است، این آیه هیچگونه دلالتی بر کفر اکبر ندارد؛ بلکه مرتکب آن، تنها در صورتی که حکمی برخلاف حکم الهی دهد، گناهکار و کافر به کفر اصغر میگردد.

    کلیدواژگان: آیه حاکمیت، تکفیر، ایمان و کفر، سلفیه جهادی، سلفیه تکفیری، دموکراسی، حاکم
  • محمد مسجد جامعی*، مرتضی آقامحمدی صفحه 77

    در دهه های اخیر، جهان اسلام و تحولات آن از خبرسازترین بخشها در دنیا بوده است. در این میان، برخی شخصیت ها از نقش و اهمیت بالایی برخوردار بوده که سید قطب از جمله آنهاست؛ در واقع تاثیرگذاری وی، بیش از آنکه ناشی از شخصیت ممتاز یا سطح علمی بالای او باشد، از عوامل دیگری نشات میگیرد. ناکارآمدی ادبیات اخوان المسلمین، فقدان ایدئولوژیک کارآمد در زمان وی، تجویز قیام علیه حاکم در عالم اهل سنت، شرایط تاریخی جامعه مصر، ارائه ایده نو در مورد حکومت و جامعه اسلامی و اعدام وی از جمله این عوامل می باشد؛ همچنین، وجود شخصیتی مانند جمال عبدالناصر و مجموعه مسائل مربوط به آن، همگی فضایی را ایجاد نمود که مخاطب هیجانزده در جامعه مصر، راه حل مشکلات خود را در محقق کردن جامعه ایده آلی ببیند که سید قطب ترسیم کرده بود؛ در نتیجه، تاثیر گسترده سید قطب بیش از آنکه از اندیشه های ممتازی نشات گرفته باشد، به سبب شرایط زمانی خاص او و تقاضای جامعه بوده و در همین راستا، کتاب تاریخی «معالم فی الطریق» که با شور و حماسه و غیرت خاصی نوشته شده، به مرامنامه حرکتهای اسلامگرا در مصر تبدیل گردیده و بعدها نیز، در حرکت های اسلامی دیگر نقاط جهان اثرگذار بوده است. این مقاله، پژوهشی است که به درک علل تاثیرگذاری آثار سید قطب بر جریان های سیاسی اسلامگرای معاصر می پردازد.

    کلیدواژگان: تاثیرگذاری، سید قطب، جهان اسلام، اسلام گرایان، جمال عبدالناصر
  • پیام عبدالملکی، مهدی فرمانیان صفحه 96

    مکتب قرآن کردستان، حرکت جدیدی است که با ظهور فردی به نام «کاک احمد مفتی زاده» شروع شد و پس از او به صورت یک جریان درآمد. مفتی زاده افکار خاصی داشت که مریدان و شاگردانش مروج آن بودهاند. وی معتقدد بود که در تمام جهان، هیچ کافری وجود ندارد و برخلاف تمامی ائمه اهل سنت، احادیث را مورد تشکیک قرار داده و ادعای از نو بررسی شدن آنها را داشت. باید گفت که در افکار او، ترویج سلفی گری، بیمذهبی و نفی تقلید به وضوح یافت می شود؛ در واقع نظریات مکتبی ها در مباحثی چون توحید و شرک، توسل، طلب شفاعت، سماع موتی، بنای بر قبور و... شباهت زیادی به عقاید سلفی ها دارد.

    کلیدواژگان: مکتب قرآن، کردستان، احمد مفتی زاده، سلفی گری، توحید و شرک
  • احمد علیداد*، مهدی عزیزان صفحه 114

    سلفی های جهادی معتقدند، تمام سرزمین های اسلامی به دارالکفر تبدیل شده و احکام دارالکفر مانند وجوب هجرت، جهاد علیه حکام و ساکنان بلاد کفر بر این کشورها منطبق است؛ در حالیکه با بررسی های صورت گرفته، نظرات گوناگونی در این زمینه، توسط علمای اسلام مطرح شده است. برخی از علما بر این باورند که ملاک تشخیص دارالاسلام از دارالکفر، اقامه شعائر است. برخی دیگر ملاک در این زمینه را، غلبه احکام و برخی نیز، کثرت جمعیت میدانند. تاکید این مقاله بر آن است که، مهمترین ملاک در دارالاسلام دانستن یک سرزمین، عنصر جمعیت است و دیگر ملاک ها، به کثرت جمعیت مسلمانان برمیگردد؛ در واقع هیچیک از کشورهای اسلامی به دارالکفر تبدیل نشده و آیه ای که گروه های تکفیری با استناد به آن، حکام کشورهای اسلامی را تکفیر می کنند، دلالتی بر مدعای آنان ندارد.

    کلیدواژگان: دارالاسلام، دارالکفر، تکفیر حاکم، هجرت، جهاد
|
  • Seyed Abolfazl Husseini Poor*, MohammadSafar Jebreili Page 7

    It has been a long time that logic has been responsible for demonstrating the rules of rational reasoning which are divided based on their forms to comparison, analogy, and induction. But Salafis do not accept these logical forms and consider them faulty. It’s because they argue that as long as we have the Quranic forms of rational reasoning (Quranic Mizan or standard and comparison of priority), there is no need for forms of logical reasoning. Not only their objection to logic is not reasonable, but also their presentation of new forms are in fact, the repetition of the logical forms.

    Keywords: Salafis, Ibn Teymieh, forms of reasoning, logic, comparison of inclusion, analogy
  • Hussein Qazizadeh*, Najm Aldin Tabasi Page 54

    Based on the Wahhabites thinking, the issue of violations of Islam is the first step to prove specific Takfir and bears a significant importance. One of the main setbacks of Wahhabites reasoning regarding the question of Takfir is the issue of violations of Islam. As a result of Wahhabites fundamental ideas, there has been an expansion in the concept and instances of violations of Islam, and many of the Muslims have been accused of these violations. Not considering the limiting concept of “necessary” in violations of Islam, not regarding the action itself, personal interpretation of the relevant concepts, having a formalistic approach, and confusing the issue of violations of Islam with the issue of violations of faith are some of those fundamental ideas. The result of accepting these fundamental ideas is expansion of instances of violations of Islam, and as result the concept of Takfir will include even the founder of Wahhabites and its contemporary muftis.

    Keywords: violations of Islam, Violations of faith, Formalism, Worship T, he assembly of Kaba’r Alulama, Assembly of Verdicts
  • Ali Molla Musa Meibodi *, Hamed PourRostami Page 64

    Some of the Salafi groups known as jihadi Salafists (Takfiri), under impact of Sayed Qutb’s ideas, have revolt against the Muslim rulers of Islamic countries. They refer to the verse number forty four of chapter The Food, and consider the rulers major unbelievers and the people of those societies as societies of ignorance and regard them out of Land of Islam; whereas, according to understanding of the righteous pioneers which are reliable for Salafists, the given verse does not imply major infidelity; but it just implies that if someone judge or rule against the rules of Allah, he has committed a sin and he is minor unbeliever.

    Keywords: The verse of ruling, Takfir (excommunication), faith infidelity, jihadi Salafism, Takfiri Salafism, democracy, Ruler
  • Mohammad MasjedJamei *, Morteza AhgaMohammadi Page 77

    In the recent decades, Islamic world and the changes in it have made most of the headlines among the other parts of the world. In this situation, some of the figures play more critical role and Sayed Qutb is one of those influential figures. The reason why he has had such big impact is not due to his outstanding characteristics or his high level of knowledge, it’s rather because of some other factors. Ineffectiveness of Muslim Brotherhood’s discourse, absence of an effective ideology in his time, allowing to revolt against the ruling system in the context of Sunni world, contemporary historical situation of Egyptian society, presenting new ideas regarding governing and Islamic society, and his execution are among some of those factors. I addition, presence of a figure called Jamal Abdulnaser and issues related to him, all together created an atmosphere to lead the excited Egyptian audience to see the solutions of their problems in establishing the ideal society demonstrated by Sayed Qutb. In conclusion, the wide spread impact of Sayed Qutb is due to the special contemporary situation and the demand of society, rather than his outstanding thoughts. Hence, the historical book of “Maalem Fitariq” which has been written enthusiastically, has become the creed for Islamic movements in the Egypt, and later has influenced other Islamic movements in other parts of the world. The present writing tries to analyze the reasons of his works’ impact on contemporary Islamist political movements.

    Keywords: impact, Sayed Qutb, Islamic world, Islamists, Jamal Abdulnaser
  • Payam Abdolmaleki Page 96

    Kurdistan School of Quran is a new movement which has been founded by appearance of a person called Kak Ahmad Muftizadeh, and has continued as a movement. Muftizadeh has had special set of thoughts which has been spread by his students and followers. He believed that there is no unbeliever throughout the world. Unlike the rest of the Sunni leaders, he has casted doubt on narrations and claimed that they should be reanalyzed. It can be said that promotion of Salafism, denying imitation or following (Taqlid), and non-sectarianism are obvious in his thinking; in fact, there is similarity between the Salafis and Schoolists regarding issues such as monotheism and polytheism, Tawassul (seeking help), seeking for intercession, hearing the dead, construction on the graves, etc .

    Keywords: School of Quran, Kurdistan, Ahmad Muftizadeh, Salafism, monotheism, polytheism
  • Ahmad Alidad *, Mahdi Azizan Page 114

    Jihadi Salafists believe that all the Muslim lands have changed to Land of Unbelievers and all rules of Land of Unbelievers such as obligation of migration and jihad against the ruling governments and residents of that land, apply for those previously Muslim lands. Based on some analysis, other Islamic scholars have other opinions regarding this issue. Some of the scholars believe that the criterion for differentiating the Land of Islam between Land of Unbelievers is whether the rituals are practiced or not. Other think that the criterion is dominance of Islamic rules and to some the majority of the population is the determiner. The emphasis of the present writing is on the fact that the main criterion is the factor of population and other factors refer back to the majority of Muslim population in the region. In fact none of the Muslim countries has not changed into a land of unbelievers, and the verses which are referred to by Takfiri groups as a proof to excommunicate Islamic countries, do not support their arguments.

    Keywords: the Land of Islam, Land of Unbelievers, excommunication the ruler, migration, jihad