فهرست مطالب

پژوهش تطبیقی حقوق اسلام و غرب - سال دوم شماره 2 (پیاپی 4، تابستان 1394)

فصلنامه پژوهش تطبیقی حقوق اسلام و غرب
سال دوم شماره 2 (پیاپی 4، تابستان 1394)

  • تاریخ انتشار: 1394/06/28
  • تعداد عناوین: 7
|
  • علمی و پژوهشی
  • مهدی شهابی، نفیسه جعفری صفحات 1-24
    قانون مدنی ایران به پیروی از فقه امامیه، و بر خلاف قانون مدنی فرانسه، علت تعهد را یکی از ارکان صحت قرارداد ندانسته است. بر همین اساس، برخی از حقوقدانان معتقدند قانونگذار در بیان ننمودن علت متعمد بوده است و آگاهانه از دخالت عنصر نوعی در انعقاد قرارداد خودداری کرده است؛ چرا که تمام نتایج حاصل از این مفهوم با توسل به بند سه ماده (190) قانون مدنی یعنی موضوع معامله، قابل تحصیل است. این امر، چیزی جز یگانگی علت و موضوع در حقوق قراردادها نیست. با وجود این، به نظر می رسد این دو، مفاهیمی مستقل و متمایز از یکدیگر می باشند که با وجود برخی هم پوشانی ها، در نقاط بسیاری از یکدیگر متمایز هستند. بنابراین پرسش اصلی این است که آیا می توان با وجود سکوت قانونگذار، نظریه ی علت را در حقوق ایران به رسمیت شناخت؛ و اساسا چه آثاری بر پذیرش دوگانگی تئوری علت و موضوع در حقوق قراردادها مترتب می گردد؟ در این پژوهش تلاش شده است با تحلیل تطبیقی در فقه و حقوق مدنی ایران و فرانسه به این پرسش ها پاسخ داده شود.
    کلیدواژگان: علت تعهد، موضوع معامله، تعهدات متقابل، عقود معوض، عقود دو تعهدی
  • علیرضا فصیحی زاده، اعظم حیدری صفحات 25-48
    اعمال و وقایع حقوقی منشا روابط حقوقی و مسوولیت بین اشخاص است. تحلیل ماهیت حقوقی و سبب پیدایش اعمال و وقایع حقوقی می تواند از خلط این مفاهیم و احکام و آثار آنها جلوگیری نماید. هدف از این مقاله شناسایی تطبیقی ماهیت و سبب پیدایش اعمال و وقایع حقوقی در حقوق ایران و فرانسه می باشد. در حقوق ایران، اعمال حقوقی ماهیتی اعتباری دارند و وقایع حقوقی، دارای ماهیتی حقیقی در معنای عام هستند. در حقوق فرانسه، اعمال حقوقی دارای ماهیت ذهنی و وقایع حقوقی دارای ماهیت عینی هستند. در حقوق ایران، سبب پیدایش اعمال حقوقی قصد انشاء است که یک فعل و انفعال نفسانی می باشد. حقوقدانان فرانسوی معتقدند اراده و رضایت ماهیتا با هم متفاوتند و رضایت سبب پیدایش عمل حقوقی است که یک کیفیت نفسانی است. اراده در وقایع حقوقی ارادی، اراده ی ساده و مادی است.
    کلیدواژگان: ماهیت اعتباری، ماهیت تکوینی، عمل حقوقی، واقعه حقوقی، قصد
  • سید محمد قاری سیدفاطمی، مجید نیکویی صفحات 49-76
    به رغم بحث فراوان از اثرپذیری آکویناس از اندیشه ی ارسطو و الهیات مسیحی، تاثیر فکری اندیشمندان اسلامی بر نظریه ی حقوق طبیعی آکویناس همواره مغفول مانده است. مساله ای که علت آن را باید در عدم تلاش اندیشمندان مسلمان در ایجاد یک تئوری نظام مند حقوق طبیعی دانست. مقاله ی پیش رو، با تبارشناسی نظریه ی حقوق طبیعی آکویناس از یک سو، و اثبات تسلط اندیشه ی اسلامی بر متفکرین قرون وسطی و آکویناس از سوی دیگر، نشان می دهد که بنیآنهای نظریه ی حقوق طبیعی آکویناس در چهار محور زیر متاثر از آرای ابن سینا بوده است: نخست، تعریف و کارکرد عقل عملی به مثابه منشاء حقوق طبیعی؛ دوم، یقینی نبودن و گزاره های حقوق طبیعی با وجود عقلانی بودن آنها؛ سوم، ماهیت خنثای بنیادی ترین گزاره ی حقوق طبیعی که ضرورت توسل به تمایلات طبیعی انسان را توجیه می کند؛ و چهارم، مبانی الهیاتی.
    کلیدواژگان: آکویناس، ابن سینا، حقوق طبیعی، عقل عملی، گزاره های اخلاقی
  • سید محمدهادی قبولی درافشان، مصطفی بختیاروند، اکرم آقامحمدی صفحات 77-98
    تبلیغات تجاری به عنوان یکی از عناصر مهم در هر راهبرد کسب و کار، از طریق ارائه ی اطلاعات و معرفی کالاها و خدمات، سبب افزایش رقابت در بازار می شوند. تبلیغات مزبور به واسطه ی انتقال اطلاعات ناظر بر محصولات، کارکردی حیاتی در منتفع نمودن هر دو گروه تولیدکنندگان و مصرف کنندگان دارند. از همین رو است که تصور یک اقتصاد سرمایه داری مدرن بدون تبلیغات تجاری دشوار است. با وجود این، برخی از تبلیغات تجاری با ارائه ی اطلاعات گمراه کننده و خلاف واقع و یا استفاده از علایم تجاری گمراه کننده، مصرف کننده را دچار اشتباه کرده و مسوولیت هایی در برابر ایشان و گاه رقبا، که معمولا دارندگان حقوق مالکیت فکری هستند، به وجود می آورند. مقاله ی حاضر با روش تحلیلی– توصیفی به تبیین مفهوم تبلیغات تجاری گمراه کننده و رویکرد نظام های حقوقی اتحادیه ی اروپایی، ایالات متحده آمریکا، حقوق ایران و فقه امامیه نسبت به این موضوع می پردازد، تا از این طریق بتوان در تمهید بستری جهت وضع قوانین دقیق و کارآمد قدمی بردارد.
    کلیدواژگان: تبلیغات تجاری گمراه کننده، رویه های تجاری غیرمنصفانه، علامت تجاری، حقوق مصرف کننده، قاعده لا ضرر
  • محسن قدیر صفحات 99-124
    همواره طبیعت از مهم ترین ارکان حیات بشری به شمار آمده است. از این رو، احترام به محیط زیست در همه ی ادوار تاریخی مطمح نظر بوده است. ابتدا در حقوق بین الملل معاصر سعی بر حمایت از محیط زیست شده که در قالب حقوق بین الملل محیط زیست تبلور یافت اما عدم کفایت این حمایت و ضرورت حفاظت از محیط زیست برای انسان امروز و نسل های آینده، ایجاد پیوند میان محیط زیست و حقوق بشر مورد توجه قرار گرفت، زیرا حمایت قانونی از حقوق بشر می تواند وسیله ای جهت نیل به صیانت از محیط زیست باشد. از این رو، در چارچوب نسل سوم حقوق بشر حق جدیدی به نام حق بر محیط زیست در اسناد بین المللی حقوق بشری شکل گرفت که در آن محیط زیست به عنوان یک حق انسانی مطرح شده است. از منظر اسلام به عنوان یک دین جامع و کامل میان انسان و طبیعت رابطه وجود دارد. در تعالیم اسلامی طبیعت در اختیار انسان ها قرار گرفته تا از آن بهره برداری معقول نمایند و از اتلاف و نابودی آن خودداری نمایند. چنین حقی در قرآن کریم شناسایی شده و از جنبه های مختلفی به آن پرداخته شده است و توصیه شده که از طبیعت به عنوان امانتی الهی استفاده نمایند و حق آیندگان رعایت شود.
    کلیدواژگان: اسلام، حقوق بین الملل محیط زیست، اسناد بین المللی حقوق بشر، حقوق همبستگی، حق بر محیط زیست
  • جلال الدین قیاسی، سیدمحسن قائم فرد صفحات 125-150
    اضطرار و اکراه، همواره در زمره ی دفاعیات قابل استناد در رفع مسوولیت کیفری از اشخاص به شمار می روند. تمییز دو دفاع مزبور از یکدیگر به جهت ترتب آثار حقوقی متفاوت بر آنها امری اجتناب ناپذیر است. گاه در شمول این دو دفاع نسبت به برخی مصادیق تردید به وجود می آید که اعمال برخی ضوابط جهت دفع این تردید کارساز خواهد بود. این امر در شرایطی است که گاه هیچ یک از این ضابطه ها کارآمد نبوده و تعلق مصداق به دفاع مرتبط مستلزم استناد به یک اصل است. در این مقاله، ضمن مفهوم شناسی ضرورت، اضطرار و اکراه، از ثمره ی نزاع بحث شده و ضوابط مزبور که شامل وجود خطر و تهدید، وجود شخص ثالث، تعیین یا انتخاب عمل و اجرای تهدید توسط تهدید کننده، می باشند مورد بررسی قرار گرفته و به اصل اولیه در صورت بقای تردید پرداخته شده است. ضمن اینکه نهاد «اکراه موقعیت» که در حقوق غرب برای برون رفت از این موارد مشتبه تاسیس گردیده، مورد مطالعه قرار گرفته است.
    کلیدواژگان: دفاعیات کیفری، اضطرار، ضرورت، اکراه، اکراه موقعیت
  • محمد هادی مفتح، غلامعلی قاسمی، نسرین کردنژاد صفحات 151-178
    آموزه ی حکمرانی خوب در دهه های اخیر و متعاقب عدم موفقیت نظریات ناظر بر دولت، از سوی نهادهای بین المللی نظیر کمیسیون حقوق بشر و بانک جهانی مطرح گردید. این آموزه بر توانمند سازی دولت تاکید داشته و تحقق امر مذکور را منوط به اصلاح روش حکومت داری می داند. طرح این دیدگاه در مجامع غربی سبب شده عده ای امکان اجرایی شدن آن را در جوامع اسلامی با دیده ی تردید بنگرند. به دنبال بررسی این امر، صاحب نظران آرای گوناگون و بعضا متعارضی مطرح نموده اند که در این نوشتار تحت عنوان دیدگاه مخالفان و موافقان از آنها سخن به میان آمده است. نویسندگان ضمن تبیین این نظریات و بررسی ادله ی آنها، هیچ یک از دو دیدگاه موافقان مطلق و مخالفان را نپذیرفته و بر این اعتقادند آموزه ی حکمرانی خوب و اصول مطرح شده در آن به مثابه ی یک تجربه ی بشری قابل بررسی می باشد. در این راستا با لحاظ مبانی اسلامی در خصوص حکومت و حکمرانی مانند اصل حاکمیت قوانین اسلامی و سایر اصول ناظر بر مقوله ی حکمرانی که از قرآن و سنت اتخاذ شده اند، آموزه ی مورد بحث به صورت مشروط و با رعایت مبانی مزبور قابلیت اجرایی خواهد داشت.
    کلیدواژگان: حکمرانی، حکمرانی خوب، روش حکومت داری، دولت، جمهوری اسلامی
|
  • Mahdi Shahabi, Nafisah Jafari Pages 1-24
    Contrary to the French Civil Code, the Iranian counterpart, which follows the Imamiyah Jurisprudence, does not consider the cause of obligation as one of the elements of the validity of the contract. On this basis, some jurists believe that the legislator has intentionally deleted this causal element and has refused to introduce it in the contract, since all the consequences of this concept are accessible with reference to the third paragraph of the Article 90 of Iranian Civil Code concerning the object of transaction. This means that the unity of the cause and the object in the law of contracts are observed. Nevertheless, it appears that these elements are two distinct concepts and although they share some similarities, they are different in many respects. So, the main question in this regard is whether we can recognize the concept of cause in the Iranian law, and what are the effects of the duality of cause and object in the law of contracts. This research, in a comparative analysis framework, attempts to provide answers to these questions.
    Keywords: Cause of cause of obligation, cause of contract, object of transaction, principle of correlation, reciprocal obligations, swap contracts, synallagmatic contracts
  • Alireza Fasihizadeh, Azam Heydari Pages 25-48
    Judicial acts and facts are the sources of legal relationships and responsibilities among human beings. An analysis of judicial nature and cause of the creation of the judicial acts and facts can prevent us from confusion in these concepts and in a similar fashion in the effects and judicial decisions related to them. The purpose of this article is to recognize and compare the nature and the cause of creation of judicial acts and facts in the Iranian and the French law. In a general sense, in the Iranian law, judicial acts have arbitrary characters, whereas judicial facts look real. However, in the French law, the judicial acts are subjective, whereas judicial facts are objective. In the Iranian law, the cause of judicial acts is an intention to perform an action, which is a sensual interplay, while in the French law, jurists believe that intention and consent are different entities, and that consent which is the cause of judicial acts has a sensual quality. Additionally, intention in the intentional judicial facts is a simple and material intention.
    Keywords: arbitrary character, existential character, judicial acts, judicial facts, intention
  • Seyed Mohammad Ghari Seyed Fatemi, Majid Nikouei Pages 49-76
    As discussed by many writers, Natural Law Theory of Aquinas undoubtedly bears a striking affinity with that of Aristotle and also with the Christian theology. This affinity has been followed by neglecting the impact of Islamic philosophy upon Natural Law theory of Aquinas. Analysing from the standpoint of Islamic philosophy, this article argues that the Aquinas notion of natural law theory substantively borrows its foundation from the Avicenna’s remarks on ethics. A close analysis of their work suggests that Avicenna builds the foundation of Thomistic thought without establishing a theory of natural law. This analysis ends with an argument suggesting that the following four pillars of Avicenna’s thought constitutes the theoretical underpinnings of Aquinas’s natural law theory. These are: 1) the definition, the scope, and the function of practical reasoning as the source of natural law; 2) the non-eternal and contingent character of natural law; 3) the empty nature of the axiomatic first principle of Aquinas natural law which necessitates resorting to natural inclinations of man; and 4) the distinctive theological foundation of natural law.
    Keywords: Avicenna, Aquinas, natural law, practical reasoning, moral statements
  • Seyyedmohammad Hadi Ghabooli Dorafshan, Mostafa Bakhtiarvand, Akram Aghamohammadi Pages 77-98
    As a key element in each business strategy, commercial advertisements increase competition on the market through providing information and introducing goods and services. As a result, commercial advertisements play a vital role by transmitting information related to the products, and thereby they benefit both producers and consumers. Consequently, a modern capital economy without commercial advertisements is hardly imaginable nowadays. Nevertheless, by providing misleading or false information and by using confusing trademarks, some commercial advertisements mislead the consumers and cause liabilities towards them and sometimes towards the competitors (usually intellectual property owners). Through a descriptive approach, the present study explains the concept and the status of misleading commercial advertisements in the legal systems of the European Union, the United States, the Islamic Republic of Iran, and the Imamiyah Jurisprudence, and paves the way for the Iranian legislator to enact exact and effective laws in this field.
    Keywords: misleading commercial advertisements, unfair commercial practices, consumer protection, No, Harm (La Zarar) Rule
  • Mohsen Ghadir Pages 99-124
    Nature has always been considered as the most important foundation of human life. As a result, respecting the environment has kept to be been significant in all period of man's history. Although respecting the environment has been a concern of contemporary international law, and as a result, it forms the branch of international environmental law, it has not been able to sufficiently protect the environment for the present and future generations. Consequently, this emerges the unity between environment and human rights. So the environmental rights as a new type of human rights instruments were formed in the framework of the third generation of human rights. From the point of view of Islam as a comprehensive religion, there is a strong connection between human beings and the environment. In Islamic teachings, man has an authority over the nature in order to reasonably benefit from it and to prevent it from degeneration. In Islam, as seen in the Quran, this right has been recognized and it is examined from several respects. Specifically, it teaches humanity to use the environment as an instance of divine blessings in which the rights of the future generations are observed.
    Keywords: Islam, international environmental law, international human rights instruments, integrity law, environmental law
  • Jalaloddin Qiassi, Seyyed Mohsen Qaemfard Pages 125-150
    Duress and necessity have always been considered as a defence in criminal liabilities. Due to different practical legal effects¡ it seems inevitable to recognize their distinction. As there is in some way uncertainty about the individual inclusion of these two conceptions¡ it seems effective to apply some rules. Occasionally a rule does not work in the determination of cases and one has to resort to one principle. In this article we attempt to investigate concepts like; zarurat «necessity» and ezterar compulsion «practical effects of discussion and applicable criteria such as danger¡ threat¡ existence of third party¡ determination or selection of act and enforcement of threat by the threatening. Then¡ we explain how and when one should resort to the original principle¡ if the hesitation is still present. Meanwhile¡ this article addresses the western concept of» situational duress« which is established to deal with these sorts of dubious cases.
    Keywords: criminal defence, ezterar, zarurat, duress, situational duress
  • Mh Mofateh, Gholamali Ghasami, Nasrin Kordnejad Pages 151-178
    After the failure of theories concerning the notion of government, the theory of good governance was introduced by the international institutions like the United Nations Commission on Human Rights and The World Bank Group in the recent decades. This theory puts emphasis on the strength of the governments. According to this theory, the way to achieve this goal is to revise the concept of governance. Examining this theory in the West has caused some concerns about its implementation in the Islamic societies. In this article, varrying opinions about this issue have been discussed with the viewpoints of its advocates and the opponents. The authors of the present study do not admit the ideas of neither group. Conversely, they believe that the theory of good governance and the excellent principles introduced in it can be accountable as a human experience. In this way, following the Islamic foundations concerning governance, like the principle of Islamic governance and some other rules concerning it, which are taken from the Holy Quran and the Islamic traditions, the theory of good governance can conditionally be applicable if it can observe the foundations of the Islamic governance.
    Keywords: governance, good governance, government, Islamic Republic of Iran