فهرست مطالب

نشریه دین و دنیای معاصر
سال سوم شماره 1 (پیاپی 4، بهار و تابستان 1395)

  • تاریخ انتشار: 1396/10/20
  • تعداد عناوین: 6
|
  • محمد سلطانی صفحه 3
    مقاله حاضر به بررسی دو مقوله مهم توحید ربوبی و توحید بندگی از دیدگاه عرب جاهلی و چگونگی تغییر دیدگاه آنان توسط قرآن می پردازد. این بررسی به جهت شناخت روش قرآن در طرح مساله توحید است. بدین منظور ابتدا در گفتار اول به بررسی بینش و رفتار عرب جاهلی پرداخته تا با شناخت هرچه بهتر جامعه معاصر نزول، به میزان کم و کیف تحول آفرینی پیامبر اکرم9 در این جامعه دست یابد. سپس با به دست دادن دورنمایی از اوضاع جغرافیای سیاسی و اجتماعی جامعه عرب پیش از اسلام، و وضع دینداری و شرک در آن زمان و نقش باورهای غیرتوحیدی بر زندگی مردم، به بررسی شیوه تاثیرگذاری پیامبر اسلام بر این جامعه می پردازد.
    در گفتار دوم به شیوه برخورد خداوند با بینش جاهلی پرداخته شده است و با توجه به عمومی بودن این موضوع در همه قرون، با توجه به آیات قرآن، به جستجوی محوری ترین مساله در دعوت انبیای الهی پرداخته که همان توحید بندگی است. البته انبیای الهی ابتدا به تثبیت ربوبیت الهی که مقدمه توحید بندگی است، پرداختند و این مساله حجم وسیعی از دعوت انبیا را به خود اختصاص داد. قرآن کریم نیز همین روش را در تحول جامعه در صدر اسلام پیگیری کرد و با تاکید بر مساله ربوبیت در سوره های آغاز نزول، طرحی را برای تثبیت ربوبیت در جامعه صدر اسلام داشت.
    کلیدواژگان: توحید عبودیت، توحید ربوبیت، شرک ربوبی، شرک عبودی، تحول آفرینی قرآن
  • محمدعلی مصلحی عراقی صفحه 21
    در قرآن عقیده تثلیث مسیحیان، به عنوان مصداق روشن غلو اعتقادی بیان شده است. قرآن با بیان معیارهای پدیده غلو ضمن توبیخ عقیده تثلیث، امت اسلامی را از خطر سقوط به ورطه غلو بیم می دهد. ازآن جا که در حوزه عقاید تشیع، پدیده غلو در برخی زمان ها و بعضی جریان های شیعی ظهور یافته است در این مقاله با مراجعه به قرآن کریم معیارهای رفتارغلو آمیز درحوزه اعتقادات را به دست می آوریم. اگر چه نسبت غلو به همه جامعه تشیع نادرست است، اما به نظر می رسد رسوخ برخی عقاید غالیان در جامعه شیعی انکار ناپذیر است. با مراجعه به قرآن کریم و درس گرفتن از سرگذشت مسیحیت، مذهب تشیع در برابر خطرغلو بیمه می شود.
    کلیدواژگان: قرآن، توحید، غلو، تثلیث
  • مریم صالحی منش صفحه 39
    مثال زدن یکی از قالب های ادبی و رایج بشری به ویژه در بین عرب زبانان است که قرآن کریم نیز از این قالب ادبی استفاده کرده است. در این نوشتار سعی برآن است که برخی از استعاره هایی که در امثال قرآنی وجود دارد و رنگ و بوی فرهنگ عرب زمان نزول را دارد، شناسایی شود و ثابت گردد که هرچند قرآن کریم قالب های زبانی و صنایع ادبی رایج در ادبیات عرب را به کار برده و از فرهنگ و آداب و رسوم عرب جاهلی زمان نزول بهره برده است، ولی متاثر از آن ها نبوده است، بلکه با استفاده ابزاری از آن صنایع و آداب، مفاهیم بلند و پیام های ژرف خود را بهتر و به زبان آنان بیان کرده است، که از محاسن قرآن به شمار می رود. این معانی نورانی هر چند در لغت و زبان محدود به عرب زبان هاست، اما چنان عمیق و حکیمانه است که برای همه عصرها و نسل ها با همه پیشرفت ها و نوآوری ها هماره سعادت بخش و رهنماست.
    کلیدواژگان: مثال های قرآن، استعاره، فرهنگ زمانه، زبان قوم، قرآن
  • محمد عزتی بخشایش صفحه 53
    ابن عاشور از اندیشمندان بزرگ شمال آفریقا است. وی مالکی مذهب، اشعری مسلک متاثر از محمد عبده، احیاگر علم مقاصد الشریعه، متخصص در علوم مختلف، ادیبی چیره دست و مفسری صاحب سبک و در عین حال متعهد به سلف به حساب می آید. «التحریر و التنویر» تفسیری جامع، با روش اجتهادی و رویکرد ادبی، مبتنی بر ظریف ترین نکات بلاغی، دربردارنده آراء بسیار و از تفاسیر پر مغز اهل سنت به حساب می آید. یکی از موضوعات مطرح در حوزه بررسی مبانی و اندیشه های تفسیری، کاوش در ابعاد مختلف زندگی مفسر و آثار و ابعاد وجودی شخصیت وی است. هویت و شخصیت مفسر به عوامل گوناگون علمی، تربیتی، جغرافیایی و تاریخی آنان وابسته است. در این مقاله به بررسی شخصیت علمی اجتماعی ابن عاشور خواهیم پرداخت.
    کلیدواژگان: ابن عاشور، تفسیر، تفاسیر معاصر، تفاسیر ادبی، تفاسیر اجتهادی
  • مرضیه علیرضایی صفحه 71
    جنبه اخلاقی و عقلانی آزمون ابراهیم7 در ماجرای ذبح فرزندش اسماعیل7 را از ابعاد مختلفی می توان بررسی کرد. در این میان دیدگاه های عقلگرایی افراطی و ایمانگرایی، نمیتوانند برداشت درستی از این ماجرا داشته باشند و هرکدام، طبق مبانی خود، به نحوی این عمل ابراهیم7 را مخالف عقل و اخلاق اعلام میدارند، از یک سو طرفداران عقلگرایی این ماجرا را ناهماهنگ با داده های عقلانی دیده و در برابر آن به شدت موضعگیری میکنند و از سویی دیگر ایمانگرایان نیز عقل و ایمان را در تعارض و تضاد با هم میبینند و ایمان را ترجیح می دهند. رویکرد انتقادی نیز با گذار از ایمانگرایی و عقل گرایی افراطی زمینه فکری مناسبی را برای ورود به ایده عقلگرایی معتدل مهیا میسازد و در نهایت، تنها رویکرد عقلگرایی معتدل است که میتواند عدم تعارض عقل و ایمان را در این ماجرا اثبات کرده وغیراخلاقی نبودن عمل ابراهیم7 را ثابت کند. بنابراین، دیدگاه، بندگی و تسلیم محض بودن ابراهیم7 و فرزندش اسماعیل7 عین عقل و اخلاق است، چراکه هر دو برمبنای اهل خرد، به حد و حدود داشتن عقل و ناتوانی آن در شناخت کامل حقایق هستی واقفند و میدانند که حقیقت این فرمان الهی از محدوده ادراک عقلی آنان فراتر است. ازاین رو از سر تدبیر و آگاهی، تسلیم امر الهی شده جهت اجابت امر محبوب که از جان گرانقدرتر و از هر امر مقدسی مقدستر است از خود و داشته های خود می گذرند تا این سرسپردگی را به اوج رسانده و صدق خود رادر وادی بندگی عیان گردانند.
    کلیدواژگان: تعارض عقل و ایمان، ذبح اسماعیل، عقلگرایی، ایمان گرایی، کی یرکگارد
  • هاشم زارع ابراهیم آباد صفحه 85
    نوشتار حاضر به بررسی سیر تفسیری آیه 34 سوره نساء از دیدگاه برخی از اندیشمندان معاصر می پردازد. این آیه که به آیه قیمومیت نیز شهرت دارد، دارای واژه هایی است که در طی قرون متمادی گذشته تا به حال دستخوش تغییراتی شده است که هرکدام از مفسرین متناسب با شرایط زمان و مکان و وضعیت اجتماعی و فرهنگی خویش، برداشت هایی را ارائه کرده اند.
    در این جا به بررسی این آیه از دیدگاه سه تن از شخصیت های معاصر پرداخته و علل و عوامل تفسیری آنان را بررسی خواهیم کرد.
    کلیدواژگان: تحول در تفسیر، قوامیت، الرجال، النساء، خوف، نشوز
|
  • Mohammad Soltani Page 3
    This article studies two important topics which are divine and servitude monotheism from the ignorant Arab's point of view, and the way their attitude changes by Quran. The aim of this study is to recognize the way Quran propounds monotheism. So at first chapter
    we will study Arab's insight and behavior so that by knowing the contemporary revelation society find out the quality and quantity of prophet's making evolution in this society and then with an overview of Arab societies geopolitics and social geography condition before
    Islam, and the status of religiousness and polytheism in that age and the role of polytheistic beliefs in people's life we will study the effect of prophet in this society which the second chapter explains about it. The second chapter explains about God's attitude toward stupid insight and since this issue exists in all centuries and due to Quran verses, it seeks for the most important issue in the call of prophet which is servitude onotheism. Of course at first they tried to stabilize Divine divinity which is an introduction for servitude monotheism and prophet's call was mostly related to this issue. Quran also used this method for the evolution of society in Islam and by putting emphasis on divinity in the beginning chapters of Quran; it had a plan for the stabilization of divinity in society.
    Keywords: servitude monotheism, monotheistic divinity, polytheism, worshiping many God epoch-making
  • Mohammad Ali Moslehi Iraqi Page 21
    Trinity Christian belief is expressed in the Quran as a clear evidence of exaggerated beliefs. Stating the criteria of exaggeration phenomenon, Quran rebukes the idea of the Trinity and also frightens the Islamic nations from the danger of falling down into the
    exaggeration abyss. Since in the field of Shia beliefs, the exaggeration phenomenon has emerged in some time and some Shiite movements, in this paper by referring to Quran, some criteria of exaggerating behavior are obtained in the domain of believes.
    Although all Shia community fail to use exaggeration, but it seems that the ideas of those who exaggerate has penetrated in the Shia community. By referring to Quran and learning the history of Christianity, Shiite will be insured against the danger of exaggeration.
    Keywords: Quran, monotheism, exaggeration, Trinity
  • Maryam Salehi Manesh Page 39
    Simile is one of the current literary forms especially among Arab people and it is also used in Quran. This article is an attempt to identify some of the Quranic metaphors drawn from Arab culture during Bedouin age. It also proves that although Quran have benefited from common Linguistic structures and Tropes in Arabic literature And culture and customs of Bedouin Arab, but it has not been affected by them and has expressed Its grand meanings and profound massages in their language by the use of their tropes and traditions, which is one of the virtues of the Quran. Although these valuable concepts are just for Arabs, but they are so profound and wise that bless and guide people in all ages and generations, with all the advances and innovations.
    Keywords: Examples of Quran, metaphor, Bedouin culture, Race Language, Quran
  • Mohammad Ezati Bakhshayesh Page 53
    Ibn-Ashura is one of the great thinkers of North of Africa. He is a Maliki religion, influenced by the manner of Mohammad Abde, the inventor of the science of Mqasdalshryh, expert in different sciences, a skilled literary man, and an interpreter with a special style and committed to predecessors. "Al-tahrir" and "Al-tanvir" is a comprehensive commentary with an Ijtihad style and a literary approach based on eloquent points, containing many ideas and interpretations of Sunnite. One of the important topics in interpretable thoughts is seeking for different aspects of an interpreter's life, the works and his characteristic. The identity and characteristic of an interpreter depends on different scientific, geographical and historical elements. We will study the social science characteristic of Ibn-Ashura in this article.
    Keywords: Ibn-Ashura, interpretation, contemporary interpretation, literary interpretation, Ijtihad interpretation
  • Marzie Alirezaee Page 71
    The ethical and rational aspect of Ibrahim's test in sacrificing his son, Ismael, can be studied from different aspects. Extremist rationalism and faith-oriented viewpoints cannot have a correct understanding from this issue and each of them believes this action is in contrast with moral and intellect based on their own knowledge. The supporters of rationalism consider this issue inharmonious with rational points and they extremely disagree with it. From Islamists believe point of view the intellect and faith are in contrast with each other and they prefer faith. Critical approach also provides a suitable mental basis for the entrance to moderate rationalism idea according to faith-oriented and extremist rationalism and finally, it is only the moderate rationalism approach which can prove the compatibility of intellect and faith in this event. In addition it can prove that Ibrahim's action has not been moral. According to this attitude the servitude and submission of Ibrahim and his son, Ismael, is in harmony with intellect and moral since both of them have knowledge the realities of the world based on reason and they know that the truthfulness of this divine mandate is above their intellectual understanding. Therefore, they bow to the divine mandate for the fulfilling of his orders who is precious and the most holly one. They forget about themselves and ignore their belongings to extent this slavery to the highest point and show their honesty in servitude.
    Keywords: incompatibility, the intellect, faith, sacrificing, Ismael, rationalism, faith-oriented, kiyerkegard
  • Hasheme Zaree Ebrahim Abad Page 85
    This article checking the interpretation process of the verse 34 of Nisa from the perspective of some contemporary scholars. this verse is also known as verse protection which has the words that over the centuries past to the present has changed that each of the commentators have expressed interpretations according to the time and place and their social status, cultural and family.
    In here we look at this verse from the perspective of three contemporary characters and will examine the causes and factors of their interpretation.
    Keywords: change in interpretation, protection, men, women, fear, recalcitrance