فهرست مطالب

دین و دنیای معاصر - سال سوم شماره 2 (پیاپی 5، پاییز و زمستان 1395)

نشریه دین و دنیای معاصر
سال سوم شماره 2 (پیاپی 5، پاییز و زمستان 1395)

  • تاریخ انتشار: 1396/12/20
  • تعداد عناوین: 6
|
  • میلاد شفیعی مهدی آباد صفحه 3
    فهم و معنا کردن برخی از اسماء و صفات الهی آسان است و مشکلی در این زمینه وجود ندارد، اما فهم برخی دیگر به راحتی ممکن نیست و علما و مفسران راه های مختلفی را در این مورد پیموده اند. دراین مقاله ما این راه ها و روش ها را بیان کرده، علاوه بر نقل و توضیح آن ها، شیوه های نادرست را با بیان ادله نقد و راه های درست را نیز با بیان دلیل اثبات می کنیم. روش بحث در این مقاله توصیفی- تحلیلی است. نتیجه ای که در پایان به آن دست یافتیم این است که دو روش از پنج روشی که در این زمینه وجود دارد، صحیح بوده که عبارتند از: 1. حقیقت و مجاز. 2. روح وگوهر معنا و سه روش دیگر نیز نادرست بوده و استفاده از آن ها صحیح نیست که عبارتند از: 1. اشتراک لفظی. 2. حمل بر معنای حقیقی (طبق نظریه اهل ظاهر). 3. حمل بر معنای حقیقی (طبق نظریه برخی از بزرگان عرفا).
    کلیدواژگان: اسماء و صفات الهی، محکم و متشابه، اسماء متشابه، فهم اسماء خدا
  • محمد اصدق پور صفحه 19
    سید جمال الدین اسدآبادی عالم دینی و مصلح اجتماعی سده اخیر جهان اسلام است که دغدغه اصلاح و حل مشکلات و نابسامانی های جامعه اسلامی را داشت. مبنای وی برای درمان و برون رفت از انحطاط جوامع اسلامی، حضور موثر آموزه های قرآنی در تمام شئون اجتماعی و «بازگشت به قرآن» بود و با این رویکرد دستورهای زندگی سعادتمند دنیوی و اخروی بشر را از قرآن استنباط کرد. از این رو گرایش وی در تفسیر قرآن «گرایش اجتماعی» بود که از آیات قرآن پیامی برای آسایش و پیشرفت زندگی انسان معاصر به ارمغان آورد. آرمان اصلاحی سیدجمال تشکیل جامعه اسلامی بود که وحدت بر سراسر آن حاکم باشد. وی راه وصول به وحدت در جهان اسلام را در دو بخش کلی تحلیل نمود: 1) مقتضیات و عوامل ایجاد وحدت؛ 2) موانع پیش روی ایجاد وحدت. وی با شیوه ای تحلیلی- استنادی به تفسیر آیات قرآن کریم و تبیین و بررسی این دو عامل اساسی می پرداخت.
    کلیدواژگان: تفسیر اجتماعی، تفسیر اصلاحی و تربیتی، تفسیر عصری، سید جمال الدین اسدآبادی
  • نفیسه مرادی صفحه 37
    پژوهش حاضر به دنبال بررسی آیه 18 سوره زخرف است که دریابد آیا این آیه بر عدم شایستگی زنان برای تصدی مناصب عمومی دلالت می کند یا خیر. ازاین رو به این موضوع پرداخته می شود که اندیشمندان مسلمان از این آیه چه تفسیرهایی را ارائه نموده اند. یکی از موارد مشترک اکثر تفاسیر این است که نقصان عقلی زنان را به عنوان امری ذاتی نتیجه گرفته اند؛ چرا که «علاقه به زینت و زیور» و «عدم توانایی استدلال» را دو صفت ذاتی زنان دانسته اند، بنابراین حکم به عدم شایستگی زنان برای تصدی مناصب عمومی داده اند. در ادامه با بررسی نظرات گوناگون مفسران مشخص می گردد که تنها علامه فضل الله با ارائه بحث مفصلی نقصان عقلی را از ویژگی های زنان ندانسته اند. در آخر با ارائه مستندات قرآنی مشخص می گردد که این آیه در بر گیرنده سه نکته مهم است که دلالتی بر عدم شایستگی عموم زنان برای تصدی امور حکومت و قضاوت ندارد.
    کلیدواژگان: زن در قرآن، آیه 18 سوره زخرف، مدیریت بانوان، نقصان عقلی
  • اکرم سادات دهقانی صفحه 53
    یکی از ابزارهایی که پژوهشگران قرآنی برای فهم بهتر مقصود آیات ازآن بهره می برند، روایات اسباب نزول است. این درحالی است که متاسفانه به گزارش اکثر علمای علوم قرآن و حدیث، روایات ضعیف و غیر قابل اعتماد در میان این طیف روایات بسیار است. مقاله ی حاضر به دنبال دستیابی به راه های شناخت اسباب نزول قابل اعتماد و صحیح است و دراین راستا قبل از هر چیز تلاش دارد تا اهمیت ریزنگری و دقت نظر درگزینش این روایات را متذکرگردد.
    کلیدواژگان: اسباب نزول، شان نزول، تفسیر قرآن کریم، روایات تفسیری
  • ولی عظیمی صفحه 69
    واژه «امی» که در قرآن و روایات اسلامی به کار رفته است، در هر مورد مفهوم خاصی دارد. در قرآن پیامبر اسلام دو بار به این صفت متصف شده است. علمای لغت و تفسیر «امی» را به کسی می گفتند که خواندن و نوشتن نمی دانست، از این جهت اعتقاد بر این بود که پیامبر مانند توده مردم عرب خواندن و نوشتن نمی دانست. در بخش اول مقاله ابتدا مفهوم این واژه را ازکتب لغت بیان نموده و نظرهای مختلف درباره واژه «امی» را از قول علما و مفسران می آوریم. سپس امی بودن پیامبر درآیات قرآن و از نظر تفسیر بررسی می شود. درمرحله سوم اختلاف روایات کتاب بصائر الدرجات (که می گویند پیامبر به 72 یا 73 زبان خوانده و یا نوشته) با آیات قرآن در مورد امی بودن پیامبر بررسی می شود. این نوشتار سعی دارد بین این روایات و آیات قرآن جمع و نظر مختار را با دلایل انتخاب کند و در مرحله آخر دلایل و شواهد روایی و تاریخی بر امی بودن پیامبر آورده می شود.
    کلیدواژگان: امی، درس نخوانده، بصائر الدرجات، قرآن و روایات
  • سید حمید جزایری، محمد اسعدی صفحه 81
    خاستگاه های اختلاف فقی هان در فتاوا متفاوت و پر شماراست، به گونه ای که پرداختن به هریک از آن ها مستلزم نگارش کتاب هایی است. یکی از علل بسیارمهم و تاثیرگذار در اختلاف فتاوای مجتهدان، چگونگی نگاه آن ها به ظواهر کتاب الهی یعنی قرآن به لحاظ حجیت و اعتبار است. در طول تاریخ پس از ظهور اسلام و پس از رحلت خاتم رسولان، اختلاف نگاه نسبت به ظواهر قرآن رخ نمود و با گذر زمان و توسعه علوم بشری و اسلامی گستره و عمق این اختلافات بیشتر شد و اکنون چگونگی نگاه به ظواهر قرآن بخشی از مباحث دانش اصول فقه را تشکیل می دهد. نویسنده در این مقاله سعی نموده که نگاه باورمندان به حجیت ظواهر قرآن و منکران آن را تبیین کند و پیامد های کلی التزام به هر یک از دیدگاه ها را بنمایاند و طبعا از ورود به جزئیات که دامنه ای بس گسترده دارد، پرهیز نموده است.
    کلیدواژگان: حجیت ظواهر، قرآن و فقه، منابع استنباط، فتاوای فقهی
|
  • Milad Shafiee Mehdiabadi Page 3
    It is easy to understand and interpret some of God's names and characteristics, and there is not a serious problem in this regard. However, understanding some others is challenging and ulama and interpreters have taken various ways to deal with the issue. In this article, it is tried to point out these different ways, and beside explaining them, the wrong methods are rejected and the right ones are proved with strong reasons. The methodology used in this article is one of explanatory-analytic. The findings showed that among the five methods, two were right which are: fact and trope, spirit and the valuable meaning. The other three that are not right and should be avoided include: literal commonalities, taking the factual meaning (based on Zahiri), taking the factual meaning (based on the theory of some pioneers of mysticism).
    Keywords: names, characteristics of the God, strong, similar, similar names, understanding God's names
  • Mohammad Asdaqpour Page 19
    Sayyad Jamal ad-Din Asadabadi was the religious ideologist and social reformer in the last century in the Islamic world who always had solving the problems of the Islamic society in mind. His ideas formed on the ground that the only force able to cure Islamic societies and prevent their fall was the real presence of Quran teachings in all social aspects and "return to Quran". With such Quranic approach, he inferred the rules of having a blissful life in the world and after world. Therefore, his approach was of social approach and used Quran verse to present humanity a calm and progressive life. The reforming hope of Sayyad Jamal was to form an Islamic state where unity is ruling all throughout the state. He analyzed the ways of reaching "unity in the world of Islam" in two parts: 1) requirements and the factors forming unity 2) obstacles in forming unity. Therefore, using citation-analytic methodology to the interpretation of Quran verses, these two factors will be studied in this article.
    Keywords: social interpretation, formative, educative interpretation, citation methodology, Sayyad Jamal ad-Din Asadabadi
  • Nafiseh Moradi Page 37
    The present article tries to study the verse (ayat) 18 of Surat az-Zukhruf to find out whether the verse refer to the incapability of women to run a public position or not. In order to do that, we carried out an investigation into the ideas of Muslim thinkers about this matter. One common issue among all these interpretations is that the deficiency in intelligence among women is an inborn characteristics as the "love of ornaments" and the "inability to think clearly" are two features that women are naturally born with, thus the decree for the ban of women in taking public offices. However, examining different interpretations makes it clear that Allame Fazlollah by putting forward a thorough discussion, has rejected the deficiency in intelligence of women. Finally, presenting some documents from the Holy Quran, it becomes evident that three verses in the holy book do not show any signs of the inability of women in talking government or judgmental positions.
    Keywords: Verse 18 of Surat az-Zukhruf, management positions for women, ornaments, intellectual defect
  • Akram-Al-Sadat Dehghani Page 53
    Narrations of revelation occasions are one of the strategies that Qur’anic researchers enjoy in order to get a better understanding of the aim of Quran verses. However, according to the reports of the majority of the Qur’an and hadith scientists, unfortunately, there are a large number of weak and unreliable narrations among these narrations. This article aims to realize the ways of recognition of authentic and correct revelation occasions. In order to do that, in the first stage, the article tries to point out the importance of cautiousness and meticulous study in choosing such narrations.
    Keywords: revelation occasions, the status of revelation, interpreting Quran, interpretative narrations
  • Vali Azimi Page 69
    The term "Ummi" which is used in Quran and Islamic narratives carries a special meaning in each case. The Holy Prophet has been described as "Ummi" twice in the Holy Quran. The scholars in terminology and interpretation define "Ummi" as a person who cannot read and write, therefore, they believe the Holy Prophet, like all the ordinary people in the Arab world, did not know how to read and write. In the first part of the present article, we initially present a definition of the term from the lexical books, and then study this fact in Quranic verses and in different interpretations. In the third part, the controversies in the book Basair al-darajat(which claims that The Prophet could read and write in 72 or 73 languages) with Quranic verse are studied. The article tries to collect all the narrative stories and verses and then choose the concluding remarks, and in the end, historical and narrative reasons and evidence proving prophets being Ummi is presented.
    Keywords: Ummi, illiterate, Basair al-darajat, Quran, verses
  • Seyyed Hamid Jazaeri, Mohammad Asadi Page 81
    The origin of the disagreements among fuqaha in fatwa is so numerous and various that analyzing each one needs writing as much as a book. One of the main and influential reasons for the disagreements among fuqaha is the way they look at the literal meanings of the Holy Quran, meaning Quran in terms of credit. Over the history, after the emergence of Islam and after the demise of the Holy Prophet, disputes over the meanings of Quran came into stage. As the time passed and major progress was made in the world of science and Islamic studies, the conflicts grew worse, and now the way to approach the meanings of Quran verses forms parts of the discussion in fiqh. In the present article, the writer tries to explain the view of believers in authority of Quran literal meanings and the general consequence of sticking to any of the views. Obviously, care has been taken to not enter into the details which are so broad and comprehensive.
    Keywords: authority, appearance, fuqaha, inference, fuqaha fatwa