فهرست مطالب

معارج - پیاپی 2 (بهار و تابستان 1395)

نشریه معارج
پیاپی 2 (بهار و تابستان 1395)

  • تاریخ انتشار: 1395/07/01
  • تعداد عناوین: 8
|
  • آیت الله جوادی آملی صفحه 5
    فطرت یکی از مباحث زیربنایی در حوزه انسان شناسی و نسبت آن با هستی است. فطرت مسئله ای است که حل آن می تواند در ابعاد مختلف فلسفی، فرهنگی و اجتماعی انسان را راهبری کند. فهم فطرت از منظر عقل با لسان برهان و از منظر نقل با لسان تبیین و تعمیق صورت می پذیرد، بررسی ساختار داخلی فطرت در نسبت با زیبایی دانشی هستی و همچنین در بحثی عمیق تر در نسبت با فطرت هستی، مسئله اصلی بحث ماست. ما در این مقاله با روش تحلیل عقلی و اجتهاد نقلی درصدد اثبات و تبیین ابعاد بینشی و گرایشی فطرت هستیم.
    در برهان عقلی با استناد به حکمت و نظام احسن خداوند و همچنین در نسبت با نظام فاعلی و غایی، فارغ از استنادات تاریخی، فطرت و اقسام چهارگانه آن اثبات شده است؛ همانگونه که در ادامه و در بحثی قرآنی و کشفی شهودی نیز، نوع خاص خلقت انسان تبیین شده است. با کمک برهان و قرآن می توان نتیجه را در سطحی وسیع تر بسط داد و در یک نظام هماهنگ فهم و گرایش فطرت را در نهاد عالم اثبات کرد.
    کلیدواژگان: انسان، فطرت، خلقت، حکمت، علم شهودی، زیبایی دانشی
  • مصطفی خلیلی صفحه 21
    ازنظر آیت الله جوادی آملی، انسان متوجه کمال و جمیل مطلق است. این حالت بنینوع انسان است که خدای تبارک و تعالی جبلی انسان را بر آن مفطور کرد. فطرت انسانی بر کمالات نورانی مخمور است که باارزش ترین سرمایه وجودی اوست و هیچ مخلوقی از آن بهره ندارد؛ ازاین رو، انسان همچون چشمهای جوشان است که می تواند جوی هایی را سیراب کند. خدای سبحان براساس ارزش وجودی انسان به او امر فرمود که قعود و قیام خویش را متوجه دین قیم کند تا قوام یابد و توجه خود را سوی دین حنیف کند تا همواره در صراط مستقیم حق بماند. هرچند آیه ابتدا با فعل امر مفرد آمده؛ اما از فعل بعدی که جمع است، تعمیم ثابت میشود.
    از فرمان خدا دو نکته به دست میآید: 1) این توجه باید همراه با معرفت باشد؛ 2) قوام امت مرهون توجه آنان به دین قیم است. فطرت انسان و دین الهی هیچ تهافتی ندارند، بلکه سنخ واحدی دارند.
    خلاقیت علامه در تفسیر قرآن به قرآن به کمک روایات ماثور از معصومین: در تبیین این آیات تجلی میکند که ایشان بین فطرت پاک و غیرمشوب به باطل با دین حنیف هیچ تنافری نمیبیند و معتقد است شهادت اولیه انسان همان ندای درونی فطرت است؛ بدین ترتیب، بین آیه ذر و آیه فطرت ارتباط برقرار میکند؛ درحالیکه بسیاری از مفسران در این کار موفق نبودهاند. در این پژوهش، افزون بر اشاره به نکات بدیع درباره فطرت، اثبات می کنیم دیدگاه استاد شباهت آشکاری با اندیشه علامه دارد و نظر برخی مفسران، مانند فخر رازی را برنمیتابد.
    کلیدواژگان: فطرت، وجه، قیام، نهاد انسان
  • محمدعلی دولت، علی محمدی آشنانی صفحه 41
    این پژوهش با روش توصیفی تحلیلی، این فرضیه را در آثار آیت الله جوادی آملی بررسی می کند انسان تام و قرآن رابطه تکوینی دارند. آیت الله جوادی آملی معتقدند انسان تام و قرآن پیوندی اصیل و ذاتی دارند و انقطاعشان ناشی از کثرت در بستر عالم طبیعت است. دیدگاه ایشان چهار محور دارد: 1) قرآن، حقیقت ذومراتبی است که در قوس نزول، جامع همه مراتب عالم، یعنی مرتبه الهی، عقلی، مثالی، کتبی و لفظی شده است؛ 2) انسان تام و انسان کامل، همه مراتب عالم را در خود جمع کرده اند؛ اولی، بالقوه و دومی، بالفعل؛ 3) خداوند قرآن را به انسان تعلیم داده است و چون این تعلیم، مقدم بر خلقت آدمی است، تعلیمی تکوینی است، نه آموزشی تدریس گونه؛ 4) یگانه افتراق انسان و قرآن در وجود طبیعی آن هاست. قرآن صورتی کتبی و انسان صورت حیوان ناطق دارد تا قابلیت حرکت و تغییر تکاملی یا تنزلی داشته باشد. قرآن برای انسان، ذاتی و مانند صورت برای ماده است؛ پس باوجود تفاوت در ظهور وجودی در عالم طبیعت، در قوس صعود و در مرتبه مثالی و عقلی، صورت انسان با صورت قرآن متحد می شود.
    کلیدواژگان: انسان، قرآن، رابطه تکوینی، قوس صعود، قوس نزول، ماده و صورت، اتحاد
  • کاووس روحی برندق، محسن فریادرس، خدیجه فریادرس صفحه 63
    یکی از مسائل دشوار قرآنی، چگونگی نزول آن است. این مقاله با روش توصیفی- تحلیلی، دیدگاه علامه طباطبایی و آیت الله جوادی آملی را تبیین، تحلیل و دلایلشان را نقد می کند. علامه طباطبایی به نزول دوگونه (دفعی و تدریجی) و آیت الله جوادی آملی به نزول سه گونه (دفعی، متوسط و تدیجی) معتقد است. دیدگاه علامه طباطبایی گام نخست در اثبات نزول فرامادی قرآن است و دیدگاه آیت الله جوادی آملی عهده دار تبیین و تفصیل نزول آن است؛ پس این دو دیدگاه در طول یکدیگرند و هیچ تعارضی ندارند.
    کلیدواژگان: قرآن، نزول دفعی، نزول تدریجی، علامه طباطبایی، آیت الله جوادی آملی
  • روح الله رزقی شهرودی صفحه 79
    نزول دفعی قرآن جزء مباحثی است که قرآن پژوهان از دیرباز به آن توجه کرده اند و در هر دوره ای، موافقان و مخالفانی داشته و دارد. علامه طباطبایی، یکی از طرفداران نزول دفعی قرآن، تلاش کرده است با تفسیر قرآن به قرآن این نظریه را تبیین کند؛ اما آیت الله معرفت این دیدگاه را نقد کرده است؛ ازاین رو، تلاش کرده ایم با تبیین آیت الله جوادی آملی از دیدگاه علامه، این نقدها را واکاوی کنیم.
    این نوشتار کوشیده است با شیوه اسنادی تحلیلی، دیدگاه این سه اندیشمند را بررسی کند. براساس اندیشه نزول تجلی گونه قرآن، می توان به گونه ای از نزول دفعی قرآن برداشت کرد که به نقدها پاسخ داد.
    کلیدواژگان: تفسیر قرآن به قرآن، نزول دفعی، نزول تدریجی، تجلی قرآن
  • حسین شفیعی صفحه 95
    جستار حاضر، درباره یکی از مباحث تفسیری و علوم قرآنی و قرینه های درون متنی به نام «سیاق» است، پیشینه کاربرد سیاق در تفاسیر، به ابتدای قرن دوم (ه. ق) برمی گردد. این مقاله در پی بررسی نقش سیاق درکشف مدلول های آیات، چیستی و جایگاه آن، گونه ها، چرایی و گستره شناسی سیاق، براساس دیدگاه های علامه جوادی آملی است و نمودهایی را از کاربرد آن درتفاسیر، به ویژه تفسیر تسنیم نشان می دهد. فزونی کاربرد سیاق در تفسیر تسنیم، نشان از کوشش نویسنده آن در بهره بردن از این قاعده برای کشف مفاهیم آیات است. به نظرحضرت استاد، در تعارض سیاق با سباق، سباق مقدم، و در تعارض آن با حدیث ماثور، سیاق مقدم است.
    کلیدواژگان: سیاق، سباق، شاهد درونمتنی
  • محمد برزگر، محمود واعظی صفحه 111
    مکتب تفسیری علامه طباطبایی با رویکرد قرآن به قرآن سال هاست ذهن پژوهشگران را به درک، بررسی، نقد و تکمیل خود مشغول کرده است. باوجود تلاش صاحب نظران و گشایش برخی دریچه های نوین، هنوز درک جامعی از چیستی این مکتب، به ویژه جایگاه سنت در آن به دست نیامده و بررسی های کنونی اشکال دارند و متناقض اند. یکی از دلایل مهم این نقصان، تفکیک نکردن «تدبر در قرآن» از «تبیین (تفسیر) قرآن» و خلط مباحث این دوست. در این مقاله ابتدا با نگاه جامع به سخنان علامه نشان می دهیم ایشان، احیاگر این مکتب، به این دو مرحله و تفاوت آن ها توجه کرده اند. سپس تفاوت های این دو را بررسی و براین اساس، تعریف جدیدی از جایگاه سنت در این مکتب عرضه می کنیم.
    کلیدواژگان: تفسیر قرآن به قرآن، تدبر در قرآن، سیاق، تبیین قرآن، تفسیر قرآن، مکتب تفسیری
  • المستخلفات
    صفحه 131
|
  • Ayatollah Javadi Amoli Page 5
    Human nature is one of the substrata for knowledge about the human kind and its relation to reality. Understanding the human nature by the aid of reason and the language of argument or by the aid of hadith and the language of explanation and reflection is a problem the solving of which can guide the cultural, philosophical, and social dimensions of man. The main issue in the present paper is the investigation of the internal structure of human nature in relation to the knowledge-based aesthetics of reality, and even in a deeper sense in relation to the nature of reality. Using the method of rational analysis and ijtihad of hadiths, we are going to demonstrate and explain the insight and tendency dimensions of human nature. In rational argumentations, by referring to the wisdom and best system of the God, and also in relation to the efficient and ultimate systems, regardless of historical documents, human nature (fetrat) and its four types has been demonstrated. The particular creation of human is also explained in a Qurʾānic and intuitive discussion. The conclusion could be extended, by the aid of argumentation and Qurʾān, so that, in a harmonized system, the understanding and tendency dimensions of the human nature could be demonstrated in the nature of the reality.
    Keywords: Human, Fetrat, Creation, Intutive Knowledge, Wisdom, System, Tendency
  • Mostafa Khalili Page 21
    According to Ayatollah JavadiAmoli, human attends to the Absolute Perfection and beauty. This is the way God has created the nature of human kind. Human nature (fetrat) is enthusiastic about luminous perfection, which is his most worthy existential capital, and no other creature have it. Human is, therefore, like a fountain that can water some streams. In accordance with the human existential merits, God has commanded the human to attend the guardian religion in its activities, in order to be guarded, and attend the orthodox religion, in order to stay in the straight path. Two points could be found in this command: (1) this attendance must be associated with knowledge; (2) the nation to be guarded must attend to the guardian religion. There is no conflict between human nature and the divine religion, rather they are of the same kind. The creativity of AllamehTabatabaʾi in Qurʾān-by-Qurʾān interpretation by the aid of Hadiths of the infalliblesshows itself in his explanation of these verses in which he sees no clashes between the clean and not-disturbed human nature and the orthodox religion, and that he believes that human’s first attestation is the inner voice of his nature. In this way, he could make a connection between the verses of zar (7:172) and fetrat (30:30), while other interpreters have failed to do so. In this study, in addition to making some points about the human nature (fetrat), it will be demonstrated that there is a marked similarity between Ayatollah Javadi’s thought and Allameh’s, and they doesn’t approve the views of other interpreters like FakhrRazi.
    Keywords: Human Nature (Fetrat), Vajh, Qiyam
  • Mohammad, Ali Dolat, Ali Mohammad Ashnani Page 41
    The present study using an analytic-descriptive method investigates in the works of Ayatollah JavadiAmolia hypothesis that says total human and Qurʾān have genetic relationship. Ayatollah Javadi believes that the total human and Qurʾān have an authentic and intrinsic connection with each other and their separation is due to the diversity present in the nature. His view has four basic principles: (1) Qurʾān is a graded fact which in the arc of descent includes all levels of universe, which means the divine, intellectual, imaginal, and written and oral levels; (2) the total and the perfect human have all levels of the universe in themselves, the former potentially and the latter actually; (3) God has taught Qurʾān to human and since this teaching has been prior to the creation of human, it must be a genetic teaching, not an ordinary teaching; (4) the only difference between human and Qurʾān is their natural existence. Qurʾān has a written form and human has the form of rational animal in order to be able to move and change in a progressive or regressive way. For human, Qurʾān is essential just like the form is essential for the matter. So, in spite of their different existential appearance in natural world, human and Qurʾān will unite in the Arc of Ascent.
    Keywords: human, Quran, genetic relationship, arc of descent, arc of ascent, form, matter, unity
  • Kavus Ruhi Barandaq, Mohsen Faryadras, Khadijefaryadras Page 63
    It is one of the difficult problems about Qurʾān to find out how it is revealed. In this paper, using an analytic-descriptive methodology, the views of AllamehTabatabaʾi and Ayatollah JavadiAmoli will be explained and analyzed and their reasons will be criticized. AllamehTabatabaʾithinks that there is two kinds of revelation (immediate and gradual) and Ayatollah JavadiAmoli thinks that there is three kinds of revelation (immediate, moderate, and gradual). AllamehTabatabaʾi’s view is the first step in demonstrating the supernal revelation of Qurʾān, and Ayatollah JavadiAmoli’s view explains and articulates the revelation of Qurʾān. So, there is no conflict between the two views and they are in accordance with each other.
    Keywords: Quran, Immediate Revelation, Gradual Revelation
  • Ruhallah Rezghi Shahrudi Page 79
    TheImmediate Revelation of the Qurʾān is an age-old discussion among the Qurʾān scholars, and in different periods it has both proponents and opponents. AllamehTabatabaʾi, one of the proponents of the immediate revelation of the Qurʾān, attempted to explain this theory by his Qurʾān-by-Qurʾān interpretation. But, Ayatollah Maʿrefat has criticized this view. Here, we try to analyze these criticisms by Ayatollah JavadiAmoli’s explanation of AllamehTabatabaʾi’s view. In this essay, the views of these three thinkers will be investigated with an analytic-documentary method. According to the manifestation-like revelation of the Qurʾān, the immediate revelation of Qurʾān could be understood in a way that these criticisms be answered.
    Keywords: Quran, Immediate Revelation, manifestation of Quran
  • Hoseynshafii Page 95
    The present essay is about siyāq, the intertextual evidences or context in interpretation and Qurʾānic sciences. This concept has its roots in the interpretations belonged to the second century A.H. This essay pursues to show the role of siyāq in discovering the meanings of Qurʾānic verses, its nature and position in interpretation, and its types and justification according to the views of Ayatollah JavadiAmoli. In doing so, some instances of its application will be shown in interpretations, especially in Ayatollah Javadi’sTasnim Interpretation. The abundance of using siyāq in Tasnim Interpretation reveals the enthusiasm of the author to apply this rule for discovering the meaning of Qurʾānic verses. According to Ayatollah Javadi, in the conflicts between siyāq and sebāq the priority must be given to sebāq, and in the conflicts between siyāq and Hadith it must be given to siyāq.
    Keywords: siyaq, sebaq, intertextual evidences
  • Mohammad Barzegar, Mahmud Vaezi Page 111
    The interpretation school of AllamehTabatabaʾi with its Qurʾān-by-Qurʾān approach has been engaged the minds of scholars for many years to understand, investigate, criticize, and complement it. Despite the attempts of these scholars and attaining some new insights into it, still there is no comprehensive understanding of this school, especially about the status of tradition in it, and the present views have many deficiencies and contradictions. One of the most important reasons for this deficiency is that one fail to distinguish between the “reflection on Qurʾān” and the “explanation (interpretation) of Qurʾān” and confuse them with each other. In the present paper, firstly, we will show that AllamehTabatabaʾi, the reviver of this school, recognized these two steps and their difference. Secondly, we will investigate the differences of these two, and then present a new definition of the tradition status in this school.
    Keywords: Quran, by, Quran Interpretation, Reflection on Quran, Explanation of Quran, Siyaq, Interpretation of Quran, Interpretation school