فهرست مطالب

مطالعات فقه امامیه - پیاپی 11 (پاییز و زمستان 1397)

مجله مطالعات فقه امامیه
پیاپی 11 (پاییز و زمستان 1397)

  • تاریخ انتشار: 1397/08/26
  • تعداد عناوین: 6
|
  • علی رحمانی فرد سبزواری صفحات 7-29

    ز جمله مباحث فقهی، مشروعیت یا عدم مشروعیت حاکم جور و مالکیت او نسبت به اموال عمومی است. در این مسئله میان فقها اختلاف است بعضی قائل به عدم مشروعیت و عدم مالکیت دولت جایر هستند و عده ای معتقد به مشروعیت و مالکیت آنند، هریک از دو گروه، دلایلی از ادله عقلی و نقلی و غیره را بر مدعای خویش اقامه می کنند که در این مقاله به بیان نقل و نقد این ادله پرداخته می شود و با تضعیف ادله قائلان به مالکیت دولت جایر قول به عدم ملکیت آن تقویت می گردد.

    کلیدواژگان: مالکیت، دولت، جایر، امام عادل
  • ابوالفضل علیشاهی قلعه جوقی، محسن تسلیخ صفحات 31-55

    یکی از راه های اثبات جرم، جنایت و بزهکاری در شریعت اسلامی، وجود بینه است. در صورتی که بینه و شهود بر ارتکاب عمل منافی عفتی ارائه گردد، اجرای جزا و عقاب یا به عبارتی «حد» متناسب با آن عمل بر وی از جانب شارع واجب می شود. یکی از جرایم منافی عفت، زنا و از جمله راه های اثباتش وجود بینه است. شارع مقدس بینه را شهادت دادن چهار مرد یا سه مرد و دو زن با شرایط و کیفیت خاص بیان نموده است. البته برخی از آنها مورد اختلاف و بعضی دیگر مورد اتفاق فقی هان است. در اینجا ضمن بیان آن شروط و نقد و بررسی آنها به بیان مواد قانون مجازات اسلامی در این زمینه پرداخته شده است.

    کلیدواژگان: شهادت، بینه، کیفیت بینه، زنا، جرم
  • محمدحسن مالدار صفحات 57-83

    سیاست کاهش اجرای مجازات های حدی یعنی به کارگیری اقدامات و روش های درون فقهی در جهت تقلیل اجرای مجازات های حدی؛ هرچند که در مرجع صالح اثبات شده باشند. دلیل لزوم اتخاذ چنین سیاستی در دنیای معاصر، رشد روزافزون پدیده اسلام هراسی در سراسر کره خاکی است؛ زیرا معاندان اسلام با استناد به اجرای مجازات های حدی در ممالک اسلامی، چهره ای متوحشانه، عقب مانده و نافرهیخته از این دین مبین در انظار جهانی به نمایش گذاشته اند. عدم توجه به این واقعیت و غفلت از چاره اندیشی در این باره، تبعات پرشماری از جمله تنفیر از دین، وهن شریعت، انزوای اسلام و نابودی آن را به همراه دارد. با توجه به مبانی فقه امامیه و آرای فقهای شیعه، برای کاستن از نتایج یاد شده می توان از «توسیع نهاد توبه»، «تسامح و تساهل در پذیرش ادعای متهم»، «توجه به اصول و قواعد بنیادی حقوق کیفری» و «بهره جویی از نهادهای ارفاقی در مجازات های حدی» بهره جست. نتیجه آنکه کاربست سیاست پدیده اسلام هراسی و پیامدهای آن را حتی الامکان خنثی نموده و مجازات های حدی نیز به تعطیلی کشیده نخواهند شد.

    کلیدواژگان: حدود، کاهش اجرا، اسلام هراسی، انزوای اسلام، تسامح، توبه
  • احسان قباد صفحات 85-105

    از جمله مسلمات فقهی در فقه امامیه، حرمت کذب و به تبع آن حرمت نشر کذب می باشد که امروزه به عنوان یکی از راه های کسب درآمد در عرصه مطبوعات مورد استفاده قرار می گیرد. کذب به معنای عدم مطابقت خبر با واقع، مصادیق بارزی دارد که در قالب خبر دروغ، افترا و شایعه افکنی محقق می گردد. بررسی و تحلیل اسناد نوشتاری و تامل در عبارات فقها، به ما نشان می دهد که به رغم تفاوت در تعاریف ارائه داده شده از مفهوم کذب، علاوه بر مصادیق بارز آن، «انتشار مطلب در غیر قالب خبر که باعث القای مخاطب در خطا شود»، «استفاده از تیترهای مبالغه آمیز بدون رعایت تناسب در مبالغه» و «نشر اخبار مشکوک بدون ذکر قید مشکوک بودن» نیز مصداقی از کذب بوده و ادله حرمت، شامل آنها نیز می گردد.

     

    کلیدواژگان: کذب، نشر کذب، تحلیل خبری، داستان نویسی، تیترسازی، خبر مشکوک، احکام فقهی
  • الهام معزی نجف آبادی صفحات 107-131

    برخی از فقها به دلیل آنکه منفعت در زمان اجاره وجود بالفعل ندارد و تملیک معدوم ممکن نیست، دست از تملیکی بودن عقد اجاره اعیان شسته و مقتضای اولیه عقد را تعهد به تسلیم عین به مستاجر می‎دانند، اما اکثر فقهای امامیه به این شبهه جواب داده و اجاره اعیان را تملیکی دانسته و آن را مقتضی تملیک کل منافع به مستاجر به موجب نفس عقد می‎دانند. در مورد اجاره اشخاص نیز برخی از فقها به جهت آنکه عقلا و عرف، ملکیت و حق عینی را فقط در باب اعیان و منافع خارجی آن معقول می‎دانند نه اعمال و منافع انسان، اجاره اشخاص را عهدی قلمداد نموده‎اند، اما فقه اسلامی، حقوق و التزامات شخصی حاصل در باب عقود را به حقوق عینی تبدیل نموده و اجاره اشخاص را نیز تملیکی می‎داند و در نتیجه مستاجر به مقتضای عقد، اولا: مالک عمل اجیر است و ثانیا: بر اجیر واجب است که به مقتضای عقد عمل کند.

     

    کلیدواژگان: اجاره اشخاص، اجاره اعیان، عقد عهدی، عقد تملیکی، ملکیت منفعت، ملکیت عمل اجیر
  • غلام سخی حلیمی بلخابی صفحات 133-164

    حث در این پژوهش، امارت زن از دیدگاه مذاهب اسلامی است که در این زمینه دو نظریه از سوی اندیشمندان مسلمان ارائه گردیده است:الف) عدم جواز امارت زن. طرف داران این نظریه بیشتر علمای سنتی و سلفی مسلک میباشند و اینها برای اثبات مدعایشان به آیات قرآن، روایات و... تمسک نمودهاند. 
    ب) جواز امارت زن؛ این نظریه توسط فقی هان و اندیشمندان متاخر ارائه گردیده است که معتقدند: اگر در گذشته به عللی امارت زن مورد منازعه بود، امروزه دیگر شرایط و زمان فرق کرده و زنان نیز عملا توانمندیشان را در عرصه‎های مختلف به اثبات رساندهاند. این عده برای اثبات مدعای خود به قرآن، روایات، سیره پیشوایان، مسلمانان و... استدلال کردهاند. از بررسی اقوال و ادله به دست می‎آید که از نظر فقه اسلامی امارت زن در صورتی که دارای شرایط باشد، اشکال ندارد و ذاتا میتواند در امور سیاسی شرکت کند و حکومت را به دست گیرد و ما دلیل معتبری برمنع شارع نداریم.

    کلیدواژگان: امارت زن، مذاهب اسلامی، ولایت، مشارکت سیاسی و مشروعیت امارت زن
|
  • Ali Rahmani Sabzevari Pages 7-29

    One of the jurisprudential discussions, sometimes raised up in juridical circles, is the legitimacy or illegitimacy of a tyrant and oppressive ruler and his ownership of public property. In this regard, scholars have offered different opinions with some saying that he is illegitimate and that the government headed by him is not entitled to ownership of anything; however, others are of the view that he is legitimate and entitled to ownership. Muslim jurisprudents have presented their respective rational and scriptural arguments to substantiate their claims. This article seeks to critically assess and evaluate relevant arguments while opposing those scholars who subscribe to ownership of an unjust and oppressive State.

    Keywords: ownership, state, oppressive, just leader
  • Abulfazl Alishahi Qal'ah Juqi, Mohsen Taslikh Pages 31-55

    One way of proving crime, felony,delinquency in the Islamic Shari'a is the existence of a proof. If there are proofs,witnesses to testify that someone has committed an offense, then it becomes incumbent upon the Lawgiver to carry out the prescribed punishment on the criminal or offender proportionate to the crime committed by him. One of the crimes which is highly mean,despicable is the crime of adultery which can be proved through solid proofs or evidence. The Holy Lawgiver has stated that adultery can be proved by the testimony of four male witnesses or three male witnesses,two female witnesses in a special manner,with certain conditions that must be fulfilled. Indeed, some of those conditions are disputed by jurists,some others are agreed upon. In this study, those conditions are critically examined from various angles,also the legal articles of Islamic penal law have been discussed at length.

    Keywords: testimony, proof, evidence, quality of evidence, adultery, crime
  • Mohammad Hasan Maldar Pages 57-83

    The policy of reducing the execution of punitive penalties is the use of measures and methods within the jurisprudence to reduce the execution of the penalties, although they may have been proven and established with the qualified authority. The reason why such a strategy needs to be adopted in the modern time is the growing phenomenon of Islamophobia across the globe because those who are antagonistic to Islam give the examples of the punishments carried in Islamic country, so they continue to present and portray a violent, retrogress and inauspicious image of this beautiful religion. Obviously, failure to pay attention to this fact and to work out solution to this problem will entail numerous consequences, including denial of the religion of Islam, blasphemy, isolation and destruction of the religion. Considering the jurisprudential foundations of the Imamiyyah School of law and the opinions of Shia jurists, to minimize and reduce the said problems, it is quite possible to make use of the "expansion of repentance institution", "tolerance and leniency towards criminals", "attention to the fundamental principles of criminal law" and "the use of arbitrary institutions in punitive punishments". The result is that the application of this policy will, to some extent, curtail the phenomenon of Islamophobia and its negative consequences, and that the divinely prescribed punishments will not be cancelled either.

    Keywords: divinely prescribed punishments, decrease in implementation, Islamophobia, isolation of Islam, tolerance, repentance
  • Ihsan Ghobad Pages 85-105

    One of the indisputable rules of Shari'ah is the prohibition of lying and, by extension, spreading lies, a method used today by the press and media to generate income. Kizb (lying) which is the act of saying something false and untrue has clear manifestations such as lying, slandering and spreading rumors. An analytical study of written documents and a reflection on the words of jurists reveal that, despite discrepancies in the definitions offered by scholars for lying and in addition to the clear manifestations of lying, publishing a news article which may cause the reader to be misled, making use of exaggerated headlines without considering proportionality and publishing skeptic and doubtful news without stating that they are skeptic and questionable are among the manifestation of lying, and prohibitive reasons will also apply to them.

    Keywords: lying, spreading lies, news analysis, writing stories, making headlines, doubtful news, juridical rule
  • Ilham Mu'ezzi Najafabadi Pages 107-131

    Given the fact that there is no actual profit at the time of a lease contract, and it is not possible to dispose of it, some scholars have said that a contract involving the lease of tangible objects does not, in fact, transfer the ownership of the benefit of that object to the tenant or leaser; rather it is a contract in which one is basically required to surrender the leased property to another person. However, a majority of Shia scholar has responded to this doubt saying that the contract of lease is to transfer the possession of the entire benefit to the renter or tenant. When it comes to hiring of individuals, since the common understanding is that only objects and their external benefits can be possessed not man's actions and benefits, therefore according to some jurists hiring of individuals involves only a commitment on the part of the hired individuals. However, the Islamic jurisprudence converts personal rights and commitments owing to the contract into objective rights that can also be possessed. As a result, based on the contract, the hirer is basically the owner of the actions or the services rendered by the hired person. Moreover, it is compulsory upon the hired person to act in accordance with the contract.

    Keywords: hiring of individuals, leasing things, commitment, possession, ownership, possession of the services of the hired person
  • Ghulam Sakhi Halimi Balkhabi Pages 133-164

    The discussion in this study revolves around the authority or rulership of women according to Islamic denominations. There are two major opinions among Muslims in this regard:A) Impermissibility of rulership of women: The proponents of this opinion are mostly traditional and salafist scholars who have resorted to some verses of the Quran, traditions etc.
    B) Permissibility of rulership of women: This theory has been offered by contemporary and more recent jurists and scholars who believe that in that past the rulership of women was contended for some reasons but the time has changed at present and that women have proved their competence and eligibility in different arenas. Some have turned to the Quran, narrations and normative conduct of the Imams and noble leaders to substantiate their claim. It is inferred from their arguments and different sayings that according to Islamic jurisprudence the rulership and authority of women is free of any objection in case they meet other conditions and requirements. They can participate in political decision-making on equal terms with men and, therefore, take control of the government since there is no strong reason to forbid women from taking part in political processes. Therefore, like men, women are also entitled to social and political rights, and if a woman proves to be eligible and to have managerial skills, she can take control of the emirate in the society.

    Keywords: rulership of women, Islamic denominations, governance, political contribution, legitimacy of women's rulership