فهرست مطالب

مطالعات تطبیقی قرآن و حدیث - پیاپی 6 (بهار و تابستان 1395)

مجله مطالعات تطبیقی قرآن و حدیث
پیاپی 6 (بهار و تابستان 1395)

  • بهای روی جلد: 30,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1395/10/01
  • تعداد عناوین: 6
|
  • سیدمحمود طیب حسینی، فریده پیشوایی صفحه 7
    شان نزول آیه 56 سوره قصص از مباحث اختلافی میان مفسران فریقین است. خداوند در این آیه خطاب به پیامبر می فرماید: «إنک لاتهدی من احببت و لکن الله یهدی من یشاء و هو اعلم بالمهتدین». غالب مفسران اهل سنت بر پایه برخی روایات معتقدند که شان نزول این آیه ابوطالب است و او تا آخرین لحظات حیات، با وجود اهتمام شدید پیامبر| بر ایمان آوردنش، شهادتین را به زبان نیاورد و به حال کفر از دنیا رفت. مفسران شیعه با استناد به روایات ائمه^ و شواهد تاریخی، ایمان ابوطالب را اثبات می کنند، ولی در شان نزول آیه نوعا معتقدند پیامبر| دوست داشت قومش و به ویژه اقاربش ایمان بیاورند. در مقاله حاضر این فرضیه دنبال شده که پیامبر| جهت ایمان آوردن ابولهب تلاش مضاعفی کرد، ولی در نهایت به حال کفر از دنیا رفت. جاعلان حدیث وابسته به دستگاه اموی به جهت کاستن از کرامت علی× در شان نزول این آیه دست برده و به جای ابولهب، نام ابوطالب را ذکر کرده اند.
    کلیدواژگان: تفسیر تطبیقی، آیه 56 قصص، ابوطالب، ابولهب، ایمان
  • خالد غفوری حسنی، مصطفی غفوری صفحه 37
    این مقاله در صدد بررسی اشکالی است که در منابع حدیثی سنی از نفی وصیت پیامبر| آمده است که ایشان رحلت نمودند و وصیتی نکردند. منشا این اشکال عدم تناسب رفتار حضرت در این مورد است با آنچه در فقه و دین در فضیلت وصیت در کتاب و سنت و سیره و اجماع آمده است. علی رغم گستردگی بحث در این مسئله میان فریقین امامیه و اهل سنت، اغلب از مباحث مطرح شده صبغه کلامی و عقایدی دارد، در حالی که این مقاله این اشکال را از زاویه صرفا حدیثی دنبال می نماید و به دنبال پاسخ به این سوال است: آیا پیامبر| وصیت نمود؟ برخی تلاش هایی که جهت حل این اشکال صورت گرفته موفق نبوده که نقاط ضعفشان را بیان نمودیم. همچنین به بررسی و تحلیل احادیث منقول از طریق اهل سنت نیز توجه داشتیم و با اثبات عدم اعتبار و عدم صحت استناد به آن ها موضع امامیه را روشن نمودیم.
    کلیدواژگان: امامیه، اهل سنت، وصیت پیامبر|، آیه وصیت، حدیث نفی وصیت
  • فاکر میبدی، مهدیه شریفی نسب صفحه 65
    خطاب و جایگاه آیات القرآن، آیات (16 - 19) در سوره قیامت، از موضوعات بحث برانگیز میان مفسران است. تعیین خطاب و جایگاه این آیات تاثیر مهم علمی و عملی در تفسیر قرآن دارد، زیرا برخی با استناد به جایگاه آیات، شیعه را متهم به قول به تحریف در قرآن کرده اند که در صورت تفسیر درست بطلان این اتهام نمایان می شود. در تفسیر آیات القرآن و تعیین خطاب و جایگاه آن، دو دیدگاه عمده ارائه شده است که رای مورد نظر، مخاطب را نبی اکرم’ می داند. در نتیجه، آیات به صورت معترضه در سوره واقع شده اند و جمله معترضه در تمامیت معنایش احتیاج ندارد که ما قبل و ما بعدش هم بر آن دلالت کند. این دیدگاه با قول مشهور مفسران شیعه و اهل سنت، سیاق آیات و تحلیل اجزای درون متن آن هماهنگ است. نوشتار حاضر با رویکردی تطبیقی از منظر علامه طباطبایی و فخررازی به بررسی مسئله پرداخته است.
    کلیدواژگان: آیات القرآن، تحریک، تعجیل، تبعیت، بیان
  • سید رضامودب، کامران اویسی صفحه 89
    از میان انبوه احادیث موجود، روایاتی وجود دارند که بنا بر برخی شواهد، از منابع اهل تسنن به کتب شیعه انتقال یافته اند و علامه عسکری اصطلاحا آن ها را «روایات منتقله» نام گذاری کرده است. برخی روایات تفسیری مجمع البیان، به ویژه در حوزه قصص پیامبران، مانند روایت چشمه حضرت صالح×، به سبب عدم وجود آن در دیگر منابع حدیثی معتبر و مشهور شیعه و حتی اهل تسنن، از متفردات طبرسی است که انتقال آن از کتاب های قصص پیامبران که در میان عامه رواج داشته است به مجمع البیان توسط طبرسی با توجه به ناسازگاری آن با روایات مندرج در منابع شیعه محتمل است. به علت ارسال یا ضعف سند و نیز وجود روایات متضافر متعارض با آن در کتب شیعه، روایت منتقله چشمه حضرت صالح×، نا استوار است.
    کلیدواژگان: منتقله، روایت، قصص، مجمع البیان، چشمه صالح
  • محمدعلی طاهری نژاد، بی بی حکیمه حسینی، زهرا حیدری آبروان صفحه 117
    اعجاز تشریعی یکی از وجوه اعجاز قرآن و دارای ابعاد مهمی است که کمتر مورد توجه قرار گرفته است. تحریم ربا نیز نمونه ای از تشریعات قرآن کریم است. اکنون با توجه به جنبه اعجاز تشریعی قرآن کریم و حکم تحریم ربا، مسئله مطرح آن است که تحریم مذکور در قرآن با چه ظرایف و حکمت هایی همراه است و چگونه اعجاز قرآن را در بعد قانون گذاری نمایان می سازد. پژوهش حاضر بر آن است که وجه اعجاز تشریعی قرآن در زمینه حکم تحریم ربا به طور مستقل قابل طرح بوده و از نظر بررسی تطبیقی میان نظرات علمای فریقین نیز قابل اثبات است. برهمین اساس، با رویکرد توصیفی - تحلیلی به تبیین این وجه اعجاز قرآن در آیات ربا پرداخته است. از راهبرد پژوهش چنین برمی آید که تحریم ربا از نظر عقلی و فطری کاملا پذیرفتنی است و قابلیت اصلاح مطابق علم روز را دارد که با استناد به متن آیه قرآن «الذین یتبعون الرسول النبی الامی...» (اعراف: 157)، از زبان شخصی امی و در مدتی کوتاه نهادینه شده است.
    کلیدواژگان: وجوه اعجاز، اعجاز تشریعی، تحریم ربا، دین اسلام
  • علیرضا طبیبی، اصغر طهماسبی بلداجی، محمد تیموری صفحه 143
    مسئله جانشینی پیامبر اکرم’ از مهم ترین مباحث اعتقادی- کلامی در بین مسلمانان از همان آغاز بوده است. اندیشمندان مذاهب برای اثبات عقاید خود به ادله ای استناد جسته اند. در این میان، اندیشمندان شیعی براین باورند که قرآن به عنوان نقطه عطف اشتراک فریقین و تمییز حق از باطل مطالبی را به صورت کلی اما محکم بیان فرموده است. بر این اساس، خداوند پیرامون جانشینی پس از پیامبر اکرم’ آیاتی نازل فرموده است. در این باره می توان به آیات ولایت، تبلیغ، اکمال دین، مباهله، تطهیر، بینه، یک و آیات دیگر اشاره کرد. شان نزول آیات مذکور در منابع شیعه و برخی از مهم ترین منابع اهل سنت در شان ولایت امام علی× بیان شده است. جستار پیشرو مهم ترین آیات ولایت را بررسی تطبیقی می کند و دیدگاه مخالفان را طرح و نقد می نماید.
    کلیدواژگان: قرآن کریم، روایات، آیات ولایت، فریقین، امام علی
|
  • Sayyid Mahmood Tayyib Husseini, Farida Pishvayi Page 7
    The occasion in which verse 56 of chapter al-Qasas was revealed is one of contested issues because different exegetes have different opinions about it. Allah¡ the Exalted¡ says in this verse: “Surely you cannot guide whom you love¡ but Allah guides whom He pleases¡ and He knows best the followers of the right way.” Most of the Sunni exegetes relying on their traditions¡ maintain that this verse was revealed about Abu Talib since he¡ as they say¡ did not embrace Islam nor did he recite the Shahadatayn (Two Testimonies) in spite of the Prophet (S) urging him to do so. So he died a disbeliever. Shiite exegetes¡ however¡ relying on traditions narrated from the Infallible Imams (AS) as well as on historical evidence¡ prove that Abu Talib did embrace Islam. When it comes to the above verse¡ they believe that the Prophet (S) loved his clansmen especially his close relatives to submit to the will of Allah and accept Islam. In this study¡ the hypothesis that the Prophet (S) made tremendous efforts to convince Abu Lahab to embrace Islam but he died a disbeliever has been investigated and discussed. The fabricators of hadiths¡ who were affiliated to the Amavid dynasty¡ have tampered with the occasion of the revelation of this verse mentioning Abu Talib instead of Abu Lahab to diminish the virtue and merits of the Commander of the Faithful¡ Ali¡ peace be upon him.
    Keywords: comparative commentary, verse 56 of al Qasas, Abu Talib, Abu Lahab, faith, Islam.
  • Khalid Ghafoori Hasani Page 37
    This article seeks to study the allegation that there are reports in Sunni textual sources that the Prophet of Islam (S) did not leave a WILL before he passed away. The problem is that this conduct on the part of the Prophet is not in harmony with what has been asserted in jurisprudence and religion about the significance and virtue of leaving a will¡ not to mention the fact that the Book¡ Prophetic tradition¡ normative conduct of the Prophet and consensus bear witness to the same. Although extensive discussions have been carried out between the two branches of Islam (Shias and Sunnis) on this issue¡ most of the discussions that have so far been made tend to be either theological or ideological whereas¡ in fact¡ the present article seeks to study this issue from the perspective of hadith. Thus¡ the main question addressed here is: Did the Prophet (S) make a will? Some efforts made to resolve this issue have not been successful and the factors responsible for their failure have been enumerated. As well¡ the traditions transmitted through Sunni sources have been studied and analyzed and the Shiite position has been substantiated after the Sunni traditions have been proved to be poor and inauthentic.
    Keywords: Imamiyyah, Ahl, e Sunnat, Prophet's Will, Verse of Wasiyyah, Hadith, Negation of Will
  • Fā, Kir Maybodi, Mahdi Sharifi Nasab Page 65
    The address and position of Ayāt al-Quran¡ verse 16 to 19 of Chapter al-Qiyamah¡ are among the contentious topics. Determining the type of the speech and the position of these verses have an important scientific and practical impact in the exegesis of the Quran because some scholars referring to the position of the verse accuse Shiites of believing in the alteration and distortion of the Holy Quran which¡ if interpreted properly¡ will reveal the incorrectness of this accusation. In the interpretation of Ayāt al-Quran and determination of the type of speech¡ two major views have been presented. As per the preferred view¡ the Prophet (S) is the addressee of the verses in question. Thus¡ the verses are parenthetical in the chapter and in order for a parenthetical sentence that goes between two verses to be complete semantically¡ it does not need the preceding and following verse to corroborate it. This viewpoint is in harmony with the widely-held opinion of Shia and Sunni exegetes as well as with the context of verses and analysis of details within the text. The present study has¡ with a comparative approach¡ studied the issue from the perspectives of Allamah Tabatabai and Fakhr Razi.
    Keywords: Ayāt al Quran, tahrik, to make haste, subjugation, explanation
  • Sayyid Reza Moaddab, Kamrani Uwaisi Page 89
    Among the existing numerous traditions¡ there are some traditions which¡ according to some pieces of evidence¡ have been moved from Sunni sources to Shia books. These traditions have been literally described by Allamah Askari as “transferred traditions”. Some of the tafsir-related traditions found in Majma’ul Bayan especially those dealing with the prophets’ stories such as the narration concerning Prophet Salih’s spring are particular to Tabarsi who is very likely to have taken those traditions from Sunni books about the stories of prophets because they are generally inconsistent with the traditions recorded in Shiite sources¡ not to mention the fact that they cannot be found anywhere else in any other important and reliable Shia sources. In view of the fact that these traditions are mursal (meaning hurried) or poor in terms of the chain of transmission and there are numerous other traditions in Shia books which clearly contradict them¡ it can be said that the tradition concerning Prophet Salih’s (water) spring is unstable and shaky.
    Keywords: transferred, tradition, stories, Majmaul Bayan, Salih's spring
  • Muhammad Ali Taheri, Bibi Hakimah Husseini, Zahra Haideri Abrawan Page 117
    Legislative miracle is one of the forms and manifestations of the miracles of the Quran. It has important aspects which have often been ignored. The prohibition of usury (better known as riba) is an instance of the legislations of the Holy Quran. Now in view of the legislative miracle of the Quran and prohibition of the usury¡ the question that arises is: What are the delicacies and wisdom associated with the said prohibition and how does it reveal the miracle of the Quran in respect of legislation? The present study seeks to explain that the legislative miracle of the Quran in respect of the prohibition of usury can be brought up and discussed as an independent topic. The miracle can be proved also¡ if the views and opinions of the scholars of the two branches of faith (Shia and Sunni) are studied comparatively. Hence¡ the legislative miracle of the Quran has been discussed with an analytical – descriptive approach. It is gathered from the research findings that the prohibition of usury is rationally acceptable and it is also consistent with man’s innate nature and that it can be modified in accordance with today’s science which as per the verse 157 of chapter 7 of the Quran (Those who follow the messenger¡ the unlettered Prophet…) was institutionalized in a short time on the tongue of an unschooled person.
    Keywords: aspects of miracle, legislative miracle, usury, prohibition of riba, Islam
  • Ali Reza Tabibi, Asghar Tahmasbi Baldaji, Muhammad Taymoori Page 143
    The issue of succession to the Prophet (S) has been one of the most important and highly contentious theological – ideological issues among Muslims from the early period of Islam as of today. Scholars from various Islamic sects have resorted to different arguments to prove their beliefs in this regard. Shiite scholars¡ however¡ are of the view that the Quran which is common to all sects and denominations and the most authoritative source¡ has stated certain facts in a general but firm way. Therefore¡ Allah¡ the Exalted¡ revealed verses concerning the succession to the Prophet (S) after his demise. In this respect¡ we can give the example of verses such as the verses of Wilayah¡ tabligh (delivering the message)¡ perfection of religion¡ malediction (mubahalah)¡ purification¡ seven proofs¡ chapter al-Ma’arij and other verses. According to Shiite sources and some of the most important Sunni sources¡ the aforesaid verses were revealed about Imam Ali¡ peace be upon him. The present article seeks to comparatively study and critically assess the most important verses concerning the guardianship of the Commander of the Faithful¡ Ali (AS).
    Keywords: Holy Quran, narrations, verses of wilayah, the two branches of faith, Imam Ali (AS).