فهرست مطالب

مطالعات تطبیقی قرآن و حدیث - پیاپی 9 (پاییز و زمستان 1396)

مجله مطالعات تطبیقی قرآن و حدیث
پیاپی 9 (پاییز و زمستان 1396)

  • تاریخ انتشار: 1396/12/22
  • تعداد عناوین: 6
|
  • عزت الله مولایی نیا، مریم مظفری * صفحات 7-38
    قرآن کریم از نگاه قرآن پژوهان فریقین در ابعاد مختلف لفظی، محتوایی، سبکی، هنری، نظم، چینش و... معجزه است و مهم ترین دلیل آن آیات تحدی و واقعیت خارجی آن می باشد. یکی از انواع اعجاز هنری و لفظی آن اعجاز لغوی و از مظاهر برجسته آن کاربرد اسلوب هنری سجع در جای جای این کتاب با عظمت است. اسلوبی که پاسخگوی نیازهای مخاطبان نخستینی (اعراب) بوده که حرص و ولع فوق العاده ای به قافیه، سجع و فواصل موزون از خود نشان می دادند و در داد و ستد شعری آنان این امر کاملا نمایان است. پژوهشگران قرآنی از همان آغاز درباره وجود اسالیب سجع در قرآن دچار اختلاف نظر شدند، گروهی آن را منکر شده اند گروهی آن را پذیرفته اند، لیکن نظریه پردازان بزرگ بلاغت قرآن کریم با تفسیر صحیح و دقیق از این اسلوب زیبا، دلربا، شیرین و اعجازآمیز آن را از امتیازات مهم هنری، لفظی و اعجاز بیانی قرآن شمرده و نگارش های فراوانی را در ارائه صحیح آن انجام داده اند. این اسلوب همانند دیگر مقوله های اعجاز بیانی مقصد نبوده بلکه مانند مرکبی است که شنونده را به مقصد می رساند
    کلیدواژگان: قرآن، فواصل سجع، موافقان وجود سجع، مخالفان وجود سجع
  • محمد فلاحی قمی صفحات 39-62
    برای درک صحیح از معارف قرآن باید معنای صحیح واژگان را در نظر داشت و آن را از لغت شناسان اخذ کرد و به کتب تفسیری نمی توان اعتنا نمود، زیرا چه بسا مفسر با گرایش فکری خاصی واژه را ترجمه کرده است. گرچه گاهی لغوی ها نیز ممکن است دقت لازم را نداشته، بین موارد استعمال و معنای وضعی خلط کرده و صحیح معنا نکرده باشند. پس لازم است مفسر به کتب لغت متعدد و معتبر مراجعه داشته باشد تا بتواند واژگان را آن طور که صحیح است، ترجمه و تفسیر نماید، وگرنه به جای پرده برداری از کلمات خدا، پرده ای دیگر بر آن قرار می دهد و معنای واقعی را می پوشاند. نمونه هایی از کم دقتی در معنای واژگان و نیز اثر گرایش های فکری مفسران در معنای لغات قرآن را بیان می کنیم تا در ترجمه و تفسیر قرآن ساده انگاری نشود.
    کلیدواژگان: فهم، لغت، فریقین، معنا، تفسیر و اثر
  • سیدمحمود طیب حسینی*، سپیده مقیمی صفحات 63-84
    یکی از آیاتی که مفسران شیعه و اهل سنت درباره آن دیدگاه متفاوتی ارائه داده اند، آیه 23 شوری، مشهور به آیه مودت است. آنچه بیشتر محل اختلاف این دو فرقه است، بحث پیرامون واژه قربی و در نهایت مودت فی قربی است. این پژوهش به بررسی دیدگاه مفسران صحابی و تابعین و نیز روایات اهل بیت و دیدگاه مفسران شیعه و اهل سنت پرداخته و چنین نتیجه گرفته است که قربی از نظر اهل سنت به معنای خویشاوند و مودت قربی به معنای رعایت رابطه خویشاوندی در حق پیامبر’ است. در دیدگاه شیعه مودت قربی به معنای قبول ولایت آنان که در واقع تداوم ولایت پیامبر اکرم’ می باشد.
    کلیدواژگان: بررسی تطبیقی، قربی، مودت قربی، اهل بیت
  • علی محمد قاسمی* صفحات 85-114
    این پژوهش در صدد است تا سه محور از مسایل مهم آیه نور را با توجه به آرای تفسیری مفسران فریقین مورد بررسی قرار داده، و تاویلات ناموجه در تفسیر واژه «نور» و جمله شریفه « الله نور السماوات والارض» را در ترازوی نقد نهد و به رغم دیدگاه مخالف، اثبات کند که اطلاق «نور» در جمله مذکور بر ذات باری تعالی، اطلاق حقیقی است نه مجازی، هم چنان که برخی از مفسران عامه به آن تصریح نموده و برخی معانی را برآن تحمیل کرده اند، و اثبات نماید که به رغم باور برخی مفسران واژه «نور» در جمله شریفه «مثل نوره کمشکاه فی ها مصباح المصباح...» به معنای نور معرفت و ایمان است، نه معانی و تفاسیری که عامه ذکر کرده است.
    کلیدواژگان: نور، مشکات، زجاجه، مصباح، تفسیرتطبیقی
  • رسول چگینی * صفحات 115-148
    قرآن به عنوان مهم ترین منبع استخراج آموزه ها، نیاز به تبیین دارد و ناهمگونی منابع معرفتی تفسیر قرآن از منظر امامیه و اهل تسنن، منشا پدید آمدن آرای گوناگون در تفسیر آیات شده است. غیر از قرآن و روایات، اقوال صحابه و تابعین و تفسیر به رای، عمده ترین مرجع معرفت آموزه های اهل تسنن می باشد. برای نمونه قرآن از وجود مکانی میان بهشت و دوزخ به نام «اعراف» خبر داده که منزلگاه افرادی است که نامی از آن ها به میان نیامده است. در میان اهل تسنن می توان به بیش از بیست دیدگاه متفاوت در تفسیر این آیات دست یافت که این حجم از تضارب آرا، برآمده از مبنای معرفتی آنان در حجیت قول صحابی و تابعی و مفسران سده های نخستین اسلامی است. در منابع امامیه اعراف جایگاهی میان بهشت و دوزخ است که افراد با شفاعت اهل بیت^ وارد بهشت می شوند، و شواهدی از آیات و روایات در تایید آن وجود دارد. در نتیجه بازنگری در منابع معرفتی برای برون رفت از اختلافات امت اسلامی ضروری می نماید.
    کلیدواژگان: اصحاب الاعراف، اعراف، صحابه، تابعین، تفسیر قرآن
  • هادی وحدانی فر* صفحات 149-176
    هویت علم درآیات و روایات نه تنها با یکدیگر تعارض نداشته بلکه از همگرایی کاملی برخوردار بوده به نحوی که نقاط افتراقی در آن قابل مشاهده نیست. در هویت معنایی علم قرآنی و روایی، گفته شده است؛ علم به معنای «آگاهی»، «شناخت»، «یقین» و «حق» در مقابل «جهل»، «شک»، «گمان» و «باطل» است، قرآن و روایات در هویت حقیقی علم، بیان داشته است؛ علم «نوری» است که با «حقیقت بندگی» به دست می آید. این علم، همان «نعمت الهی» و «علم لدنی» است که از سوی خداوند به برخی افراد از طریق وحی و الهام عنایت می شود. قرآن و روایات، سرچشمه علم را در نظام تکوین و تشریع از آن خدا دانسته و ملاک ارزش علم را در «موضوع»، «فایده» و «عمل» به آن می داند. لذا فاقدان علم و عالمان بی عمل را سرزنش نموده و آنان را شمار مسخ شدگان انسانیت تلقی می کند.
    کلیدواژگان: هویت یابی علم، اندیشوران، علم، قرآن، روایات
|
  • 'Izzatullah Moulayinia, Maryam Muzaffari * Pages 7-38
    The Holy Quran is a miracle according to Quran researchers of both branches of faith in various dimension including the words, contents, style, arts, sequences, and order. The most important reason is the challenge it gives as well as its external reality. One of its miracles is verbal in the sense that the words are rhymed and this is one of the outstanding features of the Quran which manifests itself in different parts of the Quran. This is a style which met the needs of the primitive Arab audience who showed remarkable desire for rhyme and correspondence of sound between words as evidenced clearly in their poetic interactions. In addition, these rhymes completely saturated their emotional needs in musical terms. Quranic researchers have, since the early period of Islam, had discrepant views about the existence of rhythmic styles in the Quran. Some have denied it rejecting the arguments presented by the proponents but great theorists and experts in the area of literary eloquence not only confirm the existence of such a precise, delicate and miraculous style but they have also gone to state that it is one of the distinct verbal and artistic features of the Quran. Thus, they have made their efforts in presenting this style and rendering it. This style of expressing things is not a goal of the Quran; rather it is just a tool used by the Quran to grab the attention of the audience.
    Keywords: Quran, rhythmic gaps, proponents, opponents, rhyme
  • Muhammad Fallahi Qummi * Pages 39-62
    In order to understand the Quran, it is essential to consider the exact meanings of the words of the Quran and consult philologists about them; it is not appropriate to rely on exegetical words for the exegete or the interpreter of the Quran may have translated the word with his own intellectual tendency. The philologists are also likely to make errors in giving proper meanings as they might confuse between the meanings in which a word is used and the meaning which it was first coined for. It is, therefore, necessary for an exegete to refer to different authentic philological books so that he may interpret and translate the terms as correctly as he possibly can, or else, instead of unveiling the words of God, he might end up adding further ambiguity to them and their actual meanings. This study seeks to mention instances of misinterpretation of words due to the interpreter's intellectual biases and tendencies so that the translation and interpretation are not viewed to be simple and effortless.
    Keywords: understanding, word, Two Branches of Faith, meaning, interpretation, effect
  • Sayyid Mahmood Tayyib Husseini *, Sepideh Moqimi Pages 63-84
    One of the verses about which Shia and Sunni exegetes have offered discrepant views is the verse 23 of Chapter alShura, better known as the "Verse of Mawaddah (love)". The controversy is largely around the word qurba (near relatives) in the verse and then 'love of the near relatives'. This study aims to examine the viewpoints of the companions of the Prophet (S) and those of the tabeen (disciples) as well as the traditions of the Household of the Prophet (S) and opinions of Shia and Sunni exegetes and commentators regarding the said verse. The conclusion drawn out is that the term qurba according to Ahl al-Sunnah means 'relative's and love of 'qurba' means respecting the relatives of the Prophet (S). According to Shia, love of 'qurba' means not only respecting the close relatives of the Prophet (S) but also accepting their authority and guardianship and considering their authority as the continuation of the authority of the Holy Prophet (S).
    Keywords: comparative study, qurba, love of close relatives, Ahlulbayt
  • Ali Muhammad Qasemi * Pages 85-114
    Undoubtedly an attempt to clarify the purpose of the verses by explaining their words, which have less often been dealt with, can have an immense impact on a person's cognitive and ideological perception. This research seeks to examine the "Verse of al-Noor (light)" with a view to the exegetical opinions of the exegetes of the two branches of faith, as well as criticize the unjustified interpretation of the term of "noor" (light) and the verse "Allah is the light of the heavens and the earth". Despite antagonistic views, the writer tries to substantiate the point that the term "light" has used in respect of Allah, the Exalted, in the real – not figurative – sense as stated by some exegetes of the Sunni school of thought. However, some others have forced some meanings upon these terms but in spite of the varied opinions on the holy verse "a likeness of His light is as a niche in which is a lamp, the lamp is in a glass…", the term 'light' refers to the light of understanding and belief, not the meanings which have been suggested by Sunni interpreters.
    Keywords: noor (light), niche, glass, lamp, comparative interpretation
  • Rasul Chegini * Pages 115-148
    The Quran being the most important source of religious understanding and knowledge needs to be explained and clarified. The different cognitive sources of interpretation of the Quran according to both Shia and Sunni branches of faith have led to different opinions in respect of the interpretation of verses. Apart from the Quran and traditions, the sayings of the companions of the Prophet (S) and their disciples as well as the interpretations based on one's own selfformed opinions are the main sources of knowledge and understanding according to Ahl-e Sunnah. For instance, the Quran has reported of a place between Paradise and Hell called Araf (heights) which is the place of people whose names have not been mentioned anywhere. There are as many as twenty different viewpoints in the interpretation of this verse which have proliferated due, largely, to the fact that they believe in the authoritativeness of the sayings of the companions and their disciples as those of the exegetes of the early period of Islam. However, Imamiyah (i.e. the Shia branch of faith) which believes in the Quran and traditions of the Prophet (S) and Pure Imams (AS) as the most important sources of knowledge has made use of the sayings of the Imams (AS) to interpret these verses and there are proofs and evidence in the Quran and traditions which substantiate the Shia point of view. The conclusion is that in order to iron out the differences and have a common ground, it is necessary to reread the cognitive sources.
    Keywords: men of heights, heights, companions, disciples, exegesis of the Quran
  • Hadi Wahdanifar * Pages 149-176
    The nature of knowledge in the Quranic verses is not in contravention with the one in the traditions. In fact, they are in such complete harmony that no variation can be observed between them. In respect of the nature of knowledge in the Quran and tradition, it has been said that knowledge is nothing but awareness, cognition, belief and truth as opposed to ignorance, doubt, speculation, and falsehood. The Quran and traditions have said in regards to the nature of real knowledge that knowledge is light achieved through servitude. This knowledge is the very divine blessing and divine knowledge granted to some people by Allah through revelation and inspiration. According to the Quran and tradition, God is the source of existence and legislation, and that the value of knowledge depends largely on its subject, benefit and practice. Thus, those lacking knowledge and those who possess knowledge but do not practice have been reprimanded and considered as deformed creatures.
    Keywords: nature of knowledge, intellectuals, knowledge, Quran, narrations