فهرست مطالب

نشریه پژوهشهای معرفت شناختی
سال هفتم شماره 2 (پیاپی 16، پاییز و زمستان 1397)

  • تاریخ انتشار: 1397/10/20
  • تعداد عناوین: 7
|
  • فاطمه مرتجی، مهدی نجفی افرا * صفحات 7-30
    خیال در اندیشه ابن عربی در افقی فراتر از افق عقل نشسته است، هم خیال متصل به عنوان ابزار معرفتی مهم می تواند به حقایقی وقوف یابد که عقل از دست یابی به آنها ناتوان است، و هم خیال منفصل حوزه وسیعتری از عالم را به خود اختصاص داده وتمام ماسوی الله را در بر می گیرد. ادراک خیالی همراه ترین معرفت با کل هستی است، در شناخت خداوند بدون خیال نمی توان از وجوه تشبیهی کلام او آگاهی یافت. انسان باید هر دو چشم خود را به سوی حقیقت بگشاید که یکی عقل ودیگری خیال است، و در شناخت کل عالم خیال موثرترین ابزار ادراکی است، چون خیال مذبذب بین وجود و عدم است، با جهانی که خود عین خیال است، می تواند همراهی نماید و به درک عمیق آن نائل شود. عقل از اصول ایستا و ثابتی برخوردار است و تنها قادر به درک جنبه تنزیهی خداوند است، در حالی که خیال همانند خود عالم، دائما در تحول و گشودگی است، معرفت خیالی همانند خود جهان و زندگی گشوده وسیال است و هیچگاه به دیدگاه ونظر منتهی نمی شود. خیال ابن عربی در فلسفه اسلامی تا حد قابل توجهی مغفول مانده، که احیاء مجدد آن، تحولات عمیقی را به وجود خواهد آورد.
    کلیدواژگان: خیال، قلب، ابن عربی، وجود شناسی، معرفت شناسی
  • حسین مافی مقدم، علی مرادخانی * صفحات 31-43
    بحث روش در منطق مساله مهمی است که مضمون، هدف و ماهیت منطق را روشن می کند. منطق مانند دیگر علوم مبتنی بر روش است و باید مشخص شود در منطق چه روشی بکار گرفته می شود ؛ مثلا درمنطق ارسطوئی روش معهود روش قیاسی است یعنی استنتاج عقلی نتیجه از مقدمات قضایای حملی یا شرطی. منطق تجربی بیکن مبتنی بر روش تجربی و استقرائی بود. روش منطق استعلائی کانت با روش قیاسی و تجربی کاملا متفاوت است. روش کانت تعیین شرایط ماتقدم شناخت است. روش استعلائی کانت همانند روش ارسطوئی مضمونی ایستا و دارد و فاقد هر گونه پویائی و حرکت است. روش هگل کاملا متفاوت با روش کانت است. روش از دیدگاه هگل به مثابه فراشدی پویا و متحرک است که در آن ساختار آلی و تکوین مقولات را می توان استنتاج کرد. روش هگل نظامی جامع است که در نهایت همه کثرات مقولات در آن تبدیل به وحدت می شود یا به تعبیر دیگر روش صوری است که همه مضمون منطق را در خود جای می دهد.
    کلیدواژگان: منطق، صورت معقول، روش، حرکت حلولی، تعین
  • روح الله مدامی*، موسی ملایری صفحات 45-70
    گو این که علامه طباطبایی نظریه اعتباریات را نخست با این هدف طراحی نمود که از هویت عقلانی بخشی از دانش بشر دفاع نموده و تثبیت نماید که دانش بشر یکسره منبعث از نحوه معیشت او نیست. ولی این نظریه به سرعت آثارش را در قلمرو فلسفه اخلاق نشان داد. و اخیرا تلاشهایی برای تاسیس فلسفه فرهنگ با اتکا بر ظرفیت های نظریه اعتبارات به عمل آمده است. اما این مقاله به خوانش نظریه اعتباریات از منظر حکمت مدنی پرداخته است. و بر آنست که نظریه مذکور میتواند همچون مبنایی نظری، به تقویت حکمت مدنی (فلسفه سیاسی) حکیمان ما بیانجامد و زمینه ساز نظریه ای عمیق در حوزه همزیستی جوامع و صلح جهانی گردد. نظریه مذکور با اعتباری خواندن اخلاق، فرهنگ و زبان دین، مبنای مهمی را برای کاستن از کشمکشهای فرهنگی و مناقشات مذهبی پایه گذاری می کند. در این مطالعه صلح و همزیستی جهانی نه بعنوان توصیه و موعظه اخلاقی؛ بلکه بعنوان یک ضرورت برآمده از ژرفای معرفت شناسی، فلسفه اخلاق و حکمت مدنی، مطالعه می شود.
    کلیدواژگان: نظریه اعتباریات، صلح جهانی، حکمت مدنی، فلسفه سیاسی، علامه طباطبایی
  • اعظم محسنی* ، سید مسعود سیف صفحات 71-98
    ویتگنشتاین به صراحت از مبنا بودن یقین و تقدم آن بر شک سخن می گوید و معتقد است که بازی شک در زمین یقین امکان پذیر است و شکاکیت افراطی خود متناقض است؛ برای ویتگنشتاین «برهان خواب» دکارت، عمیق ترین و قوی ترین نوع شکاکیت افراطی است. ادعای اصلی دکارت در این برهان این است که «هیچ ملاک قطعی برای تمایز قائل شدن میان حالات خواب و بیداری وجود ندارد». برخی از فیلسوفان این فرضیه را یکی از چالش برانگیزترین مباحث در موضع شکاکیت دانسته و تمام هم و غم خود را مصروف پاسخگویی به این برهان کرده اند؛ که البته در این زمینه توفیق چندانی نصیب آنها نشده است. اما ویتگنشتاین معتقد بود که شکاکیت بی معنی است و جوابی را نمی طلبد؛ با توجه به همین مبنا زمانیکه به «برهان خواب» می رسد، می گوید این عبارت که «من ممکن است خواب باشم» اگر جدی گرفته شود، همانطور که دکارت آن را جدی گرفته است، بی معنی است.
    برخلاف تصور ویتگنشتاین و دیگران، هدف دکارت هرگز ماندن در حالت عدم یقین نبوده است؛ او همواره بدنبال فرا رفتن از شک و رسیدن به یقین بوده است و در مورد شکاکیت حاصل از «برهان خواب» هم، در نهایت می گوید باید آن تردید کلی در مورد خواب را که به علت آن نمی توانستیم میان خواب و بیداری فرق بگذاریم، به عنوان شکوک مبالغه آمیز و مضر به دور افکنیم و در ادامه معیاری برای تفکیک تجارب ما در حالت خواب و بیداری ارائه می دهد.
    کلیدواژگان: شکاکیت، دکارت، ویتگنشتاین، برهان خواب، یقین
  • قاسم کاکایی، محمد بنیانی* ، مرضیه اعتمادی فر صفحات 99-123
    مسئله شناخت یکی از مسائل مهم فلسفه به شمار می رود. از آنجا که موضوع کلیدی حکمت متعالیه اصالت وجود است، مسئله شناخت نیز به این موضوع ارتباط می یابد. طبق اصالت وجود، وجود امری اصیل و محقق در خارج و ماهیت امری اعتباری است. از نظر ملاصدرا حقیقت وجود در ذهن نمی آید، بنابراین انطباق بین ذهن و عین در فلسفه ملاصدرا به نوعی به مسئله ماهیت و وجود بازگشت می کند. البته دو معنا از اصیل از عبارات ملاصدرا قابل برداشت است که هر کدام از این معانی پیامدهایی متفاوت خواهند داشت. در نظام کانت انطباقی بین ذهن و عین وجود ندارد زیرا آنچه در ذهن ماست و ما آن را می شناسیم تنها فنومن و پدیدار اشیاست و ذهن ما راهی برای دسترسی به حقیقت اشیا و یا نومن ندارد. به این ترتیب انطباق بین ذهن و عین در فلسفه کانت به نومن و فنومن بازگشت می کند. اگر چه ماهیت متفاوت از فنومن است اما شباهت زیادی میان آنها می توان یافت. وجود نیز از جنبه هایی شبیه به معنای روانشناسانه نومن است با این تفاوت که وجود عام تر از نومن است.
    کلیدواژگان: وجود، ماهیت، نومن، فنومن، ملاصدرا، کانت
  • مهدی همازاده ابیانه* صفحات 125-149
    این مقاله به دسته‏ای خاص از اشکالات علیه تئور‏های بازنمودگرایی درباره تجربیات پدیداری می‏پردازد. نویسنده در ابتدا توضیحی درباره تئوری‏های بازنمودگرایانه ارائه کرده و برخی تقسیم‏بندی‏ها از تئوری‏های مذکور در این مقاله را شرح داده است.
    سپس یک دسته از اشکالات در مقابل تئوری‏های بازنمودگرایی که شمول و اطلاق این تئوری‏ها نسبت به تمامی حالات پدیداری را زیر سوال می‏برد، بحث شده است تا توانایی تئوری‏های بازنمودگرایی در تبیین تمامی حالات پدیداری، ارزیابی شود. این بخش از مقاله، دو اشکال درباره خصیصه پدیداری احساسات بدنی و خصیصه پدیداری حالات التفاتی را به تفصیل، ذکر کرده که اشکال اول، دامنه فراوانی در ادبیات بحث دارد و اشکال دوم نیز توسط نویسنده مطرح شده است.
    در انتها با بررسی پاسخ‏های بالفعل و بالقوه طرفداران بازنمودگرایی، این جمع‏بندی به دست می آید که تئوری مذکور از پس اشکال مربوط به احساسات بدنی، بر می‏آیند. اما در مورد حالات التفاتی، این تئوری‏ها باید برخی تبیین‏های خاص برای پاسخ به اشکال، ارائه کنند.
    کلیدواژگان: بازنمودگرایی، خصیصه پدیداری، احساسات بدنی، حالات التفاتی، آگاهی
  • محمدهادی توکلی*، حسینعلی شیدانشید صفحات 151-176
    صدرالمتالهین که در ابصار، به نظریه خلق و انشای صور محسوس توسط نفس عقیده دارد، نظریه علم حضوری اشراقی ابصار اثر شیخ اشراق، را نپذیرفته و اشکالاتی بر آن وارد کرده است. سبزواری در دفاع از نظریه شیخ اشراق، علاوه بر پاسخگویی به نقدهای صدرالمتالهین، در توجیه این نظریه و سازوار ساختن آن با مبانی حکمت متعالیه کوشیده است. این مقاله به گزارش و نقد و بررسی این کوشش سبزواری که در واقع نوعی نوآوری در سازوارسازی دو آن دیدگاه است، اختصاص دارد. حاصل آنکه دو گونه توجیه از سخنان وی می توان داشت که البته با اشکالاتی از جمله ناسازگاری با نظام حکمت اشراقی، روبه روست، اما نظریه ای را که در تبیین کیفیت ابصار در مورد نفوس کامل از توجیه دوم وی به دست می آید می توان نظریه ای جدید در سیر تطور نظریه ابصار دانست که مبتنی بر مبانی حکمت متعالیه نیز هست.
    کلیدواژگان: ابصار، سبزواری، سهروردی، صدرالمتالهین، علم اشراقی
|
  • Fatemeh Mortaji, Mehdi Najafi afra * Pages 7-30
    Imagination has lied in the horizon beyond the reason, continuous imagination as an important epistemological instrument can achieve some facts which is not available for the reason. However, the discontinuous imagination has embraced the all creatures. It is the complete corresponding to the being except the God, without imagination the God and His words cannot be understood precisely and the universe in its totality as well. Imagination is identified with the heart which can obtain the intuitions and direct knowledge. Reason has its own static and fixed principles which can achieve the God’s incomparable aspects. But the imagination is constantly in transforming as same as the universe. Imaginary knowledge opens up and in constant motion as well as the life and cosmos which does not lead to a final point of view and Idea. Ibn Al Arabi’s Imagination has been neglected by the philosophers and then they have been prevented from many facts epistemologically and ontologically. This research has tried to evaluate the importance of the imagination in epistemology and ontology by the analytical methods.
    Keywords: Imagination, Heart, Ibn Al Arabi, epistemology, Ontology
  • Hossein Mafi Moghaddam, Ali Morad khani * Pages 31-43
    The discussion about Method in Logic is very important, because it makes clear content, aim and nature of logic. Logic like other sciences based on method and it must be determined which method is used in logic. For example in Aristotelian logic the method is deductive one, that is, rational deduction from premises of categorical and conditional propositions. Bacon's empirical logic is based on experiment and induction. In Kant transcendental logic, the conception of method differs entirely from deduction and empirical method. In Kant’s view, method means determination of a priori conditions of knowledge. Hegel has different concept comparing to Kant. In Hegel’s approach, method is dynamic process in which we can determine organic structure and generation of categories. Accordingly, the method is regarded as comprehensive system that finally all multiplicity of categories will be unified, in other words, method is form containing all contents of logic.
    Keywords: Method, longitudinal movement, Determination, Content, intelligible Form
  • Rohallah Modami, Mosa Malayeri * Pages 45-70
    Since Allameh Tabatabai designed firstly the theory of derivation purposing to protect the rational identity of a part of human knowledge confirming that human knowledge is not at all the result of his livelihood. Therefore this theory quickly showed its impact on the realm of moral philosophy. Recently, there are some attempts to establish philosophy of culture on the basis of this theory. This article addresses the theory of abstraction and its application in the political philosophy and global peace. Finally, it suggests that the theory provides an important basis to establish a kind of political philosophy and global peace by regarding ethics, religion, culture and language as derivative affairs. It will be able to reduce the strength and intensity of conflict on ethnic and cultural affairs and facilitate peace and stability and ethnic coexistence. All of these cannot be achieved except by a profound consideration of the epistemological nature of religion, culture and morality.
    Keywords: The theory of derivation, global peace, Allame Tabatabai, political philosophy
  • Aezam Mohseni*, Seyyed Maseoud Sayf Pages 71-98
    Wittgenstein frankly is speaking on certainty as a basic term which precedes skepticism believing that doubt game is possible in certainty ground, and we have no ground except certainty, extremist skepticism is self contradiction. Wittgenstein claims that Descartes' “Dreaming Argument” is the deepest and most powerful form of skepticism; in the first Meditation, Descartes is able to infect himself, as it were, with a profound skeptical difficulty about perceptual knowledge: what he calls "the principal reason for doubt, namely my inability to distinguish between being asleep and being awake". From past to the present, the attempts to neutralize such threats have been largely regarded as unsuccessful. But the writings of Wittgenstein mark a new development in defusing this deflationary posture. Unlike most philosophers who have assumed that Skepticism represents a coherent position that demands a responsible rebuttal, Wittgenstein emphasized that it was senseless, and required no formal refutation. In this paper we seek to demonstrate that Descartes' purpose has never been to remain uncertain; he always tries to overcome doubt and he wants to come to a certainty; In the case of “Dreaming Argument” ultimately in the sixth Meditation Descartes is prepared to solve and dismiss this very same difficulty in a mere paragraph; here we told that "the exaggerated doubts of the last few days should be dismissed as laughable". He writes that there is a vast difference between being asleep and being awake.
    Keywords: Skepticism, Descartes, Wittgenstein, Dreaming Argument, Metaphysical Certainty, objective Certainty, subjective Certainty
  • Ghasem Kakaei, Mohammad Bonyani*, Marzieh Etemadi far Pages 99-123
    Epistemology is one of the most important issues in philosophy. Since the principle issue of Transcendent Wisdom is the principality of existence, response to this question depends on the principality of existence. According to the principality of existence, existence is real and principal in the external world and quiddity is derivative. According to Mulla Sadra’s opinion the reality of existence does not come in mind, so the conformity of subject to object in his philosophy refers to the issue of quiddity and existence. We can elicit two meanings of principality from Mulla Sadra’s opinion that each of them leads to different conclusions and conformity of subject to object is different from each other in both meanings. According to Kant subject does not correspond to object, because what is in our mind which is known to us, is only the Phenomenon and manifestation of objects and our mind cannot know the reality of objects. In this way, corresponding of subject with object in Kant’s philosophy refers to Noumenon and Phenomenon. To investigate these two approaches, we decided to compare existence in its different meanings with Noumenon and also quiddity in its meanings with Phenomenon. Being in some aspects is similar to psychological meaning of noumenon, but the being is more general than noumenon.
    Keywords: Existence, Quiddity, Noumenon, Phenomenon
  • Mahdi Homazadeh Abyaneh * Pages 125-149
    The paper deals with a particular group of objections against representational theories about phenomenal experiences. The author, primarily, illustrates the importance of representational theories and clarifies some helpful categories of representational versions which has used in the paper. Then, it focuses on an especial group of objections against the inclusion of these theories. This group of objections undermines the inclusion of representationalism about "bodily sensations" and "intentional states". Opponents, in fact, make some doubts that representational approach cannot explain the phenomenal character of bodily sensations and intentional states. The paper has described these two difficulties, the first one has been discussed among scholars and the later represented by the author. It, finally, peruses the actual and potential responses of representationalists and, then, concludes that representational theories can come over the objections about bodily sensations, but they should give some explaination in order to unravel the objections about intentional states.
    Keywords: Representationalism, Phenomenal features, Bodily Sensation, Intentional States, Consciousness
  • Mohammad Hadi Tavakoli* , Hossein Ali Shidanshid Pages 151-176
    Sadr, who believed that while visioning, the human soul creates sensible forms, disagreed and criticized Suhrawardi's theory according to which, while visioning, the human soul gains illuminative knowledge in presence during the vision. Sabzawari defended Suhrawardi's theory and in addition to answering Sadr's criticism, tried to harmonize Suhrawardi's theory with the foundations of transcendent philosophy. The article is reporting, reviewing, and investigating to harmonize these two points of view as a new approach. The result is that two explanations can be understood from his words. These explanations suffer from some defects including incompatibility with illuminative philosophy, but the theory which is obtained from his second explanation is adjusted to the transcendent philosophy and can be regarded as a new theory in the history of development of theories on the quality of vision.
    Keywords: vision, Sabzawari, Suhrawardi, Mulla Sadr, soul