فهرست مطالب

زبان کاوی کاربردی - سال دوم شماره 1 (پیاپی 3، پاییز و زمستان 1397)

نشریه زبان کاوی کاربردی
سال دوم شماره 1 (پیاپی 3، پاییز و زمستان 1397)

  • تاریخ انتشار: 1397/12/08
  • تعداد عناوین: 6
|
  • شیما حمیدی صفحه 1
    استعاره مفهومی یک نظریه مهم در زبان شناختی به شمار می رود. استعاره مفهومی برخلاف استعاره سنتی، تنها ساختار زیبایی شناختی ندارد و مسئله صرفا زبانی به شمار نمی رود؛ بلکه پدیده ای شناختی و مبتنی بر تفکر و ادراک است که به اندیشیدن انسان ها شکل می دهد. استعاره های مفهومی که به سه قسم استعاره های ساختاری، وجودی و جهتی تقسیم بندی می شوند؛ قلمرو مقصد را بر حسب واژه های قلمرو مبدا با توجه به اصل همسانی و انسجام و نیز برقراری نگاشت های پایه، مفهوم سازی می کنند و بر اساس ارتباطات نظام مند تجربه های ما شکل می گیرند. بررسی استعاره مفهومی در قرآن نشان می دهد که این استعاره ها به تجارب مادی و جسمانی باز می گردند، و حقایق غیبی و معنوی، در قالب امور مادی و حسی نشان داده می شوند. بررسی نگاشت ها در استعاره های قرآنی همسانی و انسجام موجود در آن ها را تایید می نماید. استعاره های قرآن از حوزه های مختلفی همچون طبیعت، اشیاء بی جان و بشر وام می گیرند و از ظرفیت همه موجودات برای بیان حقایق معنوی و معرفی جهان بینی قرآنی بهره می جویند.
    کلیدواژگان: استعاره مفهومی، قرآن، استعاره ساختاری، استعاره جهتی، استعاره وجودی
  • حمید صباحی گراغانی، احمد محمدی نژاد پاشاکی صفحه 23
    تشخیص به عنوان یک صنعت ادبی از دیرباز مورد توجه بلاغت دانان قرار گرفته است و در آثار خود آن را به عنوان آرایه ای ادبی و زبانی مورد کنکاش قرار داده اند. از سوی دیگر، زبان شناسان شناختی با رویکرد دیگری به این موضوع پرداخته اند و آن را نه به عنوان آرایه ادبی بلکه به عنوان یک فرایند ذهنی و مفهومی تحلیل کرده اند. این جستار برآن است تا با رویکرد زبان شناسی شناختی و به روش توصیفی-تحلیلی، تشخیص را در قرآن کریم بررسی کرده تا نقش آن را در مفهوم سازی های قرآن بررسی کند. برآیند پژوهش حاکی از آن است که مفاهیم مجردی چون حق و باطل و مرگ و محسوساتی چون زمین و آسمان به وسیله جان بخشی و انسان نمایی، تبیین و مفهوم سازی شده اند.
    کلیدواژگان: قرآن، تشخیص، معناشناسی شناختی، استعاره مفهومی، استعاره هستی شناختی
  • کتایون فلاحی، کمال کلنی، معصومه سید صفحه 41
    آشنایی زدایی از دستاوردهای مکتب فرمالیسم روس می باشد که بر بیگانه نمودن نرم عادی زبان دلالت دارد آن ها در اوایل قرن بیستم دانش جدید و مستقلی در هنجار گریزی و برجسته سازی ایجاد کردند. قرآن کریم- معجزه جاوید پیامبر اسلام (ص) - دارای زیبایی های ادبی فراوانی است، و نمونه کامل سخن در اوج فصاحت و بلاغت می باشد که می توان با بهره گرفتن از تفاسیر و ترجمه های متعدد اندیشمندان در حوزه علوم قرآنی، فهم دقیق و کاملی از این کلام گهربار الهی داشت، پس در راستای تبیین اعجاز ادبی قرآن کریم در پژوهش مذکور درصدد برآمدیم به بررسی نظریه آشنایی زدایی و برجسته سازی در سوره مبارکه «نبا» از بعد نحوی و بلاغی بپردازیم و با روش توصیفی – تحلیلی جنبه های موردنظر را بیان نماییم، نتیجه پژوهش نشان می دهد که عناصر سازنده آن از قبیل معرفه و نکره، تقدیم و تاخیر، حذف و ذکر، التفات، تکرار، جملات معترضه و… از پربسامدترین نمونه های برجسته سازی در این سوره مبارکه به شمار می آیند.
    کلیدواژگان: قرآن کریم، سوره نبا، آشنایی زدایی، برجسته سازی، رویکرد نحوی و بلاغی
|
  • Shima Hamidi Page 1
    Conceptual metaphor is an important theory in linguistics. Unlike traditional metaphor, conceptual metaphor not only has an aesthetic structure as a merely linguistic property, but is also considered as a cognitive phenomenon based on thinking and perception forming the human thoughts. Conceptual metaphors are divided into three types of structural, existential and directional metaphors. These items conceptualize the target boundary according to the terms of the source boundary with regard to the principle of coherence, consistency and the establishment of seminal images. These metaphors are formed based on the systematic communication of our experiences. The study of conceptual metaphors in the Qur'an shows that these metaphors return to material and physical experiences and the spiritual truths are shown in terms of material and sensual affairs. The study of forms in Quranic metaphors confirms the coherence and coherence that exist in them. The Qur'anic metaphors are inspired by various cases such as nature, inanimate objects and human beings and benefit from the capacity of all beings to express spiritual truths and introduce the Qur'anic worldview.
    Keywords: Conceptual Metaphor, Structural Metaphor, Directional Metaphor, Existential Metaphor
  • Hamid Sabahi Garaghani*, Ahmad Mohammadi nejad Pashaki Page 23
    As a literary form, personification has long been considered by rhetoricians and they have approached this style as a literary and linguistic form in their studies. On the other hand, cognitive linguists have dealt with a different approach to this subject and have not analyzed it as a literary form but as a mental and conceptual process. This paper seeks to examine personification in the Holy Qur'an using the cognitive linguistic approach and descriptive-analytic method in order to ascertain its role in the conceptualization of the Quran. The results of the research show that abstract concepts such as truth, falsehood and death and the sensible references such as the earth and the sky have been explained and conceptualized through personification.
    Keywords: Personification, Cognitive Semantics, Conceptual Metaphor, Ontological Metaphor
  • Muhammad Reza Fakhr Rohani Page 37
    Teaching English literature and/or literature in English to Iranian university students poses problems for both the student and the teacher. On the other hand, a great majority of both students and teachers of English in Iran seem to be unaware of Islamic and/or Muslim literature in English. One of the ways to overcome this barrier is by teaching Islamic literature to Iranian university students in English. In this way, they are introduced to both literary English and Islamic literature in English in an easy way.
    Keywords: Islamic literature, Teaching Islamic literature, literature in English, English literature in Iran, Muslim literature
  • Katayon Fallahi *, Kamal Kalani , Masoumeh Seyed Page 41
    Defamiliarization is one of the achievements of the Russian school of formalism that implies the alienation of the ordinary norm of the language. In the early twentieth century, a new and independent knowledge was created which dealt with the alienation of norms and defamiliarization. The Holy Qur'an, as the ever-lasting miracle of the Prophet of Islam (PBUH), has many literary beauties and is a perfect example of speech at the height of eloquence and rhetoric usage. In this sense, a precise and complete understanding of this divine book can be developed by referring to the various interpretations and translations of scholars in the field of Quranic sciences. In this study, in order to explain the literary miracle of the Holy Quran, we made an effort to study the theory of defamiliarization from the syntactic and rhetorical point of view and describe the examined aspects by a descriptive-analytical method in the holy Surah An-Naba. The result of the research shows that the constructive elements such as known and unknown phrases and the use of precedency and delays, omissions, references, attention, repetition and parenthetical phrases are among the post-modern samples of highlighting in these holy verses.
    Keywords: Surah An-Naba, Defamiliarization, Syntactic, Rhetorical Highlighting
  • Mohammed Fahd Al Qaisi Page 67
    One of the most painful things on the soul and the most stressful that you do not find those who understand and communicate with them, and this pain increases when this self (other) can not be trusted or deal with. There is no doubt that the most characteristic of our present time is the state of canceling (the other) and not dealing with him or communicating with him, and in some cases intersect with him and try to remove him from existence. The situation of estrangement and divergence in the one religion is increasing as we see it in our time in Islam when the souls of the people have become widespread and have not been limited. On the void. In order for our study of the Holy Qur'an to be a study of a civilized, continuous, communicative and maturing knowledge, the research came in an important topic, namely, how to deal with the other in the Holy Quran. The research began with the preface of the title: the other - the Qoran, what we mean by both and define their limits, the meaning of (the other) is: different, heterogeneous or in other words as stated in the Qoran: "And then created another creation" Believers.  
    Keywords: Ethics, Dialogue, The other, Religious Texts
  • Adil Hashim Ali Page 85
    The holy Quran has been not had enough studies in Archaeology and ancient languages to get more understanding. The Quran historical event needs in necessary to widely vision for this event,and with other cultural tools like ancient languages we could understand the word and text in Quran in particular the word which belong to old or ancient event as well as a historical study for the period of event. According to this methodology, the research deal with qur'anic text (Ayah) in style of (Tedabur) as attempt to understand the significance of the names of the gods of the people of Noah (Sumerians)  and rooting this names to Mesopotamian languages. The name of Gods are contained in Surat Noah.  
    Keywords: Noah, linguistic, Sumerians, Ancient languages