آرشیو چهارشنبه ۱۹ دی ۱۳۸۶، شماره ۶۳۳۸
دیپلماتیک
۸

لیبی؛ رئیس جدید شورای امنیت

مهدی مروتی

سرانجام لیبی نیز فرصت یافت برای مدت محدودی به عنوان رئیس شورای امنیت سازمان ملل متحد یفای نقش نماید.این در حالی است که ریاست لیبی برا ین شورا،با توجه به حق وتوی ایالات متحده آمریکا،روسیه،چین،فرانسه و انگلستان جنبه ای کاملاتشریفاتی دارد.به عبارت دیگر کشورهایی که به عنوان رئیس شورای امنیت سازمان ملل متحد انتخاب می شوند،معمولادر تصمیم سازیها و تصیمیم گیریهای کلان جهانی نقشی بر عهده ندارند و پنج عضو دائم شورای امنیت به مانور غیرقابل توجیه خود در این شورا ادامه می دهند.

در هر صورت لیبی به عنوان رئیس جدید شورای امنیت سازمان ملل متحد برنامه های خود را اعلام نموه است.آنچه مسلم است اینکه لیبی به عنوان یک کشور آفریقایی باید تمرکز بیشتری بر امور جاری در این قاره داشته باشد.هم اکنون بحرانهای داخلی در کنیا به نقطه اوج خود رسیده است و سودان نیز تحت تاثیر حضور نیروهای خارجی همچنان ناآرام است.

ریاست لیبیایی شورای امنیت اعلام کرد ه است که که این شورا ماه ژانویه را به بررسی مسائل و تحولات آفریقا و خاورمیانه اختصاص می دهد.

“گیادالاعطاالهی” نماینده دائم لیبی در سازمان ملل متحد روز جمعه در یک نشست خبری اظهار داشته است که شورای امنیت قصد دارد در ماه ژانویه به مسائل مربوط به قاره آفریقا و خاورمیانه بپردازد.

عطاالهی با اشاره به وضعیت بحرانی کینا پس از انجام انتخابات ریاست جمهوری در این کشور گفت که احتمالاشورای امنیت درباره اوضاع کنیا نیز نشست هایی برگزار می کند.

وی خاطرنشان کرد که شورای امنیت در تاریخ7 ژانویه، مسئله امنیت و اعزام نیرو به جمهوری آفریقای مرکزی و چاد، روز? ؟? ژانویه موضوع استقرار نیروهای اتحادیه آفریقا و سازمان ملل در منطقه دارفور سودان، 15ژانویه تمدید ماموریت نیروهای سازمان ملل در ساحل عاج، 21 ژانویه مسائل عراق و 23ژانویه تحولات خاورمیانه را مورد بررسی قرار خواهد داد.

عطاالهی همچنین بر لزوم بررسی دقیق اوضاع سومالی و از سرگیری روند صلح در این کشور تاکید کرده است.

تحولات کوزوو و میانمار از دیگر موضوعاتی است که قرار است در ماه جاری میلادی در شورای امنیت مورد بررسی قرار گیرد. لیبی از روز اول ماه ژانویه ریاست دوره ای یکماهه شورای امنیت را به عهده گرفته است.