آرشیو چهارشنبه ۱۹ دی ۱۳۸۶، شماره ۶۳۳۸
شهرستان ها
۲۸

استاندار خراسان رضوی بر تقویت صنایع غذایی این استان تاکید کرد

استاندار خراسان رضوی با اشاره به جایگاه ممتاز این استان در تولید محصولات کشاورزی بر تقویت صنایع غذایی استان خراسان رضوی تاکید کرد. محمد جواد محمدی زاده در چهارمین جلسه شورای صنایع غذایی خراسان رضوی افزود: تنها 40 درصد از محصولات زراعی و باغی در چرخه صنایع فراوری قرار می گیرند که این موضوع ضرورت تقویت صنایع فراوری، تبدیلی و بسته بندی را می طلبد. وی بازار مصرف مناسب در داخل و خارج از کشور، ارزبری کم صنعت غذایی، ارزش افزوده مناسب، اشغالزایی گسترده و موقعیت راهبردی استان در ارتباط با حوزه CIS را از مزیت های خوب استان خراسان رضوی در این بخش عنوان کرد.

وی اظهار داشت: با توجه به این مزیت ها استان خراسان باید در صنایع غذایی رتبه اول کشور را دارا باشد.

وی گفت: به دلیل پتانسیل های خوبی که در صنایع غذایی در استان خراسان وجود دارد شاهد افقی روشن در صادرات این بخش از استان خواهیم بود.

وی با اشاره به اینکه 90 درصد زعفران تولیدی کشور، 60 درصد رب گوجه فرنگی و 40 درصد قند و شکر کشور در خراسان رضوی تولید می شود، گفت: خراسان رضوی در زمینه میوه و تره بار جایگاه دوم را در کشور به خود اختصاص داده است.

وی بر کاهش ضایعات محصولات کشاورزی استان تاکید نمود و تصریح کرد: ضایعات محصولات کشاورزی در خراسان رضوی 6/3 میلیون تن است که 17/8 درصد میزان تولید را تشکیل می دهد.

وی ادامه داد: برای کاهش این ضایعات باید عوامل فیزیکی، شیمیایی و میکروبی آن شناخته شود و عزم ملی برای مقابله با آن شکل گیرد.