آرشیو یک‌شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۸۶، شماره ۳۸۸۶
صفحه آخر
۲۴

خوشنویسی کوهستانی برای مولانا

گروه فرهنگ و هنر کامران کوهستانی مجموعه تابلوهای خوشنویسی خود طی 20 سال اخیر را در نمایشگاهی با عنوان «یادبود مولانا» به نمایش گذاشته است. نمایشگاه «یادبود مولانا» با 88 تابلوی مدرن خوشنویسی ایرانی هم اکنون مهمان نگارخانه چلیپا در انجمن خوشنویسان ایران است. کامران کوهستانی در گفت وگو با خبرنگار «ایران» درباره ویژگی های محتوایی و ساختاری این آثار گفت: محتوای این تابلو ها از اشعار شاعران بزرگ ادب فارسی از جمله مولانا، خیام و حافظ شکل گرفته است و چون در روزهای پایانی سال مولانا هستیم، این نمایشگاه را به یاد ایشان بر پا کردیم. وی افزود: این تابلوها در سال های اخیر و فرم و سبک و سیاق مختلف کار شده است. کار من نستعلیق است و با فرم و توانایی های بصری و سیاه مشقی اثر بازی می کنم. تنوع در صفحه آرایی و ارائه زیاد عناصر بصری از دیگر کارهایی است که می توان انجام داد و از شیوه کلاسیک به فرم مدرن تر رسید.

کوهستانی عناوین تابلوها را متاثر از اشعار شاعران دانست و از «سلطان جهانم»، «شکر خندیدن»، «ای ایران»، «تا شقایق هست» و... به عنوان آثار این نمایشگاه نام برد. برپایه این گزارش، نمایشگاه یادبود مولانا ترکیبی از خوشنویسی، تذهیب و نگارگری است و رفعت موسوی هنرمند نگارگر در این حوزه با کوهستانی سهیم بوده است.

کامران کوهستانی متولد 1347 است و از سال 58 به صورت جدی به خوشنویسی روی آورد. وی همچنین به عنوان نویسنده، روزنامه نگار و منتقد خوشنویسی فعالیت داشته است. کوهستانی تاکنون 30 نمایشگاه در داخل و خارج از کشور بر پا کرده است. ژاپن، فرانسه، ایتالیا، کانادا، کویت، تاجیکستان، امارات و... میزبان آثار این خوشنویس ایرانی بوده اند. از مهم ترین کارهای اخیر وی می توان به خوشنویسی دیوان دو زبانه فارسی- انگلیسی حافظ اشاره کرد. این دیوان ترکیبی از سه ژانر هنری ایران (خوشنوسی، تذهیب، مینیاتور) است و کار مشترک استاد محمدباقر آقامیری، کامران کوهستانی و رفعت موسوی است.