آرشیو چهارشنبه ۱۶ امرداد ۱۳۸۷، شماره ۳۹۹۴
بین الملل
۲۷

در ادامه مشورت های دمشق و تهران صورت گرفت

دیدار اردوغان واسد درباره انتخابات عراق و مسئله هسته ای ایران

گروه بین الملل- دیروز بشاراسد، رئیس جمهوری سوریه در سفری غیر منتظره که مطبوعات ترکیه آن را غیررسمی توصیف کردند، با رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه در شهر بدروم در ساحل دریای اژه دیدار کرد.

به گزارش روزنامه حریت، هر چند این دیدار غیررسمی عنوان شده اما انتظار می رود دوطرف طرح شروع همکاری نوین در صحنه منطقه را بررسی کنند.

این منبع افزود: اسد و اردوغان همچنین پیرامون تماس غیرمستقیم سوریه و تل آویو که بامیانجیگری ترکیه در حال انجام است رایزنی می کنند.

هفته پیش دور چهارم مذاکرات دمشق- تل آویو به پایان رسید و قرار است پنجمین دور مذاکرات طی روزهای آتی برگزار شود. مقامات تل آویو بارها خواستار ادامه مذاکرات به طور مستقیم شده اند اما سوریه این خواسته را به آزادی جولان مشروط کرده است. محور اختلاف سوریه و رژیم صهیونیستی اشغال بلندی های جولان است که رژیم صهیونیستی سال1967 آن را تصرف کرد.

بشاراسد در حالی به ترکیه سفر کرده است که برخی محافل ترکیه به دلیل همزمانی آن با دیدار اسد از تهران، از رایزنی سه جانبه ایران ترکیه و سوریه درباره بحران عراق خبر داده اند. همچنین گفته می شود موضوع هسته ای ایران از مباحث مورد گفت وگوی اسد و اردوغان است. ترکیه تحت رهبری اردوغان پس از موفقیت در مواجهه قضایی با سکولار ها سعی می کند دیپلماسی خویش را بر حل مناقشات منطقه فعال سازد. دولت رجب طیب اردوغان و عبدالله گل، سیاست نزدیکی به ایران دارند و بارها برای همکاری با تهران جهت ایجاد ثبات در عراق و تقویت سازمان کنفرانس اسلامی رایزنی کرده اند.دولت ترکیه همچنین موضوع انتخابات پیش روی عراق به عنوان دستور کار جدید خود با همسایگان این کشور را دنبال می کند. آنکارا نسبت به اختلافی که میان جناح های قدرت بویژه اعراب سنی و کردها بر سر انتخابات کرکوک به وجود آمده و نیز مداخله برخی طرف های خارجی در این قضیه ابراز نگرانی کرده است.