آرشیو یک‌شنبه ۳۱‌شهریور ۱۳۸۷، شماره ۱۶۲۴
بورس - شرکت ها
۱۰

رییس حسابداری مالی «پالایش نفت اصفهان»:

سود امسال «شپنا» واقع بینانه پیش بینی شده است

گروه بورس – رییس حسابداری مالی «پالایش نفت اصفهان» پیش بینی EPS امسال این شرکت را منطبق با روند کاهش قیمت نفت خام اعلام کرد.

«مهدی صرامی» در گفت وگو با خبرنگار ما گفت: با توجه به شرایط بازار و مذاکراتی که با واحدهای نفتی داشته ایم، روند آتی قیمت نفت خام و فرآورده ها را به صورت کاهشی پیش بینی می کنیم که این مساله در پیش بینی EPS اعلامی به بورس کاملالحاظ شده است. وی ادامه داد: مبلغ 1607 ریال که پیش بینی EPS امسال ما است، نزدیک ترین رقمی است که با توجه به روند قیمت ها اعلام شده است.

وی در پاسخ به این سوال که «افزایش یا کاهش قیمت نفت خام کدامیک به نفع شرکت است؟ گفت: واقعیت این است است که هیچ رابطه خطی و منطقی خاصی بین قیمت نفت خام و فرآورده وجود ندارد، چرا که این مساله تابع مسائل زیادی است. البته نرخ فروش فرآورده ها طی سه ماه ابتدای امسال که رشد داشت که در مقایسه با مدت مشابه در سال قبل، رشد مناسبی را تجربه کرد. وی تصریح کرد: امیدواریم با بهره برداری از طرح توسعه شرکت، حاشیه سود خود را که تا حدی متکی به یارانه 6 درصدی است، افزایش دهیم. در واقع یارانه ای که شرکت از دولت روی مواد اولیه دریافت می کند، حاشیه ایمنی خوبی است که با به بهره برداری رسیدن طرح توسعه، نقش آن در سودآوری شرکت کاهش خواهد یافت.»

«صرامی» در پاسخ به سوالی درباره زمان «over hall» پالایشگاه گفت: مطابق برنامه ریزی های انجام شده، بعد از پایان ماه رمضان عملیات «over hall» و احیای بیانی در دو واحد از پالایشگاه شروع خواهد شد. همچنین زمان شروع قطعی هم 20 مهرماه به مدت یک ماه تعیین شده است.

رییس اداره حسابداری مالی «شپنا» در جواب سوال دیگری درباره نحوه محاسبه نرخ FOB روی فرآورده های تولیدی این شرکت گفت: نرخ فروش همه محصولات ما FOB نیست، بلکه 5 فرآورده اصلی، (نفت سفید، نفت گاز، بنزین، گاز مایع و نفت کوره) مشمول نرخ های آزاد هستند. نرخ مابقی محصولات هم تابع قیمت های غیرآزاد و براساس مصوبات شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی است.

وی یادآور شد: نرخ FOB هم همانگونه که در قانون بودجه آمده از متوسط قیمت ماهانه FOB خلیج فارس به دست می آید. وی در خصوص تعدیل احتمالی EPS شرکت هم گفت: با روند فعلی فعلابرنامه ای را برای تعدیل نداریم.