آرشیو سه‌شنبه ۲ مهر ۱۳۸۷، شماره ۱۶۲۵
ورزش
۲۴

دردسر بحران مالی آمریکا برای منچستر یونایتد!

گروه ورزش- مشکلات مالی در آمریکا می تواند تبعاتی نیز برای یکی از بزرگترین باشگاه های فوتبال جهان داشته باشد.

به گزارش بی.بی.سی، بر روی پیراهن های منچستریونایتد آرم موسسه بیمه آمریکایی AIG (بزرگترین موسسه بیمه این کشور) حک شده که با مشکلات مالی پیش آمده برای این موسسه، اکنون قسمت عمده ای از آن به دولت آمریکا تعلق دارد. وجود این حامی مالی متضمن درآمد قابل توجهی برای منچستریونایتد بوده است.

اما در شرایطی که وستهام یونایتد، دیگر تیم لیگ برتر انگلستان، پس از ورشکستگی حامی مالی خود به دنبال موسسه ای دیگر می گردد تا نام آن را بر روی پیراهن های خود حک کند، به نظر می رسد در حال حاضر سود اقتصادی فوری اولویت تیم های انگلیسی نیست.

قرارداد چهار ساله منچستریونایتد با AIG معادل 113 میلیون دلار برای این باشگاه ارزش دارد که بیشترین مبلغ برای حمایت مالی از یک باشگاه فوتبال انگلیسی محسوب می شود.

10 سال قبل حمایت مالی از یک تیم تنها حکم فروش فضایی بر روی پیراهن یک تیم برای تبلیغات داشت، اما اکنون باشگاه ها نگاه استراتژیک تری نسبت به معاملات حمایت مالی دارند و به آنها به چشم یک همکاری برای افزایش گستره فعالیت اقتصادی خود نگاه می کنند.

با در نظر گرفتن وجهه منچستریونایتد و قدرت تجاری نام و آرم این باشگاه، حتی اگر دولت آمریکا تصمیم بگیرد حمایت مالی از این باشگاه را متوقف کند، منچستریونایتد مشکل چندانی برای یافتن یک حامی مالی دیگر با شرایط مشابه نخواهد داشت. اگر تغییری هم در این همکاری اقتصادی رخ ندهد، منچستریونایتد تنها تیم انگلیسی نخواهد بود که از سوی یک دولت مورد حمایت مالی قرار می گیرد.

نیوکاسل یونایتد هم بر پیراهن باشگاه خود نام نورترن راک (Northern Rock)، بانکی را حک کرده که اوایل سال جاری میلادی ورشکسته شد و اکنون دولت انگلیس اداره آن را در اختیار دارد.

در این بین باید باشگاه بارسلونا را به جهت استفاده از نام سازمان یونیسف روی پیراهن خود یک استثنای جالب و هوشمندانه دانست.

این کار باعث شده که بارسلونا به عنوان تیمی کاملامتفاوت از باشگاه های دیگر شناخته شود و به این باشگاه وجهه موسسه ای مسوول و فعال در جامعه ببخشد؛ ضمن اینکه این باشگاه یکی از ثروتمندترین باشگاه های فوتبال جهان نیز محسوب می شود.