آرشیو شنبه ۶ مهر ۱۳۸۷، شماره ۲۳۹۰
جهان
۶

کوتاه از جهان

شکست ایده از نیل تا فرات

جام جم آنلاین: محمود الزهار، رهبر برجسته جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) روز گذشته در اظهاراتی تاکید کرد: صهیونیست ها واقعیت نابودی رژیم پلید خود را درک می کنند.

الزهار در گفتگو با خبرگزاری فارس گفت: آمریکا و به طور کلی غرب در اجرای اهداف خود شکست خورده اند و ما امروز بیش از هر زمانی به بازگشت به فلسطین نزدیک شده ایم. وی افزود: ما در آستانه جنگی فراگیر در منطقه قرار داریم که به سود امت اسلامی پایان خواهد یافت.

رئیس جمهور جدید آفریقای جنوبی

جام جم آنلاین: خالما موتلانته، معاون حزب حاکم کنگره ملی آفریقا پس از تصاحب رای اکثریت پارلمان آفریقای جنوبی به عنوان رئیس جمهور موقت این کشور، سوگند یاد کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، موتلانته روز پنجشنبه در مراسم رای گیری محرمانه پارلمان آفریقای جنوبی با اخذ 269 رای موافق در برابر 50 رای مخالف، رئیس جمهور موقت این کشور شد. او با رای پارلمان جانشین تابو امبکی شد که یکشنبه گذشته استعفا داده بود. امبکی پس از گذشت 9 سال از دوره رهبری خود ناچار به استعفا شد.

اعتراف تلخ رایس

جام جم آنلاین: کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه آمریکا طی گزارشی که در اختیار بازرسان سنا قرار گرفت به صدور مجوز برای استفاده سیا از روش های خشونت آمیز اعتراف کرد.

به گزارش روزنامه لس آنجلس تایمز، رایس در این گزارش به نشست های مقامات ارشد دولت بوش در سال های 2002 و 2003 برای قانونمند کردن شکنجه مظنونان تروریستی اشاره کرده است. این گزارش، اولین اذعان یک مقام ارشد آمریکا به برگزاری این نوع نشست ها در کاخ سفید و صدور مجوز شکنجه برای سیا است.

انتقاد البرادعی از اسرائیل

جام جم آنلاین: محمد البرادعی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی از حمله سال گذشته رژیم صهیونیستی به شرق سوریه شدیدا انتقاد کرد.

به گزارش شبکه خبری الجزیره، البرادعی دیروز در بیانیه پایانی نشست شورای حکام آژانس انرژی اتمی گفت: تخریب سایت الکبر، اقدامی فراقانونی بوده است.

وی افزود: این اقدام مشکلاتی را برای بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی فراهم آورده و تحقیق درباره ماهیت این موقعیت را با مشکل مواجه کرده است.