آرشیو شنبه ۲۵ مهر ۱۳۸۸، شماره ۲۶۸۶
اقتصادی
۴

توافق جدید ایران با شل و رپسول در پارس جنوبی

گروه اقتصاد: معاون سرمایه گذاری شرکت ملی نفت با تشریح آخرین وضعیت مذاکرات صورت گرفته با شرکت های شل و رپسول، از حصول توافق جدید با این دو شرکت برای مشارکت و سرمایه گذاری در پارس جنوبی خبر داد.

حجت الله غنیمی فرد در گفتگو با مهر درباره آخرین وضعیت مذاکرات صورت گرفته با شرکت های شل و رپسول برای مشارکت در فازهای 13 و 14 پارس جنوبی، گفت: به دنبال مذاکراتی که طی ماه های گذشته با این دو شرکت خارجی انجام شده بود، اخیرا تعریف جدیدی برای توسعه مقدماتی فاز 13 پارس جنوبی در شرکت ملی نفت انجام شده که این موضوع مورد تایید شل و رپسول نیز قرار گرفته است.

وی با اشاره به توافق های صورت گرفته با شرکت های شل و رپسول برای توسعه زودهنگام فاز 13 پارس جنوبی تصریح کرد: در این رابطه با طرف های خارجی نیز به توافق رسیده ایم تا توسعه کل پروژه فاز 13 پارس جنوبی را در قالب یک طرح مشترک و ترکیبی آغاز کنیم.

معاون امور سرمایه گذاری شرکت ملی نفت ایران افزود: این توافق جدید به معنای آن خواهد بود که پس از آغاز توسعه زودهنگام، طرح توسعه بلندمدت این فاز پارس جنوبی آغاز شود تا بتوان خوراک مورد نیاز برای کارخانه پرشین ال.ان.جی تامین شود.

این مقام مسوول درخصوص تاخیرهای 4 تا 5 ساله ایجاد شده از سوی شرکت های شل و رپسول برای اجرایی کردن قرارداد توسعه بخش های بالادستی و پایین دستی فازهای 13 و 14 پارس جنوبی، توضیح داد: هم اکنون چند ماه به پایان قرارداد قبلی با این دو شرکت اروپایی باقی مانده است.

وی با اشاره به تغییرات به وقوع پیوسته در بازارهای جهانی نفت و گاز و به تبع آن تغییرات قیمتی ایجاد شده در خرید برخی تجهیزات موردنیاز این دو فاز، بیان کرد: در این باره برخی برآوردهای انجام شده قبلی دستخوش تغییراتی شده بود طوری که با توجه به افزایش قیمت ها امکان تامین برخی تجهیزات یا خدمات فنی جانبی در سال های گذشته فراهم نبود.

به گفته معاون سرمایه گذاری شرکت ملی نفت، همچنین براساس اعلام نمایندگان این دو شرکت خارجی، اعمال برخی تغییرات مدیریتی یا گروه های مذاکره کننده موجب ایجاد تاخیر در اجرای قرارداد قبلی شده است.