آرشیو یک‌شنبه ۱۰ آبان ۱۳۸۸، شماره ۴۳۵۱
داخلی
۵

دبیر هیات دولت:

حجم اطلاع رسانی دولت با چند سخنگو افزایش می یابد

گروه سیاسی دبیر هیات دولت گفت: اگر دولت چند سخنگو داشته باشد، قطعا حجم اطلاع رسانی بیشتر می شود و خلااطلاع رسانی پر خواهد شد و دسترسی خبرنگاران به اطلاعات نیز بیشتر می شود.

مجید دوستعلی دبیر هیات دولت در گفت وگو با فارس با بیان اینکه سخنگوی هیات وزیران یا سخنگوی قوه مجریه می تواند از دو منظر مورد بررسی قرار گیرد، تصریح کرد: در قانون اساسی هیات وزیران به عنوان یک نهاد حقوقی و ارکان قوه مجریه در کنار دیگر ارکان یعنی رئیس جمهور و وزرا قلمداد می شود و بر اساس اصل 134 قانون اساسی ریاست هیات وزیران بر عهده رئیس جمهور است و ایشان مطابق این اصل در برابر مجلس مسئول اقدامات هیات دولت است.

وی افزود: با این تحلیل هرکدام از ارکان قوه مجریه می توانند به صورت مجزا و مستقل دارای سخنگوی مختص به خود باشند. چنانچه در حال حاضر برخی از حوزه ها مانند وزارت امور خارجه سخنگوی مربوط به خود را دارد و بر همین اساس هیات وزیران نیز می توانند سخنگوی مربوط به حوزه داشته که اخبار، اطلاعات و مصوبات مربوط به هیات دولت را بیان کرده و اطلاع رسانی کند.

وی در خصوص محاسن و معایب تعدد سخنگویی در دولت اظهار داشت: اگر چند سخنگو وجود داشته باشد قطعا حجم اطلاع رسانی بیشتر می شود و خلااطلاع رسانی پر خواهد شد و دسترسی خبرنگاران به اطلاعات نیز بیشتر شده و مردم نیز در جزئیات خدمات دولت قرار می گیرند. دبیر هیات دولت افزود: در تعدد سخنگو امکان تناقض در اخبار وجود دارد اما این مشکلات باید در جلسات هماهنگ تعریف و تبیین و مرز کار یکدیگر مشخص شود.

دوستعلی با اشاره به اینکه یکی از لازمه های سخنگو، فن بیان است، خاطر نشان کرد: سخنگو باید ابهامات و ایهامات را به صورت دقیق برطرف کند و با سعه صدر و تسلط کافی بر حوزه کار، بیانگر اطلاعات و اخبار باشد.

وی تاکید کرد: قطعا رئیس جمهور برای ایده چند سخنگو برنامه ریزی کرده و با ارزیابی دقیق به محاسن و معایب آن را اجرایی می کند.