آرشیو شنبه ۱۰ بهمن ۱۳۸۸، شماره ۲۰۰۶
بانک و بیمه
۱۳

قیمت دلار فروکش کرد

مسعودرضا طاهری

قیمت دلار آمریکا در بازار داخلی رو به کاهش نهاد. بهای هر دلار آمریکا روز پنجشنبه، پس از حباب بی سابقه 1028 تومانی آن در هفته گذشته، با 17 تومان کاهش نسبت به اوج قیمت خود به 1011 تومان رسید.

یورو و صد ین ژاپن نیز به ترتیب با 11 تومان و 12 تومان کاهش قیمت به نرخ 1424 تومان و 1118 تومان در روز پنجشنبه عرضه شدند.

شایعه زود گذر ورشکستگی بانک ها، بدفهمی از کاهش 3 صفر از پول ملی و محدودیت 15 میلیون تومانی پرداخت روزانه نقدینگی به ازای هر نفر توسط بانک ها از جمله عواملی بود که در هفته گذشته به هجوم برخی برای خرید ارزهای خارجی در تهران و برخی شهرستان ها منجر شد. در پی این وضعیت قیمت دلار آمریکا طی دو روز بیش از 25 تومان گران شد و تا 1028 تومان در برخی مراکز و صرافی ها نیز فروخته شد.

این در حالی بود که ارزش دلار در بازارهای بین المللی رو به کاهش داشت. با فروکش کردن تب شایعه قیمت دلار آمریکا در بازار داخلی به سرعت کاهش یافت. روز پنج شنبه در حالی که ارزش دلار در بازارهای جهانی رو به افزایش داشت، قیمت آن در بازار داخل تا 1011 تومان پایین آمد.بهای طلادر این روز به دلیل رشد قابل توجه دلار در مقابل یورو و پوند ناگهان تا 1073 دلار نیز سقوط کرد که نسبت به قیمت روز چهارشنبه تقریبا 22 دلار افت کرد.دیروز قیمت طلابه 1083 دلار رسید.

این کاهش قیمت بر تعیین مظنه قیمت سکه بهار آزادی تا بعد از ظهر پنج شنبه تاثیری نگذاشت. اگرچه امروز باید شاهد افت بیشتر قیمت اقلام سکه در بازار باشیم. افزایش بیشتر نگرانی ها درخصوص کسری بودجه یونان، تقاضا برای دارایی های اروپایی را کاهش داده و در مقابل بر افزایش تقاضا برای دلار آمریکا افزود.نرخ برابری یورو در مقابل دلار آمریکا روز گذشته به رقم بی سابقه 3977/1 رسید. قیمت سکه بهار آزادی(با هزار تومان کاهش) روز پنجشنبه 265 هزار تومان، سکه طرح قدیم بدون تغییر 286 هزار تومان، نیم سکه با هزار تومان کاهش 134 هزار تومان و ربع سکه با 500 تومان کاهش 68 هزار تومان اعلام شد.