آرشیو سه‌شنبه ۲۵ اسفند ۱۳۸۸، شماره ۲۸۰۷
صفحه آخر
۲۰
یاد

سردار جوان و آثارش

محمود جوانبخت

تاکنون دو 27 سال زندگی کرده است. یک 27 سال از زمان تولدش در 25 اسفند سال 34 تا شهادتش در 9 بهمن سال 61. یک 27 سال هم از آن روز تا حال در دل همه کسانی که او را می شناختند و می شناسند و خواهند شناخت. اما این همه حیات سردار شهید غلامحسین افشردی (معروف به حسن باقری) که 54 سال پیش در چنین روزی به دنیا آمد، نیست. او 28 ماه از عمرش را در جنگ گذراند. حضورش اما در همین مدت زمان نه چندان طولانی بسیار تاثیرگذار و تعیین کننده و تحول آفرین بود. برخی فرماندهان ارشد دفاع مقدس معتقدند اگر این جوان که وقتی وارد جنگ شد 25 ساله بود زود شهید نمی شد، جنگ در مسیر دیگری به راه خود ادامه می داد و...

چنین ادعایی اصلاگزاف به نظر نمی رسد. بویژه وقتی که با آثار او روبه رو می شویم؛ آثاری که از این سردار جوان و از حضور 28 ماهه اش در جنگ بر جای مانده است که آدمی را به حیرت وا می دارد و راوی این نقش ماندگار مرد جوان اندیشمندی است که از نخستین روز تجاوز دشمن بعثی وارد جبهه دفاع مقدس می شود و جز تفکر و اندیشه و ایده های ناب و بکر برای دفع این تجاوز و البته یک دریا اخلاص چیزی در چنته ندارد. در سالروز ولادت این مرد بزرگ همه این حرف ها را گفتم تا برسم به اینجا که شک نکنید سال آینده در حوزه فرهنگ، سال حسن باقری است. کمتر کسی خبر دارد که از چند سال پیش، به همت و پایمردی یکی از یاران مخلص آن شهید، جمعی از نویسندگان و محققان نام آشنا مشغول تحقیق و تدوین و نگارش و آماده سازی آثار برجای مانده از شهید باقری هستند. بخشی از ماحصل این تلاش تا چند ماه دیگر منتشر می شود.

حرف های بسیاری درباره این آثار هست که بماند برای پس از انتشار. همین قدر بگویم که انتشار آن همچنان که خود او در جنگ تحول آفرین شد تحول بزرگی در تاریخ نگاری دفاع مقدس ایجاد خواهد کرد.