آرشیو دوشنبه ۳۰ فروردین ۱۳۸۹، شماره ۶۹۶۳
شهرستان ها
۱۶

استاندار خراسان شمالی:فرسایش خاک در خراسان شمالی باید کنترل شود

بجنورد-خبرنگاررسالت:

فرسایش وتخریب بیش از حد خاک در خراسان شمالی زنگ خطر را برای این استان به صدا درآورد و به همین منظورسال 89 به عنوان سال صیانت وحفاظت از خاک از سوی استاندار خراسان شمالی انتخاب شد.

استاندار خراسان شمالی در اولین کارگروه تخصصی حفظ وصیانت از خاک که در استانداری این استان تشکیل شد گفت: با توجه به اهمیت بالای خاک و ضرورت حفاظت از آن سال جاری را به سال صیانت وحفاظت از خاک در خراسان شمالی نامگذاری کرده ایم.

محمد حسین جهانبخش افزود: اگر30 درصد پوشش گیاهی در استان افزایش یابد علاوه بر حفظ خاک، بیش از 50 درصد از سیلاب ها مهار می شوند.

وی تصریح کرد: سالانه 5/17 تن در هکتار از خاک استان فرسایش می یابد که این میزان بالاتر از متوسط کشوری است.

وی با بیان اینکه جنگل ها 20درصد از بارندگی را ذخیره می کنند خاطر نشان کرد:اگر تنها 10درصد ازبارندگی ها در 434هزار هکتار عرصه جنگلی این استان ذخیره شود120میلیون متر مکعب معادل چند سد بزرگ این استان، آب ذخیره می گردد.

جهانبخش اظهار کرد:خراسان شمالی جزء ده استان حادثه خیز وایران جزء ده کشور حادثه خیز است به همین منظور می طلبد تا با جدیت بیشتری از تخریب مراتع، جنگل وخاک این استان جلوگیری شود.

وی گفت:متاسفانه به دلیل کم آگاهی مردم بیشتر تخریب خاک های استان در روستا ها شکل می گیرد.

وی برداشت گیاهان دارویی را بسیار مفید تر از کشاورزی وچرای دام در مراتع عنوان کرد وافزود:با این کار علاوه بر اینکه از فرسایش خاک تا حد زیادی جلوگیری می شود روستائیان چندین برابرنیزسود می کنند.

استاندارخراسان شمالی اظهار کرد:درسال جاری 6میلیاردو240میلیون ریال اعتبارجهت عملیات ومطالعات پژوهشی در نظر گرفته شده که از این میزان مبلغی را برای طرح مطالعاتی وپژوهشی حفاظت وصیانت از خاک تخصیص داده ایم.وی همچنین به برگزاری همایش ملی خاک در خراسان شمالی اشاره کرد وگفت:این موضوع را به گوش دولت خواهیم رساند که اگر مورد موافقت آنها قرار گیرد تابستان امسال میزبان این همایش خواهیم بود.