آرشیو دوشنبه ۲۲‌شهریور ۱۳۸۹، شماره ۲۱۷۵
ورزش
۲۴

پشت پرده سانسور مسابقات کشتی و بسکتبال در تلویزیون

طلب بودجه ای سنگین برای ایجاد شبکه ورزش

اختلاف مدیران سازمان صدا و سیما با سازمان تربیت بدنی بر سر چگونگی تامین بودجه شبکه های تخصصی تلویزیونی برای ورزش، بر پخش زنده مسابقات ورزشی از شبکه سوم هم تاثیر گذاشته است. به گزارش ایلنا، مدیران صدا و سیما در ماه های اخیر از احتمال راه اندازی یک یا دو شبکه تلویزیونی برای پوشش رویدادهای ورزشی خبر داده اند، با این حال، آنچه در عمل اتفاق افتاده است، بر هم خوردن روال عادی پخش مسابقات مهم ورزشی از تلویزیون بوده است. در یک ماه گذشته تلویزیون تنها یک بازی از 5 بازی تیم ملی بسکتبال در مسابقه های قهرمانی جهان را زنده نشان داد. مبارزه های 7 کشتی گیر فرنگی کار ایران در مسابقه های قهرمانی جهان هم حتی یک دقیقه زنده پخش نشد. برخی از مدیران صدا و سیما در توضیح دلایل این اتفاقات به ترافیک برنامه های ویژه ماه رمضان اشاره کردند ، با این حال، حتی بعد از ماه رمضان هم مسابقات کشتی پخش نشد.

یک منبع آگاه نزدیک از اختلاف مدیران صدا و سیما با مدیران سازمان تربیت بدنی خبر می دهد. به گفته این منبع، شاید کلید این معما در پاسخ پورمحمدی مدیر شبکه سه در مورد دلیل مهم معطل ماندن راه اندازی شبکه ورزش نهفته باشد. آنجا که می گوید «دو شبکه ورزش می خواهیم که یکی فوتبال و دیگری سایر رشته ها را پخش کند، برای اینکار 160 میلیارد تومان بودجه می خواهیم و سازمان تربیت بدنی باید مساعدت کند. »

به نظر می رسد با گذشت زمان رایزنی ها و به عبارت بهتر چانه زنی های پشت پرده صداوسیما و سازمان ورزش بر سر بودجه ایجاد شبکه تلویزیونی ورزش وارد مرحله تازه ای شده است. مرحله ای که ظاهرا صداوسیما در مقابل فشار افکار عمومی و رسانه ها قرار گرفته است ولی در عین حال، همچنان امیدوار است بودجه ای میلیاردی از سازمان ورزش برای راه اندازی شبکه ورزش بگیرد. پوشش نامطلوب تصویری مسابقات جام جهانی بسکتبال و به دنبال آن رقابت های جهانی کشتی، نشانه هایی از این رویای پنهان است. یادآور می شود که پیش از این هم صحبت هایی در خصوص ممانعت سازمان تربیت بدنی از پخش مسابقات لیگ برتر فوتبال به دلیل پرداخت نکردن حق پخش این بازی ها از سوی صداوسیما مطرح بود. موضوعی که خیلی زود منتفی شد.