آرشیو یکشنبه ۱۲ تیر ۱۳۹۰، شماره ۳۱۶۷
اقتصادی
۴

تعیین قیمت سکه یک گرمی هیچ ابهامی ندارد

مدیر قراردادهای مشتق کالایی بورس کالابا تاکید بر وجود مراجع متعدد برای تعیین قیمت سکه یک گرمی گفت: حتی در صورت توقف ضرب سکه یک گرمی از سوی بانک مرکزی، معاملات قراردادهای آتی سکه گرمی در بورس کالا، پس از راه اندازی می تواند بدون وقفه ادامه پیدا کند.

به گزارش واحد مرکزی خبر، احمد رضایی با اشاره به این که تعیین قیمت سکه یک گرمی در بورس کالابا هیچ ابهامی مواجه نخواهد شد، گفت: در تعیین قیمت نقدی سکه یک گرمی از 3 منبع می توان استفاده کرد که نخستین منبع همان قیمت های مرجعی است که از سوی بانک کارگشایی درباره انواع سکه اعلام می شود.

وی افزود: بانک مرکزی و بانک کارگشایی براساس سیاست های تنظیم بازار، قیمت های سکه را در اوزان مختلف بنا به شرایط بازار اعلام می کنند و می توان با توجه به وزن طلای به کار رفته در سایر سکه هایی که قیمت مرجع آنها روزانه اعلام می شود، قیمت دقیق نقدی سکه یک گرمی را تعیین کرد. مدیر قراردادهای مشتق کالایی بورس کالا، دومین منبع اعلام نرخ سکه یک گرمی را اتحادیه طلاو جواهر ذکر کرد و افزود: این اتحادیه روزانه قیمت انواع سکه و طلااز جمله سکه یک گرمی را اعلام می کند که این نرخ می تواند مرجع مناسبی برای قیمت نقدی سکه یک گرمی باشد.

به گفته رضایی، سومین مرجع تعیین قیمت سکه یک گرمی، بازار آزاد و صرافان فعال در بازار هستند که روزانه تعداد بی شماری از این سکه را مبادله می کنند.

وی درباره احتمال توقف ضرب سکه یک گرمی از سوی بانک مرکزی و مشکل تحویل این سکه در بورس کالاگفت: با توجه به قیمت پایین سکه یک گرمی و امکان تهیه آن برای تمام اقشار مردم و خانواده ها، در اعیاد و مراسم مذهبی احتمال تداوم ضرب این نوع سکه ها منتفی نیست و اتفاقا بانک مرکزی در پاسخ به خلایی که در این زمینه وجود داشت، ضرب سکه های یک گرمی را آغاز کرد و بعید به نظر می رسد اراده ای برای توقف ضرب سکه یک گرمی در بانک مرکزی وجود داشته باشد.