آرشیو پنجشنبه ۱۶ تیر ۱۳۹۰، شماره ۳۱۷۱
اقتصادی
۴

هم اکنون در این 2 فاز به جای 50 میلیون، روزانه فقط 18 میلیون متر مکعب گاز طبیعی تولید می شود

فازهای 9 و 10 پارس جنوبی با یک سوم ظرفیت کار می کنند

با گذشت 845 روز از افتتاح پالایشگاه های فاز 9 و 10 پارس جنوبی فقط یک سوم ظرفیت تولید این فازها مورد بهره برداری قرار گرفته است که این تاخیر تاکنون بیش از 6میلیارد دلار عدم النفع نصیب اقتصاد کشور کرده است.

به گزارش مهر، پالایشگاه های فاز 9 و 10 میدان پارس جنوبی اسفند 1387 پس از صرف میلیاردها تومان تبلیغات به طور رسمی افتتاح و مقرر شده بود در کوتاه ترین زمان ممکن بخش فراساحلی و چاه های دریایی این دو فاز هم راه اندازی شوند. تاکنون 845 روز از افتتاح رسمی این دو فاز مشترک گازی می گذرد و با وجود وعده های مختلف هنوز 75 درصد از چاه های گازی فازهای 9 و 10 پارس جنوبی قادر به تولید گاز طبیعی از مخزن مشترک با قطر در آب های خلیج فارس نیستند. در طرح توسعه فاز 9 و 10 پارس جنوبی حفاری 24 حلقه چاه گازی برنامه ریزی شده و قرار بود با تکمیل و راه اندازی این تعداد چاه دریایی روزانه 50 میلیون مترمکعب گاز ترش از پارس جنوبی استخراج و برای شیرین سازی به پالایشگاه های ساحلی ارسال شود.

در مراسم افتتاح این پروژه در عسلویه مسوولان وقت وزارت نفت وعده دادند که تا شهریور سال 1388 چاه های این دو فاز مشترک گازی راه اندازی می شود، اما در نهایت اردیبهشت سال 1389 ابتدا 4 چاه و سپس آذر سال گذشته 3 چاه راه اندازی شدند. در شرایط فعلی براساس اعلام مسوولان شرکت نفت و گاز پارس روزانه 18 میلیون مترمکعب گاز طبیعی از چاه های فاز 9 پارس جنوبی استخراج می شود و این در حالی است که 16 حلقه چاه گازی ایران در خلیج فارس بدون استفاده باقی مانده اند. هدف از طرح توسعه فاز 9 و 10 پارس جنوبی تولید روزانه 50 میلیون مترمکعب گاز، استخراج روزانه 80 هزار بشکه میعانات گازی برای صادرات، سالانه یک میلیون تن اتان برای مصرف پتروشیمی، سالانه یک میلیون و 50 هزار تن گاز مایع (ال.پی.جی) و روزانه 400 تن گوگرد است.

به عبارت دیگر، تاخیر در راه اندازی هر چاه مشترک گازی در پارس جنوبی علاوه بر عدم تولید گاز طبیعی منجر به توقف تولید میعانات گازی، گوگرد گرانول، پروپان، بوتان، هگزان و پروپان به عنوان برش های گرانقیمت گاز طبیعی را به همراه دارد.