آرشیو شنبه ۲۹ امرداد ۱۳۹۰، شماره ۳۲۰۷
اقتصادی
۴

وزیر نفت:تولید گاز پارس جنوبی 3 برابر می شود

وزیر نفت با اشاره به برداشت گسترده کشورهای عربی همسایه از میادین مشترک نفت و گاز، گفت: با تکمیل و راه اندازی فازهای جدید، برداشت گاز ایران از میدان پارس جنوبی 3 برابر می شود.

به گزارش مهر، رستم قاسمی وزیر نفت با بیان این که رویکرد و سیاست جدید وزارت نفت حداکثرسازی ظرفیت بهره برداری و استخراج نفت و گاز از میادین مشترک است، افزود: در حال حاضر میادین مشترک متعدد نفت و گاز با قطر، عراق و کشورهای حاشیه خلیج فارس وجود دارد که این کشورها به طور گسترده در حال برداشت هستند.

وزیر نفت با اعلام این که در حال حاضر برداشت ایران از میادین مشترک در مقایسه با کشورهای همسایه اندک است، تصریح کرد: حق مردم ایران است که نه به طور مساوی بلکه سهم بیشتری از این منابع داشته باشند.این عضو کابینه با تاکید بر این که با اجرای برنامه های کوتاه مدت و میان مدت باید درآمدهای نفتی کشور افزایش یابد، اظهار کرد: با وجود فعالیت های گسترده انجام شده، هنوز برداشت درستی از میدان پارس جنوبی را آغاز نکرده ایم و پیش بینی می شود بزودی برداشت گاز از این مخزن مشترک به 3 برابر شرایط موجود افزایش یابد.وی با بیان این که امسال طرح های جدید افزایش تولید گاز از پارس جنوبی در مدار بهره برداری قرار می گیرد، گفت: همزمان با افزایش برداشت نفت و گاز، صنعت نفت محرومیت زدایی بویژه در مناطق محروم همجوار با صنایع زیرمجموعه وزارت نفت را در دستور کار خود قرار داده است.این مقام مسوول افزود: نوید یک زندگی خوب را می دهم و می گویم مناطق محروم همجوار صنایع پالایشگاهی از امکانات بیشتری بهره مند خواهند شد.

ایران هم اکنون 8 فاز پارس جنوبی را به ظرفیت 200 میلیون مترمکعب در جریان تولید دارد و 2 فاز 9 و 10 نیز به صورت ناقص مشغول تولید هستند. ضمن این که حدود 10 فاز نیز در دست بهره برداری است که زمان راه اندازی آن مشخص نیست. این در حالی است که کشور قطر شریک جنوبی ایران در میدان پارس جنوبی هم اکنون روزانه بیش از 450 میلیون مترمکعب از این میدان برداشت می کند و قراردادهای گسترده ای را نیز برای بهره برداری بیشتر از این میدان با شرکت های بزرگ خارجی منعقد کرده است.