آرشیو پنجشنبه ۳‌شهریور ۱۳۹۰، شماره ۲۴۴۱
بانک و بیمه
۱۳

یک عضو کمیسیون اقتصادی:تداوم افزایش قیمت طلا، افزایش تورم را به دنبال دارد

گروه بازار پول- عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، تورم را مهم ترین نتیجه تداوم افزایش قیمت طلاو دلار خواند و گفت: در شرایط کنونی و با تداوم افزایش قیمت طلا، نرخ تورم نیز افزایش پیدا می کند.

«محمدرضا خباز» در گفت وگو با خانه ملت افزایش قیمت طلادر بازارهای جهانی را بی سابقه خواند و گفت: در طول تاریخ قیمت طلابا چنین افزایش قیمت یکباره ای روبه رو نشده است و این اتفاق به طور حتم اقتصاد همه کشورها را متاثر می کند.

نماینده مردم کاشمر، بردسکن و خلیل آباد در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: افزایش قیمت طلادر بازارهای جهانی نتیجه کاهش ارزش سهام بورس های معتبر دنیا است و این کاهش ارزش سهام، مردم را برای خرید طلاو تبدیل سرمایه های خود به طلاترغیب کرده است.

خباز با بیان اینکه هم اکنون بهترین پس انداز برای مردم دنیا خرید طلااست، گفت: بسیاری از مردم با بی اعتمادی به وضعیت اقتصادی کشورشان و ناامیدی از کنترل رکود اقتصادی، سرمایه های خود را به طلاتبدیل می کنند که این افزایش تقاضا را به دنبال داشته است.

خباز تصریح کرد: افزایش قیمت طلادر ایران با افزایش نرخ ارزهای خارجی همراه شده است که این اتفاق به طور حتم تورم را در کشور افزایش خواهد داد.

این نماینده مردم در مجلس هشتم، بیان کرد: افزایش بهای طلاو همچنین ارز در کشور با کاهش قیمت نفت همراه شده است که تداوم این موضوع اقتصاد کشور را در تنگنا قرار می دهد.

وی با تاکید بر وظیفه بانک مرکزی بر کنترل بازار طلاادامه داد: بانک مرکزی باید با اجرای تدابیر مناسب از هجوم مردم برای تبدیل سرمایه های خود به طلاجلوگیری کند و سرمایه های مردم را به صورت دیگری کنترل و مدیریت کند.

خباز با پیشنهاد اجرای سپرده پس انداز سکه طلااز سوی بانک های کشور گفت: اگر بانک مرکزی و وزارت امور اقتصادی و دارایی پیشنهاد اجرای پس انداز سکه طلااز سوی بانک ها را اجرا می کردند، امروز به راحتی بخشی از افزایش قیمت طلادر کشور کنترل می شد.

این عضو کمیسیون اقتصاد مجلس، تورم را مهم ترین نتیجه تداوم افزایش قیمت طلاو ارز در کشور خواند و تاکید کرد: افزایش قیمت طلاشاید در کوتاه مدت و به طور غیرمستقیم در بازار بورس کشور تاثیر بگذارد؛ ولی این موضوع مقطعی و غیرمحتمل است و تنها نتیجه وضعیت کنونی افزایش تورم در کشور است.