آرشیو یکشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۱، شماره ۳۴۳۶
تجسمی
۸

چکش دیجیتال برای عکس های ایرانی

ابراهیم حیدری

حالادیگر حضور هنرمندان ایرانی در بازارهای معتبر جهانی آنقدر گسترده شده است که خواندن خبر چکش خوردن آثار آنها در حراج های معتبری چون ساتبی، کریستی، دبی، نیویورک و توکیو دیگر شوری در مخاطب پیگیر اخبار هنری برنمی انگیزد، اما با این حال، این روزها خبری در رسانه ها تکرار می شود که در نوع خود بسیار جالب است.

حضور آثار 12 عکاس مطرح ایرانی در حراج آنلاین آرت نت (Art Net) از این رو قابل توجه است که هرچند برخی سایت ها طی سال های گذشته، جسته و گریخته به فروش آثار هنری و بویژه آثار نقاشی روی آورده اند، اما انتشار خبر عرضه آثار هنرمندان عکاس ایرانی در سایت معتبر آرت نت، فروش آنلاین آثار هنرمندان ایرانی را وارد مرحله تازه ای کرد.

آرت نت که یکی از 4 سایت معتبر هنری در سطح جهان است، تنها جزئی از یک شبکه عظیم تجارت آثار هنری است که با 2200 گالری در 250 کشور جهان دارای گنجینه ای شامل 166000 اثر هنری از 39000 هنرمند از سراسر جهان است. این شبکه که سال 1999 در نیویورک پایه ریزی شده، امروزه در زمره معتبرترین مراکز خرید، فروش، بازاریابی و قیمت گذاری آثار هنری جهان قرار گرفته است.

این سایت بتازگی به برگزاری حراج آنلاین آثار عکاسی معاصر از سراسر جهان اقدام کرده است که شادی قدیریان، فریدون آو، حسین خسروجردی، نیوشا توکلیان، صادق تیرافکن، بابک کاظمی، حجت امانی، محمود بخشی، سمیرا علیخانزاده، ملکه نائینی، امیرعلی قاسمی و علیرضا فانی از ایران نیز در آن حضور دارند.

این حراج که​ 30 ژوئن با اعلام قیمت های پایه آغاز شده تا 7 جولای (17 تیر) ادامه خواهد داشت. طی این مدت هم خریداران عضو در این سایت می توانند قیمت های پیشنهادی خود را از طریق سایت به برگزارکنندگان اعلام کنند.