آرشیو شنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۲، شماره ۲۶۴۵
جهان
۶

دور دنیا

تعطیلی کمک به غزه:

سازمان ملل مراکز پخش مواد غذایی در باریکه غزه را از روز پنجشنبه (4 آوریل/ 15 فروردین) به طور موقت تعطیل کرد. این تصمیم در پی تظاهرات و حمله به همکاران این نهاد به خاطر کاهش کمک ها اتخاذ شده است. 800 هزار فلسطینی ساکن باریکه غزه زیر پوشش کمک های غذایی سازمان ملل قرار دارند و به کمک های غذایی نیازمند هستند.

خصومت اروپایی با گوگل:

به گزارش وب سایت کمیسیون ملی فرانسه برای فناوری اطلاعات و آزادی های مدنی، شرکت گوگل تهت فشار و تهدید کشورهای اروپایی قرار گرفته است. شماری از کشورهای اروپایی خواهان مطابقت قوانین داخلی این شرکت با قانون اساسی و مدنی کشورهای مربوطه هستند که مستقیما، سیاست حفاظت از اطلاعات و حریم شخصی کاربران این وب سایت را هدف قرار داده اند.

رونق بورس:

بازار بورس ژاپن روز گذشته به بالاترین حد خود در 5 سال گذشته رسید. صعود ارزش شاخص نیکی در ژاپن پس از آن رخ داد که بانک مرکزی ژاپن از جدی ترین طرح حمایت مالی خود پرده برداشت. به این ترتیب شاخص نیکی در آغاز معاملات با 4 درصد افزایش به بالاترین حد خود از تابستان 2008 تاکنون رسید. اقتصاددانان معتقدند بیش از یک دهه کاهش نرخ تورم باعث رکود اقتصاد شده است.

انفجار بمب:

مقامات رسمی تایلند اعلام کردند بر اثر انفجار بمب در جنوب این کشور، ایسارا تونگتاوات، معاون استاندار یالاو چاوالیت کرایریسک، دبیر دایمی امنیت این استان کشته شدند.

مرگ برادر زن بن علی:

«منصف طرابلسی» برادر زن زین العابدین بن علی در زندانی در تونس فوت کرد. یک مقام تونسی با اعلام این خبر تصریح کرد که وی به دلیل سکته مغزی جان خود را از دست داد. منصف طرابلسی پیش از انقلاب در تونس در زمان رژیم بن علی از چهرهای با نفوذ امنیتی بود.

بازداشت یک رهبر طالبان:

یک سرکرده طالبان در عملیات مشترک نیروهای امنیتی افغانستان و نیروهای بین المللی کمک به برقراری امنیت در افغانستان (ایساف) به فرماندهی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در جنوب افغانستان بازداشت شد. ایساف بدون اشاره به نام این فرمانده طالبان خبر داد وی فرماندهی هسته یی از جنگجویان را برای حمله به نیروهای افغانستان و نیروهای ائتلاف و مسوولیت تامین سلاح را بر عهده داشت و در چندین انفجار دست داشته است.