|  درخواست عضويت  |  رمز خود را فراموش کرده ايد؟  |  ورود اعضا [Sign in]
جستجوي پيشرفته مطالب   |  
 جستجو:  
روزنامه اعتماد92/1/17: حسن ديناميت هاي آندروئيدي
magiran.com  > روزنامه اعتماد >  فهرست مطالب شماره
مشخصات نشريه
آخرين شماره
آرشيو شماره هاي گذشته
جستجوي مطالب
سايت اختصاصي
تماس با نشريه
شماره جديد اين نشريه
شماره 4303
پنج شنبه 18 بهمن 1397


 راهنمای موضوعی نشريات
اين نشريه در گروه(های) زير قرار گرفته است:

?????


 
MGID3291
magiran.com > روزنامه اعتماد > شماره 2645 17/1/92 > صفحه 11 (تجسمي) > متن
 
      


حسن ديناميت هاي آندروئيدي
يادداشتي بر نمايشگاه فيتينگ روم شماره چهل در گالري ايست

نويسنده: حافظ روحاني

عكس: ماني لطفي‌زاده
نمايشگاه فيتينگ روم شماره چهل، تركيبي است از دو اتفاق در حال وقوع در فضاي معاصر هنري و تلفيقي از هر دو. از يك طرف دو طراح به سراغ گونه يي كار رفته اند كه مي توان آن را طراحي مد ناميد-هر چند خود طراحان تاكيد دارند كه مقصودشان طراحي مد نبوده است- از آن جهت آن را طراحي مد مي نامم كه امكان توصيف آن را به نگارنده بدهد. و از سوي ديگر شاهد همان نگاه جاري در جريان بدنه هنر ايران در طراحي هايشان هستيم
    انگار كيچ را براي ما ساخته اند و نگاه اگزوتيك به تعينات فرهنگي گذشته يا تاريخي خصيصه يي است از آن هنر معاصر ايران. جدا از اينكه هنر معاصر در سراسر جهان ميلي آشكار به ارجاع به عناصر فرهنگي تاريخي خود دارد كه به مثابه خصيصه يي قومي آن را نشانه گذاري كند، ارجاع هاي فرهنگي به گذشته تاريخي و نمودهاي متعددش به اشكال مختلف محبوب هنرمندان معاصر است: در اين ميان در انواع گونه ها و شكل هاي هنر معاصر در كشورهاي جهان سوم اين ارجاعات به طور مشخص با مفهوم يا شكلي اگزوتيك عامل ماهيت بصري بسياري از آثار هنر معاصر اين مناطق هم هست. به اين ترتيب اگزوتيك بودن به نوعي به بسياري از آثار هنر معاصر در ايران تسري مي يابد. اين نگاه اگزوتيك را مي توان نه صرفا نگاهي به جريان مورد توجه بازار بلكه صرفا توجهي به جريان بدنه هنر ايران دانست و آنچه به شيوه يي طبيعي به بسياري از آثار هنري ايران جهت مي دهد. اين اتفاق كم و بيش در نمايشگاه فيتينگ روم شماره چهل در گالري ايست مي افتد. هر چند اكثر حضار در نمايشگاه از هنرمندان عرصه هنرهاي بصري نيستند ولي مي توان تاثير همين جريان بدنه يا نگاه عمومي در حوزه هنرهاي جديد و هنر معاصر را در آثارشان ديد و پيگيري كرد. با اين وجود نمي توان از جنبه ديگر آثار نگار نعمتي و پريسا گرگين نيز گذشت: جريان رو به رشد در حوزه طراحي مد در ايران اندكي است كه پا گرفته است و حتي مي توان نمونه هايي از طراحاني را ديد كه برندهايي را به شيوه طراحان فرنگي به نام خود ثبت مي كنند و طراحي هايشان را به مرحله توليد انبوه مي رسانند: به اين ترتيب نمايشگاه فيتينگ روم شماره چهل، تركيبي است از دو اتفاق در حال وقوع در فضاي معاصر هنري و تلفيقي از هر دو. از يك طرف دو طراح به سراغ گونه يي كار رفته اند كه مي توان آن را طراحي مد ناميد-هر چند خود طراحان تاكيد دارند كه مقصودشان طراحي مد نبوده است- از آن جهت آن را طراحي مد مي نامم كه امكان توصيف آن را به نگارنده بدهد. و از سوي ديگر شاهد همان نگاه جاري در جريان بدنه هنر ايران در طراحي هايشان هستيم. در اينجا طراحان به سراغ پوسترهاي فيلم فارسي رفته اند و آنها را بر البسه مختلف از دامن گرفته تا كت چاپ كرده اند. به غير از اينها عكس هايي از لباس ها به همراه چوب رختي ها تكرار و به نوعي تبديل كليت طراحي ها به گونه يي چيدمان است: نمودي كه در نحوه چيدن خود لباس ها هم تكرار مي شود: به اين ترتيب آن چه از يك طرف بيننده را اندكي گيج و گنگ مي گذارد، رها شدنش در ميانه يك چيدمان مانند است كه في الواقع يك نمايشگاه لباس است و نه يك چيدمان هنري. اين پديده خصيصه دامن گير هنر معاصر ايران است، كوشش براي تبديل آثار هنري كاربردي به آثار هنري ناب يا نمايشگاهي: آنچه كه پيش تر ابتدا در گرافيك ايران آغاز شد، با آثار به خصوص عابديني و ديگران و سپس با پا گرفتن حراج هاي هنري در منطقه خاورميانه به تدريج در ديگر گونه هاي هنري نيز ظاهر شد و اين جا نمود آن را در طراحي لباس هم مي بينيم. به اين ترتيب نمونه هايي از طراحي لباس در آثار دو طراح در گالري اي هنري عرضه مي شوند، طراحي هايي كه گويا تصوري از عرضه آنها به صورت لباس هاي قابل پوشيدن در ذهن طراحان بوده است. اما خود نگاه به پديده فيلمفارسي كه خود به تدريج، به خصوص در ديد نسل جوان تر به پديده يي اگزوتيك تبديل مي شود نتيجه همين نگاه اگزوتيك به پديده هاي فرهنگي در گذشته است. مي ماند انتخاب هر يك از ما نسبت به خود پديده اگزوتيسيسم و اينكه آن را مي پسنديم يا نه، آن چه به نظر مي رسد كه در همين چند سال اخير به تدريج دارد به گونه يي نگاه آنتي اگزوتيسيسم تبديل مي شود.
    خود لباس ها عمدتا تك رنگ اند. به نظر مي رسد، آنچه طراحان آزمايش مي كنند، بيشتر كوششي براي يافتن نمونه يي از طراحي كاربردي با ارجاع به گونه يي فرم هنري كهنه است، هم چنان كه به نظر مي رسد، خود پديده فيلمفارسي در نگاه عمومي ايران مدرن شده، به تدريج به پديده يي تاريخي تبديل مي شود، مي توان كوشش طراحان را يافتن راهي براي تبديل اين نگاه به روز به پديده يي در حال فراموشي فرض كرد كه شكلي عيني مي يابد، اينكه برخورد با آنها چگونه باشد، ديگر صرفا منوط به حوزه نقد هنري نمي شود، بلكه بايد ميزان مقبوليت آنها را در بين كساني ديد كه تصميم بگيرند آنها را بر تن كنند، هر چند كه مي توان فرض كرد كه تك رنگ بودن اين لباس ها ممكن است بر تصميم كساني كه مي خواهند آنها را بپوشند، تاثيرگذار باشد و صرف تماشاي همين آثار نمي تواند مبناي قضاوت آنها باشد: مي توان تصور كرد كه شايد همين طرح ها در لباس هايي با تركيب هاي رنگي ديگر شايد موثرتر باشد: آنچه در اين جا مي بينيم، صرفا مواجهه يي با طرح يا ايده كلي است و نه آثار نهايي يا آنچه مي توان در آينده به عنوان لباس هايي قابل عرضه ديد. با اين وجود مي توان فرض كرد كه در زمانه جديد، در دوراني كه اصولااين نگاه اگزوتيك به گذشته يي از دست رفته باب روز زمانه است، اين گونه طراحي مي تواند موفق باشد، تمام آنچه مي ماند، انتظار براي كامل تر شدن نگاه طراحان باشد تا بتوانند طراحي هاي خود را گسترش دهند و به نمونه هايي كامل تر برسند، نمونه هايي كه قابل عرضه باشد، از شكل نمايشگاهي اش خارج شود، در پي توجيه خود به عنوان اثري هنري نباشد و نخواهد خود را به شكل يك چيدمان نمايشگاهي نمايش دهد، تنها در آن صورت شايد بتوان اين آثار را جدا از زمينه نامناسب ارائه شان به صورت آثاري مستقل در حوزه طراحي لباس ديد. طراحي مد در ايران تازه در مراحل اوليه راه است و مي توان تصور كرد كه در آينده مي توان شاهد گسترش نگاه هايي مشابه در حوزه طراحي مد ايران بود.
    حسن ديناميت هاي آندروئيدي / يادداشتي بر نمايشگاه فيتينگ روم شماره چهل در گالري ايست
    


 روزنامه اعتماد، شماره 2645 به تاريخ 17/1/92، صفحه 11 (تجسمي)

لينک کوتاه به اين مطلب:   
 


    دفعات مطالعه اين مطلب: 212 بار
    



آثار ديگري از "حافظ روحاني"

  زخم مي زنيم و مي خوريم، تا زندگي پيش برود / گفت و گو با سميرا اسكندرفر به بهانه نمايشگاه و رونمايي از كتاب «زخم»
حافظ روحاني، اعتماد 24/4/97
مشاهده متن    
  هنر امري آفرينشي است و نه يادگرفتني
حافظ روحاني، اعتماد 3/11/96
مشاهده متن    
  نقاشي برايم مثل روان درماني است / گفت و گو با سميرا اسكندرفر به بهانه نمايشگاه «چي تو سرته؟»
حافظ روحاني، اعتماد 31/5/96
مشاهده متن    
  يادگارهاي ٧٥سالگي / گفت وگو با احسان لاجوردي
حافظ روحاني، شرق 29/10/95
مشاهده متن    
  تصويري از خود چيست / گفت وگو با «اركيده درودي»، مدير گالري «اُ»
حافظ روحاني، شرق 29/10/95
مشاهده متن    
بيشتر ...

 

 
 
چاپ مطلب
ارسال مطلب به دوستان

معرفی سايت به ديگران
گزارش اشکال در اطلاعات
اشتراک نشريات ديگر



 

اعتماد
ايران
دنياي اقتصاد
رسالت
شرق
كيهان
 پيشخوان
فصلنامه روش شناسي علوم انساني
متن مطالب شماره 96، پاييز 1397را در magiran بخوانيد.

 

 

سايت را به دوستان خود معرفی کنيد    
 1397-1380 کليه حقوق متعلق به سايت بانک اطلاعات نشريات کشور است.
اطلاعات مندرج در اين پايگاه فقط جهت مطالعه کاربران با رعايت شرايط اعلام شده است.  کپی برداري و بازنشر اطلاعات به هر روش و با هر هدفی ممنوع و پيگيرد قانوني دارد.
 

پشتيبانی سايت magiran.com (در ساعات اداری): 77512642  021
تهران، صندوق پستی 111-15655
فقط در مورد خدمات سايت با ما تماس بگيريد. در مورد محتوای اخبار و مطالب منتشر شده در مجلات و روزنامه ها اطلاعی نداريم!
 


توجه:
magiran.com پايگاهی مرجع است که با هدف اطلاع رسانی و دسترسی به همه مجلات کشور توسط بخش خصوصی و به صورت مستقل اداره می شود. همکاری نشريات عضو تنها مشارکت در تکميل و توسعه سايت است و مسئوليت چگونگی ارايه خدمات سايت بر عهده ايشان نمی باشد.



تمامي خدمات پایگاه magiran.com ، حسب مورد داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است