|  درخواست عضويت  |  رمز خود را فراموش کرده ايد؟  |  ورود اعضا [Sign in]
جستجوي پيشرفته مطالب   |  
 جستجو:  
روزنامه اعتماد92/1/17: گزارشي از آخرين نمايشگاه گالري اثر در سال 91
magiran.com  > روزنامه اعتماد >  فهرست مطالب شماره
مشخصات نشريه
آخرين شماره
آرشيو شماره هاي گذشته
جستجوي مطالب
سايت اختصاصي
تماس با نشريه
شماره جديد اين نشريه
شماره 4367
چهار شنبه 25 ارديبهشت 1398


 راهنمای موضوعی نشريات
اين نشريه در گروه(های) زير قرار گرفته است:

?????


 
MGID3291
magiran.com > روزنامه اعتماد > شماره 2645 17/1/92 > صفحه 11 (تجسمي) > متن
 
      


گزارشي از آخرين نمايشگاه گالري اثر در سال 91
گالري داري تنها به برگزاري نمايشگاه نيست

نويسنده: آرزو جعفريان


    آخرين نمايشگاه سال 91 گالري اثر با نمايش آثار هنرمندان اين گالري برگزارشد. در اين نمايشگاه آثار 9 هنرمند صاحب سبك گالري اثر: عليرضا آدم بكان، ايمان افسريان، مجتبي تاجيك، آزاده رزاق دوست، بابك روشني نژاد، رضا عظيميان، سميرا عليخان زاده، محمد غزالي و ركسانا منوچهري روي ديوار رفت كه همه اين آثار براي نخستين بار رونمايي مي شدند. اين دومين سالي است كه گالري اثر با ارائه آثار هنرمندان خود در يك رويداد گروهي، بخشي از سليقه، زاويه نگاه و زيبايي شناسي بصري مورد توجه خود را پيش روي جامعه هنري قرار داده است. گالري اثر 11 هنرمند ثابت دارد كه در اين نمايشگاه 9 هنرمند آثار خود را عرضه كرده اند. در اين نمايشگاه هشت نقاشي و يك عكس به تماشا گذاشته شده است. برگزاري نمايشگاه گروهي در واقع با هدف معرفي هنرمنداني است كه با گالري همكاري دارند علاوه بر اين، مي تواند فرصتي باشد براي هنرمنداني كه در سال نمايشگاه انفرادي نداشته اند، آنها مي توانند يك اثر از كارهاي تازه خود را به تماشاي عموم بگذارند. گالري اثر 13 سال است كه در حوزه هنرهاي تجسمي فعاليت مي كند در طول اين سال ها با بعضي از هنرمندان بيشتر كار كرده است و با دوره هاي مختلف كاريشان آشناست، بنابراين مي توان گفت گالري هنرمندان ثابتي دارد كه در نمايشگاه گروهي آخر سال هم آثار آنها را در كنار يكديگر به تماشاي عموم گذاشته است، از آنجايي كه گالري داري فقط به برگزاري نمايشگاه نيست و بايد وقت و انرژي لازم را براي هنرمندان گذاشت از اين رو 9 هنرمندي كه در اين نمايشگاه آثار خود را ارائه داده اند به همراه رضا لواساني و محمدحسين عماد كه مجسمه ساز هستند جزو 11 هنرمند ثابت گالري اثر محسوب مي شوند. به نظر مي رسد گالري اثر به هنر معاصر گرايش دارد و اين گرايش در آثار فيگوراتيو هنرمندان كاملامشهود است. هشت نفر از اين هنرمندان نقاش، دو نفر مجسمه ساز و يك نفر عكاس است از اين رو مشخص است كه فعاليت گالري بيشتر روي چه زمينه هايي متمركز است. علاوه بر اين 11 هنرمند ثابت گالري اثر رده سني خاصي دارند، آنها بين 30 تا 50 سال سن دارند كه اين از سياست هاي گالري به شمار مي آيد.
    عليرضا آدم بكان كه چندي پيش مجموعه «شمايل هاي من شماره 3» را در گالري اثر به نمايش گذاشته بود، با اثري تازه از مجموعه «هفتاد و دو تن » در اين نمايشگاه حضور دارد، او با ضربات تند قلمو و رنگ هاي شديد و خطوط پر هيجان محتواي مورد نظر را روي بوم مي كشد. ايمان افسريان با اثري هايپررئاليسم از مجموعه «فضاهاي خالي» در نمايشگاه شركت دارد، او در اين اثر برشي از فضاي حمام را به تصوير كشيده است، در اين نقاشي يك آب راه، كاشي ها و موزاييك هاي رنگ پريده و آفتابي رنگ پريده تر كه حس كم رمقي عصر زمستاني را به مخاطب القا مي كند به چشم مي خورد. معمولانقاشي هاي هايپررئاليستي در عين حال كه به بازشناسي خاطرات آدم ها از محيط هاي آشنا كمك مي كنند يك برشي از فضايي يا خاطره يي را بازسازي مي كند كه مي تواند آن محيط يا موقعيت را در ذهن بيننده بازسازي كند. مجتبي تاجيك با اثري از مجموعه «جعبه ها»در اين نمايشگاه حاضر است. در اين اثر جعبه هايي كنار هم و روي هم را به تصوير كشيده است كه درهاي بسته و نيمه بازي دارند، اين جعبه ها با خود راز و رمزي به همراه دارند و مخاطب را كنجكاو مي كند كه در جست وجوي آن چيزي باشند كه در داخل جعبه قرار دارد. تاجيك در اكثر آثارش از عناصر پاپ بهره مي گيرد. در اين اثر نيز جعبه عنصر پاپ به حساب مي آيد كه به طور روزمره همه با آن سرو كار داريم به همين دليل براي مخاطبان قابل لمس است و مي توانند با آن همزاد پنداري كنند.
    گالري اثر به همراه هنرمندانش دو بار در سال در آرت فر هاي بين المللي شركت مي كند و در حراجي هاي معتبر خارج از كشور كه هر سال تاريخ مشخصي دارند نيز حضور دارد. از آنجا كه حدود دو سال طول مي كشد تا هر هنرمند آمادگي لازم براي برگزاري نمايشگاه انفرادي را داشته باشد، گالري اثر هر سال با توجه به تعطيلات، بين 9 تا 10 نمايشگاه برگزار مي كند كه بين سه هفته تا يك ماه به طول مي انجامد بنابراين در سال حدود شش نمايشگاه از هنرمندان ثابت گالري و سه نمايشگاه هم از هنرمندان ميهمان برپا مي كند. به نظر مي رسد مديران گالري، روزانه سي دي هاي زيادي از آثار هنرمندان را نگاه و بررسي مي كنند تا هم در جريان آثار نسل جوان قرار گيرند و هم بعضي از آنها را با توجه به همخواني آثارشان با سياست هاي گالري انتخاب و در ليست نمايشگاه هاي هنرمندان ميهمان بگنجانند. آزاده رزاق دوست با اثري با عنوان «سايه عدن» ازمجموعه آثار تازه اش در اين نمايشگاه حضور دارد، او در مجموعه آثار تازه اش روي سايه گل و گياه به ويژه درختچه هاي گياه بن ساي كار كرده است. در واقع اين آثار نقدي به واقعيت است به اين منظور كه سايه يي از چيزي كه مي بينيم بدون آنكه اصل آن را ببينيم حكمي از شيء اصلي است. اين مجموعه نسبت به مجموعه آثار قبلي
    رزاق دوست حسي تر است زيرا جهان هستي و طبيعت را نشان مي دهد. بابك روشني نژاد اثري سه لت با ابعاد بسيار بزرگ از مجموعه «تريلوژي »را در اين نمايشگاه ارائه داده است، او مولفه هاي تصويري گذشته آثارش را حفظ كرده است. روشني نژاد در اعداد و تاريخي كه پاي كارها ثبت مي كند، بافت قيرگونه و غليظ رنگي كه در فيگورها به كار مي برد و استفاده از رنگ زرد كه جايگاه ويژه يي در آثارش دارد استمرار دارد. محتواي تصويري او همچون گذشته راجع به انسان هاي سرگشته و مغمومي است كه با رنگ زرد خاصي نقاشي شده اند. اين هجوم افسردگي و حيراني در آثار او تشديد شده است. روشني نژاد دو مرد و يك زن را در سه لت جداگانه از دو نسل مختلف به تصوير كشيده است كه توجه خاص او به ميميك صورت آنهاست كه گويا در گذار نسل ها جنس دردها و انديشه ها چندان تغيير نكرده است. رضا عظيميان اثري از مجموعه «دانلودها»را به نمايش گذاشته است. او در اين نقاشي چهره يي را به تصوير كشيده است كه قسمتي از آن به صورت محو است كه در حال دانلود شدن است. او با محو كردن بخشي از كار شخصيت آثارش را در هاله يي از ابهام قرار مي دهد. در عصر اينترنت كه همه از هم باخبر و مطلع اند با وجود اين گستردگي شناخت هنوز ابهاماتي وجود دارد كه در آثار عظيميان به وضوح ديده مي شود. پريشاني ظاهر اين فيگور خبر از يك بحران هويت و آشفتگي دروني مي دهد.
    سميرا عليخان زاده اثري از مجموعه «100 سالگي» را به معرض تماشا گذاشته است. او در اين تابلوي نقاشي همچون گذشته زني با نام «نگار حسن آبادي » در سال 1291 را به تصوير كشيده است كه فعال تر از زنان هم دوره خود بوده است و در حال نواختن ساز است. او چهره زن را با آيينه هايي مخدوش كرده است. عليخان زاده در اين نقاشي ها از عكس هاي قديمي استفاده و سعي كرده است چهره يي كه مربوط به يك قرن پيش است را به شكل معاصر ارائه دهد.
    محمد غزالي ديگر هنرمند حاضر در اين نمايشگاه با قطعه عكسي از مجموعه «يه چيزي مي خوام، آرومم كنه» در نمايشگاه شركت دارد، اثر او در اين نمايشگاه ميكسي از عكس، رنگ و چسب كاغذي است. آثار غزالي در مجموعه قبلي همه تك لت هايي به ديوار بودند كه يك مجموعه را تشكيل مي دادند اما آثار مجموعه تازه اش كه يكي از آن را در اين نمايشگاه ارائه داده است دو عكس در كنار هم است كه يك تك عكس را تشكيل مي دهد.
    «يه چيزي مي خوام، آرومم كنه»فضايي از يك تعليق را تعريف مي كند، مانند اين مي ماند كه دريك تعليق قرار داريم و نمي دانيم مسكن ما چيست، اين مسكن مي تواند براي هر فرد، قشر و طبقه يك چيز باشد. ركسانا منوچهري اثري ديده نشده از مجموعه «سايه بازي» كه چندي پيش در گالري اثر به نمايش گذاشته شده بود را در اين نمايشگاه عرضه كرده است. او فيگورهاي برگرفته از مينياتور ايراني را در مقابل زمينه هاي نقاشي هاي رنسانس قرار داده است، در واقع با اين كار تفاوت ها و عدم تجانس دو دوران را به تصوير كشيده است و مخاطب را با چالشي فكري رو به رو ساخته است. در نقاشي هاي تازه اش زمينه ها از دوره اوليه رنسانس گرفته شده و با فيگورهاي ايراني مربوط به دوره هاي مختلف قاجاريه، صفويه نقش هاي تخت جمشيد تلفيق شده است. نمايشگاه گروهي آخر سال توانسته مخاطبان زيادي را براي بازديد از اين آثار جلب كند، علاوه بر آن هنرمنداني كه در اين نمايشگاه آثار خود را ارائه داده اند بسيار متفاوت از هم كار مي كنند و هر كدام سبك و سياق خاص خود را دارند از اين رو است كه بازديد كنندگان مي توانند نمونه هاي مختلفي از آثار هنري را در كنار هم ببينند.
    گفتني است، اين هنرمندان در چند سال اخير به همت گالري اثر در رويدادهاي بين المللي نظير آرت فرهاي مهم منطقه و... حضور داشته اند و هر يك با سبك و جهان بيني خاص خود، شعاعي از هنر معاصر ايران را بازتاب مي دهند.
    گزارشي از آخرين نمايشگاه گالري اثر در سال 91 / گالري داري تنها به برگزاري نمايشگاه نيست
    


 روزنامه اعتماد، شماره 2645 به تاريخ 17/1/92، صفحه 11 (تجسمي)

لينک کوتاه به اين مطلب:   
 


    دفعات مطالعه اين مطلب: 209 بار
    



آثار ديگري از "آرزو جعفريان"

  روزگار دراماتيك كودتا در تالار وحدت / گزارشي از اجراي نمايش «راپورت هاي شبانه دكتر مصدق» و استقبال مردم و چهره ها از آن
آرزو جعفريان، ايران 10/5/95
مشاهده متن    
  تاريخ در اين عكس ها تكرار مي شود / نگاهي به نمايشگاه عكس هاي سروش ميلاني زاده در گالري مژده
آرزو جعفريان*، ايران 1/3/95
مشاهده متن    
  مواجهه از محمود دولت آبادي تا پرويز تناولي / گپي با فرشيد شيوا به بهانه نمايش تازه ترين نقاشي هايش با عنوان «مواجهه»
آرزو جعفريان، اعتماد 30/10/94
مشاهده متن    
  بازگشت آثارهنري به سبدمصرف خانوار / در بيست وسومين نمايشگاه «صد اثر صد هنرمند» شكل گرفت
آرزو جعفريان، دنياي اقتصاد 1/6/94
مشاهده متن    
  خون را به تصوير نمي كشيم / گفت وگو با همايون سليمي، هادي جمالي و رضا خدادادي
آرزو جعفريان، شرق 3/5/94
مشاهده متن    
بيشتر ...

 

 
 
چاپ مطلب
ارسال مطلب به دوستان

معرفی سايت به ديگران
گزارش اشکال در اطلاعات
اشتراک نشريات ديگر



 

اعتماد
ايران
جام جم
دنياي اقتصاد
رسالت
شرق
كيهان
 پيشخوان
نشريه نيوار
متن مطالب شماره 104-105، بهار و تابستان 1398را در magiran بخوانيد.

 

 

سايت را به دوستان خود معرفی کنيد    
 1397-1380 کليه حقوق متعلق به سايت بانک اطلاعات نشريات کشور است.
اطلاعات مندرج در اين پايگاه فقط جهت مطالعه کاربران با رعايت شرايط اعلام شده است.  کپی برداري و بازنشر اطلاعات به هر روش و با هر هدفی ممنوع و پيگيرد قانوني دارد.
 

پشتيبانی سايت magiran.com (در ساعات اداری): 77512642  021
تهران، صندوق پستی 111-15655
فقط در مورد خدمات سايت با ما تماس بگيريد. در مورد محتوای اخبار و مطالب منتشر شده در مجلات و روزنامه ها اطلاعی نداريم!
 


توجه:
magiran.com پايگاهی مرجع است که با هدف اطلاع رسانی و دسترسی به همه مجلات کشور توسط بخش خصوصی و به صورت مستقل اداره می شود. همکاری نشريات عضو تنها مشارکت در تکميل و توسعه سايت است و مسئوليت چگونگی ارايه خدمات سايت بر عهده ايشان نمی باشد.



تمامي خدمات پایگاه magiran.com ، حسب مورد داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است