آرشیو شنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۲، شماره ۲۶۴۵
حوادث
۱۴

نیتی متفاوت برای حوادث نویسی در سال 92

سینا قنبرپور

از بد حادثه است که برخی نخستین روز کاری شان را باید با انعکاس حوادثی که برای هموطنان شان روی داده آغاز کنند. حس خوبی نیست که تلخی ها و گاهی شیرینی هایی که برای مردم روی داده است را رصد کنی تا نخستین روز کاری ات را به انعکاس آنها بپردازی. برای خبرنگاران حوادث هم خیلی خوشایند نیست که نخستین روز کاری خود را با این حس آغاز کنند که ببینند آیا کسی مرتکب جنایتی شده است یا نه؟ آیا کسی قربانی جرمی شده است یا نه؟

با این حال به نظر می رسد این سرنوشتی که برای خبرنگاران حوادث رقم خورده است روی دیگری هم داشته باشد. خبرنگاران حوادث همواره پاشنه آشیل زندگی ها، روش ها، تصمیم ها و جریان های مختلف اقتصادی، سیاسی و اجتماعی را رصد می کنند و به نوعی نبض جریاناتی را می توانند بگیرند که به حادثه ختم می شود.

توجه به این روی دیگر حوادث نویسی می تواند به برنامه ریزان کلان و خرد جامعه کمک کند تا آنها در سالی که قرار است بهترین ها رقم بخورد نقاط ضعف ها را بنمایانند یا پیش از آنکه حادثه یی شیرینی کام ملت را بگیرد از آن پیشگیری کنند.

برای خبرنگاران حوادث خوشایند نیست که سالی جدید، روزهای کاری جدید را باز هم با روایت قصه فروافتادن آدم ها شروع کنند. اما حوادث نویسان هم آرزو می کنند سالی متفاوت برای همه مردم آغاز شود و در سالی که حالا16 روز از آن را پشت سر گذاشته ایم مسوولان و تصمیم گیران کشور از تخصص های حوادث نویسان که همانا شناسایی پاشنه های آشیل جامعه است نهایت بهره را ببرند. بدیهی است که هیچ حماسه و حادثه خوبی در زندگی ما رقم نمی خورد مگر با همتی که در آن بتوانیم نقاط ضعف خود را شناخته و به نوعی آن را پوشش دهیم. تلاش ما در صفحه حوادث اعتماد در سال جدید با این نیت آمیخته است که بتوانیم نقاط ضعف ها را چنان بنمایانیم که دیگران بتوانند از آن برای پیروزی و موفقیت خود بهره ببرند.