آرشیو سه‌شنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۲، شماره ۱۱۰۸
بین الملل
۱۱

توطئه آمریکایی علیه آمریکایی ها

فاطمه طاهری

موارد مشکوکی در حادثه تروریستی پانزدهم آوریل 2013 در ماراتن بوستون به چشم می خورد که نمی توان به راحتی از کنار آن گذشت و تامل در آنها آغاز پروژه ای شوم از سوی واشنگتن را برملامی کند.

باشگاه خبرنگاران جوان دیروز در گزارشی ویژه به حواشی حادثه بمبگذاری در مسابقات ماراتن شهر بوستون آمریکا و مقایسه رفتار کاخ سفید و دستگاه امنیتی آمریکا پس از این حادثه با مورد مشابه یازدهم سپتامبر 2001 پرداخت.

عکس العمل اوباما در مقایسه با بوش

واکنش اوباما نسبت به واکنش «جورج دبلیو بوش» بعد از حملات 11 سپتامبر متعادل و متفاوت بود. «بوش» در زمان وقوع حادثه در کاخ سفید حضور نداشت؛ در ادامه و بعدازظهر روز 11 سپتامبر نیز اظهاراتی شتابزده، انتقام جویانه و کاملانظامی در مقابل دوربین ها داشت. وی عاملان حادثه را که هنوز مجهول بودند، بویژه نسبت به کشورهای پناه دهنده شان مورد تهدید قرار داد. واکنش کنگره و کاخ سفید به حملات تروریستی برج های دوقلوی تجارت جهانی، در مجموع ابهامات و سوءظن های بسیاری را در میان صاحبنظران برانگیخت.

در آوریل 2013 پس از شوک ناگهانی که با انفجارهای بوستون سراسر ایالات متحده را فراگرفت، واکنش دیرهنگام اوباما بسیار آرام بود. 3 روز بعد، تنها یک عکس از نشست مشورتی وی با اعضای کاخ سفید منتشر شد. وب سایت روزنامه اشپیگل نوشت: شیشه های آب معدنی روی میز و فنجان قهوه اوباما، مثلانشان می دهند که همه چیز تحت کنترل ماست.

واشنگتن در حالی سکوت کرد که بوستون به خود می لرزید. برای دلیل سکوتش هم فقط می گفت باید همه چیز روشن شود، هنوز نامطمئن هستیم... تازه هنگامی که دومین مظنون انفجارها دستگیر شد، همزمان با خوشحالی مقامات محلی، اوباما هم جلوی دوربین ها ظاهر شد و گفت که او هم مانند سایر شهروندان، از طریق تلویزیون متوجه این حادثه شده است. اوباما با آرامش کامل از بوستون، پلیس و اف بی آی تشکر کرد. وی بدون اشاره به هویت مظنونان حادثه (2 برادر اصالتا اهل چچن) نسبت به ترور از جانب این جوانان ابراز تاسف کرده، رسیدگی به عاملان این حادثه و تدابیر امنیتی شدیدتری را وعده داد. اما این دو برادر، چه کسانی هستند؟