آرشیو سه‌شنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۲، شماره ۵۳۶۵
ایران شوک
۲۲
وب شوک

ماموریت اضطراری دو فضانورد برای جلوگیری از نشت آمونیاک

راضیه خویینی

دو فضانورد امریکایی، روز شنبه، در یک ماموریت اضطراری بی سابقه، در ایستگاه فضایی بین الملی (ISS)، برای جلوگیری از نشت گاز آمونیاک، یک پمپ معیوب را در فضا تعویض کردند. برق تولید شده توسط پانل های خورشیدی این ایستگاه فضایی، از طریق مدارهایی عبور می کند و از آمونیاک برای خنک سازی این مدارها استفاده می شود.

ناسا اعلام کرد: «ماموریت این فضانوردان به نام تام مارشبورن و کریس کاسیدی، از آنچه که پیش بینی شده بود سریع تر به پایان رسید و حدود پنج ساعت و نیم طول کشید.»

مارشبورن و کاسیدی در حال بازگشت به «ISS» هستند. حدود سه ساعت بعد از شروع این ماموریت دو فضانورد موفق شدند به جای پمپ معیوب یک پمپ جدید نصب کنند. ناسا اعلام کرد: «پمپ جدید نصب شده به درستی عمل می کند.» آنها پس از یک ساعت انتظار و بررسی دقیق، دریافتند که پمپ جدید درست عمل می کند و دیگر از نشت آمونیاک خبری نیست. فرمانده ISS که بر کل عملیات نظارت داشت، موفقیت عملیات را تایید کرد.

این دو مرد، قبل از پیوستن به ایستگاه در برابر هر نوع آلودگی که انتظار می رفت بر اثر سوختن آمونیاک موجود روی لباس هایشان توسط خورشید حاصل می شود، محافظت شدند.

ناسا با تایید این مطلب که حادثه «جدی» بوده، تاکید کرد: زندگی شش سرنشین ISS در معرض هیچ گونه خطری قرار ندارد. به گفته کارشناسان، این ماموریت در فضا بی سابقه بوده، زیرا در مدت زمان بسیار کوتاهی به نتیجه رسید و احتمالا یکی از سریع ترین ها در تاریخ آژانس فضایی بوده است.