آرشیو سه‌شنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۲، شماره ۱۸۵۲
هنری
۱۱

نقش ماندگار خمسه ای در«خیمه شب بازی»

داوود فتحعلی بیگی (رییس کانون تئاتر آیینی)

برادران احمدی و خمسه ای در معرفی و ماندگارشدن خیمه شب بازی نقش مهمی داشتند. پدر مرحوم رضا خمسه ای نیز از معروف ترین خیمه شب بازهای دوران خود بود که این هنر را از پدرش به ارث برده بود.

رضا خسمه‎ای نیز طی این سال‎ها با حضور در جشنواره‎ها و برنامه‎های مختلف نقش زیادی در حمایت از خیمه شب بازی داشت.

حتی امسال نیز می‎خواستیم او را در جشنواره آیینی - سنتی دعوت کنیم که متاسفانه به دلیل کسالت اینطور نشد اما برادر و برادرزاده‎های رضا خمسه‎ای، نمایش هایی را در این جشنواره اجرا کردند که با توجه به حضور این جوانان در عرصه خیمه شب بازی می‎توان گفت سه نسل از این خانواده برای حفظ و نگهداری اینگونه هنرهای نمایشی تلاش کرده‎اند.

البته خوشبختانه در سال‎های اخیر تعدادی جوان‎ بوده‎اند که خیمه شب بازی را یاد گرفته‎اند و تاحدودی مهارت لازم را برای اجرای نمایش‎های عروسکی و خیمه شب بازی کسب کرده ‎اند اما توجه به این نکته ضروری است که برای نگهداری و تداوم خیمه شب بازی و هنرهای آیینی - سنتی نیازمند اجراهای مداوم و مستمر هستیم. تا وقتی نیروهایی تربیت شوند که شرایط اجرای مستمر و مداوم را نداشته باشند، هر چقدر هم که خیمه شب بازی یا اینگونه از نمایش‎ها را آموزش دهیم، نمی‎توانیم امیدوار باشیم که به نتیجه دلخواه رسیده ایم و با این شرایط جریان خیمه شب بازی کشور حفظ نمی‎شود. باید مکانی برای اجرای این نمایش‎ها در اختیار جوانان قرار داده شود تا آنها بتوانند به صورت مداوم کارهای خود را روی صحنه ببرند و به این نحو، روزنه امیدی در دلشان به وجود بیاید تا به مرور مخاطبان این نوع نمایش‎ها را با خود همراه کنند.

متاسفانه درحال حاضر نه تنها در مورد خیمه شب بازی بلکه در مورد نمایش‎های عروسکی نیز کم توجهی زیادی می‎شود و آنطور که باید این هنرها مورد حمایت قرار نمی‎گیرند.

ما نباید تنها به برگزاری جشنواره‎ها در این زمینه اکتفا کنیم و باید با اختصاص سالن و تربیت نسل جوان زمینه‎های رشد و بروز نمایش‎های عروسکی را فراهم کنیم.