آرشیو چهارشنبه ۸ آبان ۱۳۹۲، شماره ۲۰۶۲۸
شهرستان ها
۷

شتران سرگردان در جاسک

شرایط اقلیمی شرق هرمزگان زیستگاه مناسبی برای پرورش شتر است. استفاده از پوست، گوشت و کوهان شتر موجب شده مشتریان زیادی در آن سوی آب ها داشته باشد، به گونه ای که صنعت پرورش شتر را به صنعتی سودآور تبدیل کرده است. اما غفلت مسئولان از این صنعت درآمدی را عاید هرمزگان و جاسک نمی کند.

در جاسک 4 هزار و 900 نفر شتر وجود دارد که بیشتر آنها بدون ساربان در بیابان های اطراف این شهرستان در حال چرا هستند.عدم ساماندهی این شترهای سرگردان سبب تصادف های زیادی در جاده های اطراف جاسک شده است. امام جمعه جاسک می گوید: بارها من این موضوع را در نمازجمعه مطرح کردم اما تاکنون به این موضوع توجهی نشده است. حجت الاسلام غلامی افزود: مسئولان باید برای ساماندهی شترهای سرگردان فکر اساسی بکنند تا شاهد این تصادف های تلخ نباشیم.

فرماندار جاسک گفت: ساماندهی شترها باید با هماهنگی بین تمام استان های کویری که دارای شتر هستند صورت بگیرد این امر تنها از عهده این شهرستان برنمی آید.

رئیس شورای بخش مرکزی جاسک نیز گفت: یکی از راه حل های پیشگیری از تصادف ملزم کردن صاحبان شترها برای پلاک گذاری و استفاده از کمربندهای شبرنگ در شب است تا هنگام تردد شترها در جاده رانندگان متوجه عبور این حیوانات بشوند.

رئیس جهاد کشاورزی جاسک هم گفت: ساماندهی شترهای این منطقه نیازمند همکاری همه جانبه اداره ها از جمله راه و شهرسازی- شورای اسلامی روستاها- منابع طبیعی، آب فاضلاب شهری و روستایی، دامپزشکی و همچنین کار فرهنگی و عمرانی است. وی افزود: جهاد کشاورزی برای ساماندهی شترها در منطقه به ساخت بهاربند و خرید انشعاب آب اقدام کرده است.

رئیس اورژانس جاسک با بیان اینکه در نیمه اول امسال 20 مورد تصادف با شترهای سرگردان داشتیم گفت: در اثر این تصادف ها 5 نفر جان خود را از دست داده و 20 تن دیگر مجروح شده اند و خسارت های زیادی به خودروها وارد شده است.

جاسک- خبرنگار کیهان