آرشیو یکشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۲، شماره ۲۰۷۳۰
اخبار کشور
۱۰

دیپلمات آلمانی: ایران برای همه کشورهای بزرگ اهمیت راهبردی دارد

مدیر کل امور فرهنگی وزارت امور خارجه آلمان گفت: ایران به عنوان یک کشور مهم و تاثیرگذار در منطقه از نقش و اهمیت راهبردی بالایی برای همه کشورهای بزرگ و مهم دنیا از جمله آلمان برخوردار است.

هانس اولریش زایت در گفت وگو با ایرنا، خاطرنشان کرد: روابط اقتصادی، فرهنگی و فکری ایران و آلمان به چند قرن قبل باز می گردد و دو کشور همواره همکاری های دوجانبه خوبی با یکدیگر داشته اند.

اولریش زایت در پاسخ به این سوال که دلیل تعلل و عقب افتادن دولتمردان آلمان از همتایان اروپایی خود در سفر به ایران را چه می داند؟ گفت: از نظر برلین همه شرایط باید برای این اقدام فراهم شود و ما همچنان منتظر و امیدواریم تا در چارچوب مذاکرات هسته ای و موفقیت آمیز بودن گفت وگوها، این شرایط «انتظار» را به وضعیت «همکاری بسیار فعال» با ایران در همه زمینه ها تبدیل کنیم.

این مقام وزارت خارجه آلمان در پاسخ به سوالی در مورد شرایط ایران در منطقه و ظرفیت های این کشور برای تبدیل شدن به شریک راهبردی آلمان در آینده، گفت: با نگاهی به گذشته روابط دو کشور و شرایط فعلی منطقه، باید بگویم تردیدی وجود ندارد که ایران به خاطر جایگاه خود در منطقه، تاریخ کهن، فرهنگ غنی و آداب و رسوم زیبایش برای هر کشور بزرگی در دنیا از اهمیت راهبردی بالایی برخوردار است و این وضعیت شامل آلمان هم می شود.