آرشیو یک‌شنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۲، شماره ۲۰۷۳۰
صفحه آخر
۱۲

تحریم کامل قطر در دستور کار 3 کشور عربی قرار گرفت

عربستان، بحرین و امارات سعی دارند بعد از فراخواندن سفرای خود از قطر در ادامه فشارها این کشور را به طور کامل تحریم کنند.

دور جدید تحریم های سه کشور حاشیه خلیج فارس علیه قطر جدی تر شد، و حتی ممکن است به سمت دعوت نکردن از قطر برای اجلاس سران شورای همکاری خلیج فارس پیش برود.

آنگونه که شبکه العالم اعلام کرده است، عربستان، امارات و بحرین در تلاش هستند تا با منع پرواز هواپیماهای قطر بر فراز خاک خود، خسارات زیادی بر این کشور کوچک اما ثروتمند حاشیه خلیج فارس بزنند. پیش از این نیز عربستان از تصمیم خود برای لغو مجوز شبکه خبری الجزیره در ریاض خبر داده بود.

البته آن طور که خبرگزاری فارس به نقل از یکی از اعضای خاندان حاکم در قطر گزارش داده است، فراخواندن سفرا باعث اتحاد بیشتر گروه های حاکم در این کشور خواهد شد.

نکته مهم و در واقع علامت سوالی که اکنون در این مورد وجود دارد، چرایی و دلایل این اقدام کشورهای شورای همکاری خلیج فارس است.

رسانه های مختلف، دلایل گوناگونی را برای این امر ذکر کرده اند؛ حمایت قطر از اخوان المسلمین مصر، برقراری مجدد روابط دوحه با حزب الله لبنان، بی توجهی قطر به مسائل بحرین وحمایت نکردن این کشور از خاندان آل خلیفه و حمایت امیر قطر از جنبش شیعیان الحوثی در یمن از جمله این دلایل هستند.

امیر جوان قطر که مخالفان داخلی زیادی دارد تغییرات زیادی در رویکردهای سیاست خارجی این کشور به وجود آورده است.

حمایت های قطر از اخوان المسلمین مصر و تغییرات تدریجی مواضع این کشور در بحران سوریه و ارسال پیام های دوستی برای دمشق، عربستان را دچار وحشت کرده است. هراس سعودی ها از این بابت است که قطر هر چند ناخواسته زمینه های تسلط محور مقاومت بر منطقه را فراهم کند. چرا که قطر در چند ماه گذشته علاوه بر اظهار تمایل برای تغییر موضع در برابر بحران سوریه با مقامات حزب الله نیز دیدارهایی داشته و از شیعیان الحوثی در یمن نیز به صورت پنهانی حمایت کرده است.