آرشیو یکشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۲، شماره ۲۰۷۳۰
حوادث - اخبار کشور
۱۱

فساد پلیس لندن در پرونده یک قتل

افشای ابعاد تازه ای از فساد پلیس مترو پلیتن لندن در رسیدگی به پرونده قتل یک جوان سیاه پوست، بار دیگر این پرونده جنجالی را در صدر اخبار رسانه های انگلیس قرار داد.

به گزارش ایرنا، «استیفن لارنس» جوان سیاه پوست 18 ساله در آوریل سال 1993 میلادی توسط گروهی از جوانان سفیدپوست و نژادپرست انگلیس با ضربات متعدد چاقو در جنوب شرق لندن به قتل رسید و گزارش ها و تحقیقات متعدد انجام شده در سال های اخیر نشان می دهد که پلیس لندن به درستی به این پرونده رسیدگی نکرده است.

نتایج آخر تحقیق در این زمینه که توسط یک حقوقدان به نام «مارک الیسون» انجام شده است، نشان داد که برخی ماموران پلیس در این پرونده مفسدانه عمل کرده اند و حتی چند مامور مخفی پلیس نیز با نفوذ در میان اعضای خانواده و حامیان خانواده لارنس که کارزاری را برای اجرای عدالت آغاز کرده بودند، از آنان جاسوسی می کردند.

خانواده لارنس اعلام کردند که از این یافته های دیرهنگام اصلا متعجب نشده اند، چرا که طی دو دهه گذشته بارها بر وجود فساد و نژادپرستی در بخش هایی از پلیس تاکید کرده بودند.

آنان همچنین معتقدند که هنوز موارد زیادی در مورد قتل پسرشان و نحوه پیگیری این پرونده توسط پلیس لندن وجود دارد که باید در تحقیق عمومی به آنها رسیدگی شود.

کارزار مستمر اعضای خانواده «استیفن لارنس» برای اجرای عدالت طی دو هفته گذشته ادامه داشته و به رغم پیگیری های مستمر آنان، فقط دو متهم در سال 2012 میلادی به 14 و 15 سال زندان محکوم شدند. براساس گزارش رسانه های انگلیس حداقل 6 جوان سفیدپوست در قتل استیفن لارنس همدست بوده اند که هنوز بقیه آنان به دست عدالت سپرده نشده اند.یک تحقیق انجام شده در سال 1998 میلادی در مورد نحوه رسیدگی پلیس به پرونده قتل «استیفن لارنس» به این نتیجه رسید که پلیس لندن از «نژادپرستی نهادینه شده» رنج می برد و همین موضوع مانع رسیدگی درست به این پرونده شده است.