آرشیو یک‌شنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۲، شماره ۲۰۷۳۰
حوادث - اخبار کشور
۱۱

تهدید وزارت بهداشت؛ مناطق دارای میوه ها و سبزی های مسموم را اعلام می کنیم

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: اگر محصولات مناطقی آلوده به سموم باشد، تهدید می کنیم آن مناطق را رسما اعلام خواهیم کرد تا مردم دیگر آن محصولات را خریداری نکنند.

دکتر رسول دیناروند ضمن اعلام این خبر که 90 درصد فرآورده های کشاورزی آلودگی سموم ندارد یا آلودگی آنها در حد مجاز است، تاکید کرد: کمتر از 10 درصد محصولات کشاورزی دچار مشکل هستند که آلودگی برخی از آنها در حد قابل قبول و آلودگی برخی بیش از حد مجاز است.

وی از آغاز مطالعه جامعی پیرامون شناسایی ریسک فاکتورهای مربوط به محصولات کشاورزی از سال 93 خبر داد و گفت: به عنوان مثال بر اساس این مطالعه مشخص خواهد شد یک محصول کشاورزی در کدام مناطق آلوده تر است

دیناروند توضیح داد: البته باید در نظر داشت که وجود فلزات سنگین به کشاورزی مربوط نیست و به زمین باز می گردد، اما غلظت بالای نیترات به کشاورز مربوط است. اگر نیترات زیاد باشد، یعنی کشاورز کارش را درست انجام نمی دهد و کود زیاد استفاده می کند. سبزی های آلوده به میکروب هم نشان می دهند که کشاورز از فاضلاب استفاده می کند و کود انسانی و حیوانی به محصولاتش می دهد.

وی افزود: مدتی پیش اوضاع سبزی های جنوب تهران بسیار وخیم بود. اما اکنون وضعیت بهتر شده است. باید بتوانیم موارد خطر را شناسایی کنیم. زیرا تصویری که اکنون از بقایای سموم در محصولات داریم تصویر کامل و دقیقی نیست. اما اگر دقیق باشد، هم می توانیم اطلاع رسانی کنیم و هم سخت گیری.معاون وزیر بهداشت هشدار داد: اگر محصولات مناطقی آلوده به سموم باشد، این تهدید را خواهیم کرد که آن مناطق را اعلام می کنیم. چون به عنوان مثال می دانیم برخی کشاورزان به توت فرنگی سم می زنند تا پایداری اش افزایش یابد.وی ادامه داد: اطلاعات ما هنوز دقیق نیست. کافی است اطلاع رسانی کنیم تا مردم دیگر آن محصولات را خریداری نکنند. ما در ابتدا تذکر می دهیم اگر وضعیت را اصلاح نکنند، میوه ها و سبزی های آلوده مناطق را رسما اعلام می کنیم.