آرشیو پنجشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۳، شماره ۴۰۰۱
ایران
۱۵

کاهش دریافت زیرمیزی پزشکان در خراسان شمالی

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: با اجرای «طرح تحول نظام سلامت» دریافت زیرمیزی در این استان به نقطه صفر رسیده است.

دکتر علی حق بین افزود: در چارچوب طرح تحول نظام سلامت، پرداخت تعرفه های پزشکی در مراکز بهداشتی و درمانی دولتی خراسان شمالی واقعی شده، بنابراین دلیلی برای دریافت تعرفه غیرمتعارف یا زیرمیزی وجود ندارد.

وی گفت: هم اکنون پزشکانی که در مراکز بهداشتی و درمانی فعالیت دارند چه در بخش جراحی و چه در بخش ویزیت بیماران، تعرفه های واقعی خود را دریافت می کنند، بنابراین نظام پرداخت تعرفه به این پزشکان تفاوت چندانی با کار در مراکز درمانی خصوصی و شخصی ندارد.

معاون دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی افزود: چنانچه گزارشی از دریافت زیرمیزی از سوی پزشکان تحت پیمان مراکز بهداشتی و درمانی دولتی به دانشگاه ارائه شود، متخلف با برخورد سخت قانونی مواجه می شود.

دکتر حق بین ادامه داد: گزارش تخلف این پزشکان به وزارت بهداشت و درمان ارجاع می شود و فعالیت کاری و درمانی آنها در تمام مراکز درمانی دولتی در سطح کشور به حالت تعلیق درخواهد آمد.

وی اضافه کرد: شهروندانی که گزارشی از دریافت زیرمیزی از سوی پزشکان در مراکز دولتی دارند، می توانند گزارش های خود را با شماره تلفن 1590 اطلاع دهند تا با پزشکان متخلف برخورد شود.

به گفته حق بین، «طرح تحول نظام سلامت» و واقعی شدن تعرفه های پزشکی موجب شده تا رغبت پزشکان برای فعالیت در مراکز درمانی دولتی افزایش داشته باشد، بنابراین کمبود پزشک در مراکز بهداشتی و درمانی دولتی نداشته باشیم. این در حالی است که پیش از این تفاوت پرداخت تعرفه در مراکز درمانی و بهداشتی دولتی با خصوصی و شخصی به گونه ای بوده که پزشکان بویژه پزشکان متخصص و جراح رغبتی برای فعالیت در بخش دولتی نداشتند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان خراسان شمالی به روز شدن پرداخت دستمزد پزشکان در مراکز دولتی، کاهش چند برابری نرخ تجهیزات پزشکی و حذف واسطه ها را از مزیت های اصلی طرح تحول نظام سلامت اعلام کرد.

وی گفت: با اجرای طرح تحول، آمار بستری شدن بیماران در بیمارستان های دولتی استان خراسان شمالی 10 درصد به نسبت قبل رشد داشته و این آمار در زمستان با تعطیلی فعالیت کشاورزی رشد بیشتری خواهد داشت.

حق بین افزود: دولت تدبیر وامید برای تحقق طرح تحول نظام سلامت در خراسان شمالی 85 میلیارد ریال اعتبار به استان تخصیص داده که در بخش سلامت هزینه می شود.