آرشیو یکشنبه ۱ تیر ۱۳۹۳، شماره ۳۲۲۸
باشگاه اقتصاددانان
۲۹

افشای نام بدهکاران کلان

دکتر جعفر قادری (عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس و دکترای اقتصاد شهری)

دلایل عمده افزایش مطالبات معوق بانکی تقریبا مشخص است که در زیر به آنها مشاهده کنید:

1- پایین بودن سود تسهیلات باعث می شود تا انگیزه بازگشت وام ها کاهش یابد و اگر نرخ سود وام در بازار آزاد را با نرخ سود بانکی مقایسه کنید به عمق این فاجعه پی می برید.

2- چون که نرخ سود بانکی پایین بوده عده زیادی متقاضی وام هستند و در نتیجه افرادی از میان ایشان که صاحب نفوذ هستند قادرند وام دریافت کنند. این قدرت چانه زنی باعث می شود که وام هایشان را بدون مشکل خاصی به تعویق بیندازند.

3- ما در برخی برهه های زمانی این مجوز را دادیم تا افراد به خاطر تحریم ها و مشکلات منتج از آن بتوانند اقساط خود را به تعویق بیندازند. اما تحریم ها فقط بهانه ای بود و افرادی که به مدیران و هیات رئیسه بانک دسترسی داشتند از این قوانین سوءاستفاده کردند.

4- اینکه برخی بانک ها در شرکت ها سهیم هستند، این موضوع را تشدید می کند و بانک به شرکتی که زیرمجموعه اش است وام می دهد و چون نرخ سود و جریمه آن از نرخ تورم بیشتر است وام را پس نمی دهد و به مطالبات معوق افزوده می شود.

در باره اینکه انتشار اسامی بدهکاران بانکی خوب است یا بد نیز به نظر من باید یک حد از بدهکاری (مثلا50میلیارد ریال) را تعیین کنیم و افرادی که بیش از این مقدار بدهکارند را معرفی کنیم. طی چند سال گذشته همه تلاش بر این بوده است تا مطالبات را کاهش دهیم اما همه تهدید ها و... موفقیت آمیز نبوده است. بهتر است مقداری شفافیت سیستم بانکی افزایش یابد تا مردم خود به کمک رسانه ها بر امور نظارت کنند.

اگر اسامی بدهکاران منتشر شود اولاباعث می شود افرادی که توان بازپرداخت دارند بدهکاری خود را تسویه کنند و از سوی دیگر این عمل باعث می شود هر سه قوه قضائیه، مجریه و مقننه با جدیت بیشتری موضوع را پیگیری کنند.